تورم در کوتاه مدت تابع چه عواملی است؟

از مقصریابی تا چشم انداز تورم ۲
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۹
تورم در کوتاه مدت تابع چه عواملی است؟

در دومین قسمت از برنامه "حکمرانی خوب- سیاست پولی" به این بحث پرداختیم که کدامیک از متغیرهای پولی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده تورم در کوتاه‌مدت هستند.

فردای اقتصاد: در اولین قسمت از برنامه "حکمرانی خوب- سیاست پولی" محبوبه داودی، دبیر اقتصاد کلان فردای اقتصاد با این سوال، "سری سیاست پولی" از برنامه حکمرانی خوب را آغاز کرد که مقصر اصلی تورم طی یکسال اخیر و پیش از آن کیست. برای پاسخ به این سوال، در ابتدا به ریشه های افزایش نقدینگی پرداخته شده که در "از مقصریابی تا چشم انداز تورم 1" میتوانید این قسمت را ببینید.
در قسمت دوم به این که پرداخته شد که اساسا در تحلیل تورم در کوتاه مدت کدام متغیرها باید رصد شوند. برای رسیدن به این پاسخ، مروری بر تئوریهای مربوطه و همچنین تحلیل داده های اقتصاد ایران را در این قسمت خواهید دید.
این مباحث در برابر دیدگاه‌های مختلفی که در رابطه با تورم وجود دارد مطرح می‌شود؛ دیدگاههایی که تحریم، ترس و وحشت مردم!، بانکهای خصوصی، حذف ارز ترجیحی و موضوعاتی از این قبیل را عامل تورم میداند. همچنین دیدگاههایی شبیه دیدگاه برخی سیاستگذاران که معتقدند که از آنجا که طی یک سال گذشته رشد نقدینگی کاهش یافته، سیاستگذار پولی رفتاری درست برای مهار تورم اتخاذ کرده و تورم خارج از حوزه تاثیرگذاری او رخ داده است و به همین دلیل نیز انتظار افزایش تورم نمی‌رود.
در سری سیاست پولی، که ویدئوی بالا دومین قسمت از آن است، سعی می‌کنیم این دیدگاه‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و برای سونامی‌هایی که زندگی ایرانیان را مختل کرده، مقصریابی کنیم. بغیر از مقصریابی، این تحلیلها می‌تواند چشم اندازی از وضعیت تورم، تحت سناریوهای مختلف پیش رو ترسیم کند. 

قسمت اول برنامه حکمرانی خوب- سیاست پولی "از مقصریابی تا چشم انداز تورم 1"
 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حامد IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    و ای کاش گوش شنوا و چشمان بینایی برای گفتارهای علمی و تخصصی اقتصاد باشد تا که معضلات تامین رفاه عمومی حل شود
  • حسین IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    عالی
  • ابراهیم اسلامی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    با درود و سپاس ، عالی
  • مجید محبی FR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    جسارتا یک سوال داشتم بدهی خارجی بانک مرکزی باعث رسد پایه پولی میشه یعنی در شرایط غیر تحریمی هم فروش دلار توس دولت به بانک مرکزی هم باعث افزایش پایه پولی میشه و نهایتا تورم ایجاد میکنه؟
    • محبوبه داودی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      سلام افزایش خالص داراییهای خارجی، یکی از اجزای رشد پایه پولی است. برای مثال وقتی بانک مرکزی ارز نفتی را از دولت خریداری میکند، دارایی های ارزی در ترازنامه بانک مرکزی افزایش میابد و در ازای آن حساب دولت به صورت ریالی شارژ میشود که این همان پایه پولی است. در تحریم و غیر تحریم این شرایط برقرار است/1
    • محبوبه داودی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      1/ اما تفاوت شرایط تحریم و غیر تحریم در این است که در شرایط غیر تحریم بانک مرکزی قادر خواهد بود که همین ارزها را عرضه کند و پول را از اقتصاد جمع آوری کند که باعث کاهش پایه پولی میشود. در مقابل در شرایط تحریمی این ابزار بانک مرکزی برای کنترل رشد پایه پولی محدود میشود چرا که با محدودیت ارز مواجه است.
  • حقایقی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    سلام به نظرم نرخ سود اگر در بلند مدت بیش از ده یا بیست سال کمتر از تورم باشد میتوان ان را جهت کنترول تورم مهمترین عامل دانست ولی در کشور ما که اگر در بیست سال یا ده سال قبل نرخ سود را 22% بگیریم میشود حساب کرد در بیست سال ما 4.4 برابر ودر ده سال 2.2 برابر پول رشد کرده ولی تورم یا رشد قیمتها در پنج
    • محبوبه داودی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      سلام خیلی متشکرم از کامنت شما هفته آتی برنامه ای با موضوع رابطه نرخ سود و تورم و جایگاه رشد پایه پولی خواهیم داشت که مبانی نظری همین فرمایشات شما را باهم خواهیم دید.
  • حقابقی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    در پنج سال گذشته ده برابر نرخ سود بانکی شده وتورم در بلند مدت صد برابر نرخ سود است هر زیز دیپلمی به سادگی میتواند بفهمد فقط چاپ پول یا همان رشد پایه پولی باعث تورم و کاهش تولید میشود نه نقدینگی ویا سرعت گردش پول
    • حسین عرفانی IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      M.V = P.T
  • علاقمند به اقتصاد IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    بسیار عالی بود. ممنون از خانم داودی و فردای اقتصاد
  • داود حیدری IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    ممنون ازخانوم داودی بابت اینکه سالها زحمات وتلاششونو در زمینه اقتصاد کلان دلسوزانه ارائه میفرمایند... فوقالعاده مفید و آموزنده ست.
  • بهنام احمدی IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    سلام و تشکر از بابت برنامه های بسیار خوبتون در این برنامه اعلام شد که طبق پژوهش ها، تورم رابطه نزدیکتری با پایه پولی داره به نسبت رشد نقدینگی ولی در ماه های گذشته پایه پولی رشد بیشتری داشته تا رشد نقدینگی. برای توجیه اینکه در 6 ماه گذشته قیمت دلار رشدی نداشته، چه سناریوهایی می تونیم داشته باشیم؟
  • ربیعی IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    عالی بود ممنون

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار