۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
آیا دولت روحانی بیشتر اوراق فروخت؟

انتشار اوراق در دو سال آخر دولت روحانی کمی بیشتر از دو سال اول دولت رئیسی بود.

فردای اقتصاد: روند انتشار اوراق بدهی دولتی نشان می‌دهد که دولت روحانی در دو سال پایانی خود حدود ۲۰ همت بیشتر از دو سال اول دولت رئیسی اوراق منتشر کرده، با این حال نقش درآمدهای نفتی در این زمینه بسیار پررنگ است.

روند انتشار اوراق بدهی دولتی نشان می‌دهد که دولت روحانی در دو سال پایانی خود حدود ۳۵۴ همت (هزار میلیارد تومان) اوراق منتشر کرده در حالی که این عدد در دو سال اول دولت رئیسی حدود ۳۳۵ همت بوده و لذا دولت روحانی در این بازه حدود ۲۰ همت بیشتر اوراق منتشر کرده است.با این حال مقایسه از چند جهت دارای تفاوت‌هایی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

یکی اینکه به دلیل تورم، ارزش حقیقی انتشار اوراق در دولت رئیسی کمتر از مقدار فوق بوده و همچنین سهم بالایی از این مبلغ، صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق قبلی شده است. با این حال در دو سال آخر دولت روحانی به دلیل تشدید تحریم‌ها و نیز کاهش قیمت نفت به دلیل کرونا، درآمدهای دولت به میزان زیادی کاهش یافت و لذا دولت مجبور شد که برای پوشش کسری بودجه خود، دست به انتشار اورق بزند. این در حالی است که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به دلیل افزایش درآمدهای نفتی و نیز برداشت از صندوق توسعه ملی، در کنار افزایش بدهی دولت به بانک‌ها، نیاز به انتشار اوراق کمتر شد. لذا میزان درآمدهای نفتی صرف نظر از دولت مستقر، نقش اساسی در میزان انتشار اوراق دولتی داشته است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار