۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
علنی شدن سیاست گازی پوتین در قبال اروپا

کرملین امروز اعلام کرد مدامی که تحریم‌های اروپا علیه روسیه لغو نشود صادرات گاز به قاره سبز به طور کامل از سر گرفته نخواهد شد.

فردای اقتصاد: روسیه امروز به طور شفاف و برای اولین بار قطعی صادرات گاز به اروپا را به تحریم‌های غرب علیه این کشور متصل و اعلام کرد: مادامی که تحریم‌ها لغو نشود خبری از سرگیری صادرات گاز به قاره سبز نیست. به دنبال قطعی گاز به اروپا قیمت این سوخت امروز حدود ۳۰ درصد رشد کرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر همچنان عرضه گاز روسیه به اروپا متوقف باشد در زمستان قیمت گاز می‌تواند به سطوحی برسد که معادل نفت ۷۰۰ دلاری شود.

اولین واکنش تند و تهاجمی کرملین

کرملین اعلام کرد تا زمانی که تحریم‌های دسته جمعی غرب علیه مسکو لغو نشود، عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم ۱ به طور کامل از سر گرفته نخواهد شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تحریم‌های اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا را مقصر قطعی تحویل گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ دانست که گاز را از سنت پترزبورگ از طریق دریای بالتیک به آلمان می‌رساند. نورد استریم ۱ از نظر تاریخی یک سوم گاز صادراتی روسیه به اروپا را منتقل کرده است. اما پیش از قطع کامل انتقال گاز از این خط لوله، فقط از ۲۰ درصد ظرفیت آن استفاده می‌شد.

پسکوف گفت: مشکلات پمپاژ گاز به دلیل تحریم‌های کشورهای غربی علیه کشور ما و چندین شرکت ایجاد شده است. هیچ دلیل دیگری وجود ندارد که بتواند این مشکل پمپاژ را ایجاد کند.

اظهارات امروز پسکوف تندترین مواضع کرملین بعد از جنگ اوکراین بود که در خلال آن از اتحادیه اروپا خواست در ازای از سرگیری تحویل گاز روسیه تحریم‌های خود را لغو کند.

گازپروم، غول گازی و دولتی روسیه، اواخر روز جمعه اعلام کرد که عرضه گاز از طریق نورد استریم ۱ به دلیل نقص فنی متوقف می‌شود که عامل این نقض فنی مشکلات در تعمیر توربین‌های ساخت آلمان در کانادا است. دولت آلمان و اتحادیه اروپا این توجیه فنی را قبول ندارند.

تیم مک فی، سخنگوی کمیسیون انرژی اروپا روز دوشنبه گفت: یادآوری این نکته مهم است که تنها یک خط لوله گاز از روسیه به اروپا وجود ندارد. اگر مشکل فنی وجود داشت که مانع عرضه از طریق نورد استریم ۱ می‌شد، در صورت تمایل، امکان انتقال گاز به اروپا از طریق خطوط لوله دیگر وجود داشت. اتفاقی که رخ نداد. شرکت گازپروم روسیه اعلام کرده بود که حدود ۴۲ میلیون مترمکعب گاز طبیعی را از طریق اوکراین به اروپا ارسال خواهد کرد اما گزارش‌ها حاکی است که حجم گاز روسیه از طریق اوکراین به اروپا صادر می‌شود نیز کاهش یافته است.

روسیه همچنان از طریق خطوط لوله دوران شوروی از طریق اوکراین که علیرغم تهاجم همچنان باز مانده است و همچنین از طریق خط لوله جریان جنوبی از طریق ترکیه، گاز به اروپا صادر می‌کند.

مقامات روسیه در هفته‌های اخیر امیدواری خود را برای اینکه بحران فزاینده انرژی در اروپا باعث کاهش حمایت‌ها از اوکراین شود، پنهان نکرده‌اند. پسکوف گفت: «بدیهی است که زندگی برای مردم، تجار و شرکت‌ها در اروپا بدتر می‌شود. البته، مردم عادی در این کشورها سوالات بیشتری از رهبران خود خواهند داشت.»

مدودف، معاون کنونی شورای امنیت روسیه، گفت که آلمان با حمایت از تحریم‌ها علیه مسکو و تامین تسلیحات اوکراین «به عنوان دشمن روسیه عمل می‌کند».  

رشد ۳۰ درصدی قیمت گاز

پس از تصمیم مسکو برای توقف صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم۱ به اروپا، قیمت این حامل انرژی به دلیل نگرانی‌ها از کمبود و جیره‌بندی آن در زمستان در اتحادیه اروپا، ۳۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش رویترز، قیمت پایه گاز در اروپا با باز شدن بازارها در روز دوشنبه به ۲۷۲ یورو برای هر مگاوات ساعت افزایش یافت و کاهش قیمتی که هفته گذشته به دست آمده بود را بی‌اثر کرد.

سهام اروپا  نیز امروز با افت چشم‌گیری همراه شد، Dax آلمان ۲.۶ درصد و Cac ۴۰ فرانسه ۱.۸ درصد و FTSE ۱۰۰ لندن ۰.۵ درصد کاهش یافت.

یورو هم در معاملات روز دوشنبه لندن به کمترین میزان در ۲۰ سال گذشته رسید و با افت ۰.۷ درصدی به ۰.۹۸۸ دلار معامله شد. امروز اولین باری بود که بازارها پس از اعلامیه غافلگیرکننده گازپروم باز شدند.

علنی شدن سیاست گازی پوتین در قبال اروپا
قیمت یورو در برابر دلار

افزایش شدید قیمت انرژی بر هزینه خانوارها در اروپا فشار زیادی وارد کرده و برخی از شرکت‌ها از جمله تولیدکنندگان کود و آلومینیوم را نیز مجبور کرده برای مقابله با افزایش هزینه‌های تولید، فعالیت خود را متوقف کنند.

تحلیلگران سیتی روز دوشنبه هشدار دادند که قیمت‌ گاز  احتمالاً در سه ماهه چهارم امسال به طور متوسط ​​بالای ۲۲۰ یورو در هر مگاوات ساعت خواهد بود. آنها افزودند که زمستان سرد و کاهش بیشتر عرضه روسیه می تواند قیمت‌ها را به ۴۲۰ یورو در هر مگاوات ساعت برساند. این قیمت معادل بیش از ۷۰۰ دلار در هر بشکه نفت است.

قرار است وزرای انرژی اتحادیه اروپا روز جمعه نهم سپتامبر برای بررسی اقداماتی برای مهار افزایش قیمت‌ها از جمله تعیین یک سقف برای قیمت انرژی روسیه و ایجاد خطوط اعتباری اضطراری برای شرکت‌ها در پراگ جلسه تشکیل دهند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار