۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
حباب‌سنج بورس چه می‌گوید؟

امیر سلیمانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری زرین پرشیا با بررسی نسبت قیمت به درآمد گذشته‌نگر و آینده‌نگر بورس به بررسی وضعیت ارزندگی سهام پرداخت.

فردای اقتصاد: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری زرین پرشیا معتقد است، هر چند در بازار سهام آینده خریداری می‌شود و P/E forward حائز اهمیت است اما ارزندگی بازار در صورتی که با شاخص P/E TTM مورد ارزیابی قرار گیرد به وضوح شرایط فعلی و این که سود محقق شده یک سال اخیر شرکت‌ها در چه سطحی قرار دارد، نمایان خواهد شد. در کنار این معیار می‌توان در مواردی نظیر دلار، حاشیه سود، افزایش هزینه‌ها و قیمت‌های جهانی به یک برآورد کلی از وضعیت رسید.

امیر سلیمانی در برنامه امروز بورسان عنوان کرد: P/E TTM اکنون در محدوده ۸.۳ واحد قرار دارد. روند ۵ سال اخیر چنین معیاری نشان می‌دهد که هیچوقت به ارقامی کمتر از ۶ واحد کاهش پیدا نکرده است. عمدتا در محدوده ۶ واحد توانسته بازگشتی را تجربه کند.

وی گفت: از سال ۱۳۹۵ تا کنون ارزنده‌ترین حالت بازار زمانی شکل گرفت که P/E TTM ۶ واحد بوده است. از طرفی P/E TTM بالاتر از ۱۰ واحد نیز فقط در ۲ مقطع تجربه شد. نخست، از انتهای ۹۸ تا اوج بازار در سال ۹۹ و دیگری ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری که اتفاقا پایدار هم نبود. از این رو به نظر می‌رسد در سهام نه بالاتر از ارزش ذاتی خود قرار دارند نه خیلی پایین‌تر.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: زمانی که P/E TTM در رقم ۸.۳ واحد قرار دارد، افراد خوشبین P/E forward را در محدوده ۶.۵ تا ۷ واحد ارزیابی می‌کنند. در این میان هستند فعالانی که P/E forward را حتی کمتر از ارقام فوق در نظر می‌گیرند.

وی تصریح کرد: زمانی بازار اولیه توسعه پیدا می‌کند که بازار ثانویه به درستی فعالیت کند. اساسا بازار اولیه برای سیاست‌گذار حائز اهمیت بوده چرا که مسئله سیاست‌گذار رشد اقتصادی و توسعه است.

به گفته سلیمانی، افزایش سرمایه از محل آورده، سلب حق تقدم و یکسری پذیره‌نویسی در بازار انجام شده است. اما در عین حال بازار اولیه جایی برای رشد اقتصادی کشور، توسعه شرکت‌ها و به تبع آن اقتصاد پیدا نکرد.

در برنامه امروز بورسان، امیر سلیمانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری زرین پرشیا به تشریح وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی بازار سهام پرداخت. مرتضی کاظمی تحلیلگر اقتصادی در ادامه مسئله کلاف پیچیده بنزین را بررسی کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    در ایران هر چیز ارزان باشد کسی بسراغش نمیرود تا قیمت سهام بی ارزشترین چیز است خریدار ندارد
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    بورس،گردابی که هرروز بیشتر از دیروز در آن فرو میرویم و راه بازگشتی هم نداریم😭

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار