۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
توافق به کنگره می‌رود
رابرت منندز، سناتور بلندپایه حزب دموکرات

رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گفت که دولت بایدن متعهد شده که هرگونه توافق در مورد برنامه هسته‌ای ایران را به کنگره ارائه کند.

فردای اقتصاد: رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، روز دوشنبه گفت که دولت بایدن متعهد شده است که هرگونه توافقی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را برای بررسی به کنگره ارائه کند.
منندز، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی که با توافق اولیه ۲۰۱۵ ایران موسوم به برجام مخالفت کرد، در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیت‌المقدس گفت که چنین بررسی‌ای توسط کمیته او انجام و در مورد هرگونه توافقی در سنا رای‌گیری خواهد شد.
به گزارش رسانه صهیونیستی تایمز آو اسراییل، او افزود «مطمئن نیست» که آیا نتیجه این رای‌گیری می‌تواند مانع احیای برجام شود یا نه؟
سنای آمریکا برای ممانعت از احیای توافق نیاز به دو سوم رای مخالف دارد تا بایدن نتواند آن را وتو کند.
بعید است که دو سوم سناتورهای آمریکا با توافق احیای برجام مخالفت کنند و بتوانند مانع از وتوی آن توسط رییس‌جمهور شوند.
سناتور منندز، سناتور ارشد ایالات‌ نیوجرسی، در قالب یک هیات دو حزبی به اسراییل سفر کرده‌است. ریاست این گروه را لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی، بر عهده دارد. سیندی هاید اسمیت، سناتور جمهورخواه ایالت میسیسیپی، مارشا بلکبرن، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی، سینتیا لومیس، سناتور جمهوری‌خواه ایالت وایومینگ و رانی جکسون، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ایالت تگزاس از دیگر اعضای این هیات هستند.
سناتور منندز در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «دولت ایالات‌متحده متعهد شده‌است که اگر توافقی برای پیروی از برجام امضا کنند، آن را به کنگره ارائه کند و ما آن را بررسی خواهیم کرد. این بررسی در کمیته روابط خارجی سنا که من ریاست آن را بر عهده دارم آغاز می شود.»
این سناتور اضافه کرد که مصمم است جلسات استماع در مورد چنین توافقی برگزار و درباره آن رای‌گیری کند، اما افزود که «این موضوع که آیا این رای‌گیری به حد نصاب لازم‌ برای ممانعت از امضای توافق می‌رسد یا نه، سوال دیگری است.»
منندز در ادامه ابراز تردید کرد که هرگونه توافق جدید، از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برای ایالات‌متحده بهتر خواهد بود.
این سناتور بلندپایه افزود: «تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران، نباید به خاطر دستیابی به توافق متوقف شود.»
تهران خواستار پایان پرونده‌های پادمانی ایران در آژانس، پیش از امضای توافق هسته‌ای جدید با آمریکاست.
گراهام هم در این کنفرانس مطبوعاتی سخنرانی و تاکید کرد که مخالف توافق جدید با ایران است.
با این حال، او متعهد شد که در انتقاد از توافق، سازنده عمل کند. گراهام تاکید کرد که به همراه منندز پیشنهادهای جایگزین برای احیای برجام ارائه خواهند کرد. او افزود که از جمله این پیشنهادها، اجازه توسعه انرژی هسته‌ای در ایران و کشورهای سنی منطقه است اما روند غنی‌سازی باید در خارج از این کشورها انجام شود تا مانع از توسعه و اشاعه سلاح‌های هسته‌ای شود.
گراهام در پاسخ به سوالی در مورد گزارش اخیر در مطبوعات عبری‌زبان، مبنی بر ممانعت از شهادت دیوید بارنیا، رییس موساد به کمیته اطلاعات سنا، پاسخ داد که بارنیا با هیات دوحزبی که در اسراییل به سر می‌برد، گفت‌وگو کرده‌است.
منابع آگاه گفتند که قرار نبود کمیته اطلاعاتی سنا در این هفته در جریان سفر بارنیا به واشنگتن تشکیل جلسه دهد و او به جای آن با مقامات آمریکایی جلساتی انفرادی خواهد داشت.
گراهام در ادامه گفت که یکی از اهداف اصلی هیات، فارغ از جمع‌آوری اطلاعات در مورد برنامه هسته‌ای ایران، تاکید بر این موضوع است که حمایت ایالات متحده از اسرائیل بدون توجه به نتیجه انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر، بدون تغییر باقی می ماند.
گراهام در این‌باره توضیح داد: «فارغ از نتیجه انتخابات در ایالات متحده، هیچ تغییر عمده‌ای در حمایت از اسرائیل رخ نخواهد داد.»
این سناتور گفت که هدف از این سفر این است که به دولت اسرائیل - چپ، راست و میانه - اطمینان دهد که روابط ایالات متحده و اسرائیل برای هر دو طرف، روابطی بنیادین است و فارغ از آنکه چه نتیجه‌ای در انتخابات ماه نوامبر رخ دهد، ایالات‌متحده از اسراییل همچنان حمایت خواهد کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار