۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
انعکاس سیاست‌های پولی و مالی دولت در بازار سهام

به گفته حسین علاقه‌مندان برهم‌کنش برخی مولفه‌ها همچون سیاست‌های مالی و سیاست‌های پولی در روند حرکت شاخص بورس اثرگذار است.

فردای اقتصاد: مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی عنوان کرد: باید بر هم‌کنش ۲ سری مولفه (سیاست‌های مالی و سیاست‌های پولی) را که در روند حرکت شاخص بورس اثرگذار است مورد توجه قرار گیرد.

حسین علاقه‌مندان در برنامه روز یک‌شنبه بورسان گفت: رویکرد دولت در سیاست‌های مالی به سمت کنترل بوده که به نظر سیاست غلطی است. در سیاست مالی سال جاری بر خلاف تصور فعالان بورسی و سرمایه‌گذاران، دولت برای این که بتواند منابع تبصره ۱۴ را تامین کند سریعا سراغ صنایع بورسی آمد.

از نظر اقتصاد سیاسی ساده است، دولت معتقد است که با چند شرکت در تعامل خواهد بود طبعا نرخ خوراک گاز صنایع پتروشیمی و ... را افزایش می‌دهد و از چنین بستری تامین بودجه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که قیمت انرژی پتروشیمی و سایر صنایع کشور بر مبنای قیمت‌های جهانی (تولیدکننده) همانند هنری هاب آمریکا باشد این سیاست درست است منتها باید مواردی نظیر هزینه حمل در نظر گرفته شود. مزیت کشور این است که در حوزه انرژی هزینه حمل نداریم.

 علاقه‌مندان ادامه داد: زمانی که نرخ گاز کشور بجای ۱۰ سنتی که اکنون در هنری هاب است به ۲۰ سنت می‌رسد نشان از سیاست تحمیلی دولت دارد. این سیاست در کوتاه مدت بورس را زمین‌گیر کرد.

وی افزود: در سیاست‌های پولی عملا انعکاس سیاست‌های مالی دولت را داریم. افزایش نرخ بهره حکایت از این مهم دارد، در گذشته دولت به طور مستقیم از طریق بانک مرکزی تامین مالی می‌کرد اما اکنون کسری بودجه از طریق بانک‌ها تامین می‌شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی درباره جریان دلارزدایی گفت: این جریان طبعا دارای عقبه فکری است و می‌تواند یکسری منافع هم ایجاد کند.

به گفته وی، در این زمینه کج فهمی وجود دارد که چند سال یک بار شاهد تکرار آن هستیم. خوشبختانه اکنون با توجه به اطلاعاتی که وجود دارد توام با افزایش سطح سواد اقتصادی گزاره‌های مخالف این راهبرد نیز مطرح می‌شود.

مفهوم دیگر دلارزدایی کنترل قیمت است، باید چنین جریانی را در کشور جدی گرفت.

در برنامه امروز بورسان، حسین علاقه‌مندان مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی به تشریح وضعیت فعلی و چشم‌انداز آتی بازار سهام پرداخت. حسین شیبانی کارشناس بازارهای مالی بین‌الملل هم در ادامه وضعیت بازارهای جهانی را بررسی کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha