۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
پیش‌بینی شاخص مک‌دونالد از ارزش دلار آمریکا و ین ژاپن

اکونومیست شاخص مک‌دونالد که در سال ۱۹۸۶ معرفی شد را به‌روزرسانی کرده که نشانه‌هایی درباره وضعیت فعلی ارزهای مهم دنیا می‌دهد.

فردای اقتصاد: مک‌دونالد در زادگاهش، یعنی آمریکا طی یک سال اخیر ۸.۳ درصد (۵.۵۸ دلار) گران شده. این بالاترین رشد قیمت از جولای ۲۰۱۲ هست. این در حالی است که قیمت مک‌دونالد در اروپا و بریتانیا بیش از دو برابر آمریکا افزایش داشته و در کانادا این افزایش تقریبا چهار برابر بوده است.

پیش‌بینی شاخص مک‌دونالد از ارزش دلار آمریکا و ین ژاپن
نمودار چپ: رشد قیمت با پول محلی
نمودار راست: رشد دلاری

اما این تفاوت رشد چه چیزی درباره ارزها می‌گویند. از نظر تئوری برابری قدرت خرید (PPP) ارزش بنیادی ارزها باید به گونه‌ای باشد که سبدی یکسان از کالاها و خدمات در هر دو کشور با یکدیگر برابر باشند. اگر قیمت برگر در یک کشور بیشتر رشد کند، یعنی پول آنها تضعیف شده و حالا همبرگر کمتری می‌تواند بخرد.

بنابراین، حالا که قیمت برگر در اروپا، بریتانیا، کانادا و ژاپن بیشتر از آمریکا بالا رفته، باید ارزهای آنها نسبت به دلار آمریکا ضعیف‌تر شوند. با این مبنا، الان یورو کمی گران شده. پوند بریتانیا و دلار کانادا ارزان هستند. اما در مجموع می‌توان گفت که شاخص مک‌دونالد می‌گوید این ارزها در محدوده منصفانه هستند.

این در شرایطی است که درباره ین ژاپن، شاخص مک‌دونالد به شدت انحراف دارد. در حالی که هر دلار باید فقط ۸۱ ین باشد، در واقع هر دلار معادل ۱۴۲ ین ژاپن است که نشان می‌دهد پول ژاپنی‌ها زیر ارزش است. این فاصله تا زمانی که بانک مرکزی ژاپن احساس نکند نیاز دارد نرخ‌های بهره را بالا ببرد ادامه خواهد یافت.

تحلیل بهزاد بهمن‌نژاد از تازه‌ترین گزارش اکونومیست را اینجا بشنوید:

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha