۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
کدام خودروهای وارداتی جایگزین پراید و تیبا می‌شوند؟
لیست خودروهای وارداتی جایگزین پراید و تیبا

واردات خودرو به کمک نیمی از ایرانیان که توان خرید خودروهای بیش از ۲۰۰ میلیون تومانی ندارند می‌آید؟

فردای اقتصاد: با توقف تولید پراید در سال ۹۹ و خروج تیبا از خط تولید از مرداد ۱۴۰۱، نیاز به وجود خودرویی که اکثریت مردم بضاعت خرید آن را داشته باشند بیش از هر موقع احساس می‌شود. توقف تولید این خودروها در کنار افت روزافزون قدرت خرید مردم، نیاز به وجود خودروهای ارزان‌قیمت را بیش از پیش ساخته است.

اما طبق آمارهای رسمی و جدید وزارت صمت، نیمی از ایرانیان قدرت خرید خودروهای با قیمت حدودا ۲۰۰ میلیون تومان را ندارد. این در حالی است که ارزان‌ترین خودروهای ایرانی هم قیمتی بیش از این دارند.

ارزان‌ترین خودروی نوی ایرانی را احتمالا باید پراید ۱۳۱ ساخت سال ۹۸ با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان دانست. البته به شرطی که صفر این خودرو پیدا شود! ارزان‌ترین محصول خانواده تیبا هم تیبا صندوق‌دار SX ساخت ۱۳۹۹ با ۱۸۴ میلیون تومان است. قیمت صفر کوییک سال ۹۹ هم از ۱۸۳ میلیون تومان شروع می‌شود.

حالا که وزارت صمت اولویت واردات را به خودروهای ارزان‌تر از ۱۰ هزار یورو اختصاص داده است، بسیاری انتظار واردات خودروهای ارزان‌قیمت با کیفیت بهتر از پراید و تیبا دارند. به ویژه آنکه کیفیت این خودروهای ارزان‌قیمت ملی در سال‌های گذشته نارضایتی و حتی فجایع بسیار به همراه داشت. هفته قبل مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی اعلام کرد پراید از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ با بیش از ۷ هزار پرونده در صدر خسارات پرداختی صندوق تامین بوده است.

اما آیا می‌توان انتظار داشت که خودرویی وارداتی بتواند جایگزین پراید شود؟ پراید ۱۳۱ هم‌اکنون حدود ۱۸۵ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت دلاری پراید با فرض دلار ۳۰ هزار تومانی، حدود ۶۱۷۰ دلار است. تیبای ۱۹۰ میلیون تومانی هم حدود ۶۳۳۰ دلار قیمت دارد.

در جدول فوق، خودروهای خارجی ارزان‌تر از ۶۳۰۰ دلار را مشاهده می‌کنید. البته با اعمال تعرفه احتمالی ۲۰ درصدی و همچنین با فرض اختصاص ارز نیمایی ۲۶۸۰۰ تومانی (نرخ کنونی فروش دلار در سامانه نیما) به خودروهای وارداتی، قیمت این خودروها به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد. البته این بدون در نظر گرفتن برخی هزینه‌های جانبی واردات همچون مخارج مربوط به حمل و نقل خودروهاست.

نکته دیگر آن است که این خودروها همه ساخت کشور هند هستند و احتمالا هند مبدا عمده خودروهای «اقتصادی» وارداتی باشد. اگرچه چند خودروی چینی همچون چری کیوکیو آیس‌کریم، لینگبائو باکس و لتین منگو هم در این محدوده قیمتی می‌گنجند اما برخی کارشناسان احتمال رد شدن این خودروها در ارزیابی سازمان استاندارد کشور را می‌دهند. با توجه به سخت‌تر شدن معیارهای ۸۵گانه این سازمان طی سال‌های گذشته، حتی برخی از خودروهای موجود در جدول بالا نیز با چنین ریسکی مواجه هستند.

قابل ذکر است در آخرین نسخه‌های پراید از پیشرانه M13 ارتقا یافته استفاده شده که ۷۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و از استاندارد آلایندگی یورو ۴ برخوردار است. اما حداکثر قدرت تقریبا تمام خودروهای لیست فوق ضعیف‌تر است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    سلام انشالله این خودروها کی به دسته مردم می رسد ایا عمر ماه کفاف می کند اینرا ببینیم یا اینکه مردم را کلا سرکار گذاشتند
  • رامین IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    با چه رویی این قیتها را روی وب میآورید؟!؟!؟؟ خجالت آوره
  • ابراهیم IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    گشتن آشغالایی که هیچ کس نمیخره رو پیدا کردن بندازن به ملت بیچاره ایران
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    ایران شده موش ازمایشگاهی هرچی ماشین ازردخارج یا اشغال میارندایران
  • خسروو IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    هیچ کدومشون به درد نمیخورند.
  • علی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    این خودروها 20میلیونه میخواهید قالب کنید به180میلیون فقط دزدی بلدید
    • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      خوب گفتی
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    نهایتا باید از هند ماشین بیاریم مبارکتون باشه واقعا ادم نمیدونه چه بگه یعنی واقعا اینقدر خودروسازی ضعیف عمل میکن که ماشین از هندباید البته ماشینهای هندی من ندیدم شاید واقعا بهتر انشالا عاقبت مونه بخیر کن
    • بینام IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      حتما عاقبت بخیرمیکننمون.
  • علی IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    قبر پدرتون که بعد از چندده کش وقوس وکشتار ملت ایران با خودرو هاتون الان رفتین سراغ یک کشور فقیر که تاکسیاشون سه قول یا سه چرخه میخواید یک آشغال دیگه وارد کنید که ملت مجبور بشن تابوتهای خودتان را دوباره بخرند
  • علی IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    ماشینهای هندی از ایران خودرو سایپا یاچینی خیلی خیلی بهتره کم مصرف کم استهلاک خوبه فقط بیارین بااین ماشینهای آشغال ایرانی
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    برین از چهار تا خودرو ساز برتر که ماشین های برند ارزان قیمت تولید میکنن ماشین وارد کنین که لااقل چیزی به معلومات لگن سازهای داخلی اضافه بشه وگرنه وارد کردن همچین خودرو هایی توهین به شعور مردم هست
  • حسین IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    خداییش روی شمر و یارانش رو سفید کردید. دستمریزاد کاهنان معبد آمون
  • وحید IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    داشتم نظرات رو میخوندم انقدر دروغ به مردم گفته شده که هیچی نظرش مثبت نبود نسبت به عملکرد حوزه خودرو
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    ای وای بر ما چقدر بدبختیم چینی ام دیگه نمیشه سوار شد بگو مرگ بر آمریکا
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    خاک بر سر ما که کارمون به جایی رسیده که خودرو از هند میخوایم وارد بکنیم
  • بهنام صدر IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    مشکل ما فقط و فقط ارزش پول ملی کشوره کدام دولت و حکومت عاقلی این ارزش،رو در،برابر ارز تمامی کشورها بی ارزش،میکنه و قدرت خرید ملت و دولتش رو پایین میاره ایران ایران مهد کاسبان و اختلاس گران کی گفته در کشور ایران هر ۳۰۰۰۰۰ریال باید برابر یک دلار باشه ولی در کشور کویت که به اندازه یک استان ما هم نیست..
  • بینام IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    برای شادی روح ایران خودرو وسایپا فاتحه مع صلوات.پیش بسوی جهان چهارم،خودمون تنها تشکیلش میدیم وهیچ کشوری رو هم راه نمیدیم به جهان خودمون.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    در کشور امارات یک رفته گر می تواند با معاش خود ماشین بخرد در حالی که در کشورمان یک کارمند بعد از بیست سال شاید بتواند خودرو بخرد
  • بابک IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    واقعا متاسفم. ابتدا با شعار واردات خودرو برای دهک های پایین واردات خودرو را تصویب کردین در ادامه ارزان ترین خودرو با هزینه گمرکی و بورس و منفعت شرکت های واردات خودرو که باز متعلق به خودتون هست یه ماشین سواری معمولی کلاس متوسط حدود ۶۰۰ میلیون تومان الی ۱ میلیارد تمام میشه ، کدوم دهک پایین میتونه بخره
  • علی شوشتری IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    واقع حقت ملت ایران این زبالهای هندی او چینی خجالت خوب چیزیه

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار