۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
پیش بینی بورس فردا ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

بورس امروز روندی نزولی به خود گرفت اما باز هم شاهد مقاومت شاخص‌ هم‌وزن در محدوده‌های مثبت بودیم. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
 بازار سهام در ادامه عرضه‌های انتهای معاملات روز گذشته، کار خود را با فروشندگان بیشتری شروع کرد تا با گذشته دقایق ابتدایی، شاهد عقب‌گرد نماگرهای اصلی بازار باشیم به طوری که شاخص کل بورس در نهایت با ثبت یک بازدهی منفی ۰.۴۲ درصدی کار خود را به پایان رساند. در سمت مقابل اما شاخص هم‌وزن بار دیگر توانست با افزایش ارتفاع همراه باشد که البته با برگشت از سقف روزانه خود در انتهای معاملات، رشد تنها ۰.۱ درصدی را به ثبت رساند.

روند معاملاتی امروز به طور کلی تقاضای چندانی را در خود جای نداده بود و این موضوع را می‌شد به خوبی در نقشه بازار مشاهده کرد اما روند رو به رشد برخی صنایع که اغلب در گروه‌های کوچکتر نیز جای دارند، باعث شد اندک رنگ سبزی نیز در تابلوی معاملات نمایان شود. روزهای کم‌رمق بورس تهران طی هفته جاری به صورت مستمر ادامه داشته و ارزش معاملات به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. نوسان این متغیر در زیر کانال ۳هزار میلیارد تومانی امروز نیز ادامه داشت و عدد ۲۴۰۲ میلیارد تومان را به ثبت رساند اما روند خروج پول از کاهش شدت آن خبر می‌دهد و در روز جاری ۸۹ میلیارد تومان خروج سرمایه از چرخه معاملات رقم خورد.

حال سوال این است که آیا این روند در روز آینده نیز تکرار می‌شود؟ چه چیزی در انتظار بورس فردا خواهد بود؟

روند متفاوت خودرویی‌ها

همچون روزها و هفته‌های گذشته، گروه خودرویی امروز نیز در صدر ارزش معاملات قرار داشت و جزو صنایعی بود که توانست برخلاف روند کلی بازار عملکرد مثبتی را از خود به جای بگذارد که با وجود انتشار برخی خبرهای منفی از مذاکرات هسته‌ای مانند گفته دیروز بورل، نماینده اتحادیه اروپا در رابطه با انحراف روند گفتگوها، بعید به نظر می‌رسید. در این بین اما روند امروز خودرویی‌ها نشان داد که تغییری در معاملات این گروه رخ داده است.

طی روزهای گذشته نمادهای اصلی این گروه مانند «خودرو»، «خساپا»، «خگستر» و... مورد توجه سهامداران بودند اما امروز سهام اصلی کمی به حاشیه رفته و تقاضا به سمت دیگر نمادهای این گروه که اغلب جزو دسته قطعه‌سازان قرار می‌گیرند، حرکت کرده بود. این موضوع می‌تواند نشانی از شناسایی سود سهامداران لیدرهای خودوریی و خرید در نمادهای کوچکتر که رشدی کمتر از سهامی همچون خساپا داشتند، باشد و این اتفاق می‌تواند تا حدودی در معاملات روز آینده نیز تکرار شود.

نگاه نگران بورسی‌ها به بازارهای جهانی

بازارهای جهانی امروز نیز روند خوبی را در پیش نگرفتند و بسیار کم‌نوسان دنبال می‌شوند. نفت با وجود افزایش روز گذشته به بالای ۹۶ دلار بر هر بشکه که به واسطه جلسه اوپک پلاس ایجاد شده بود، با کاهش نسبتا زیادی همراه شد و اکنون در کانال ۹۲ دلار نوسان می‌کند. مس، روی، طلا و... نیز روندی کاملا خنثی دارند و با اندک افزایش یا کاهشی به کار خود ادامه می‌دهند.

صحبت‌ها و اتفاقات اخیر در سطح اقتصادهای بزرگی همچون آمریکا، اروپا و چین، نگرانی‌ها را از ادامه سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی و کاهش تقاضا افزایش داده است و ریزش بازارهای جهانی نیز در همین راستا اتفاق افتاد. از سمت دیگر طی هفته‌های پیش‌رو نشست بانک‌های مرکزی برای افزایش بعدی نرخ بهره برگزار می‌شود که تمام نگاه‌ها را به خود جلب کرده است. از همین رو به نظر نمی‌رسد که تا مشخص شدن کامل شرایط، اتفاق مثبتی در قیمت کامودیتی‌ها ایجاد شود که می‌تواند به تداوم معاملات خنثی و حتی منفی سهام و صنایع بزرگ و کامودیتی‌محور بازار بیانجامد.

نقطه حساس تکنیکالی بورس

با نگاهی به نمودارها، پیداست که شاخص کل بورس با کاهشی که امروز تجربه کرد، شرایط را از لحاظ تکنیکالی برای خود سخت‌تر کرده است. محدوده ۱.۴۲ میلیون واحدی، عددی است که طی یک ماه گذشته، دو بار باعث برگشت نماگر اصلی بازار به روند صعودی شده بود و اکنون برای سومین بار به این محدوده رسیده‌ایم.

پیش بینی بورس فردا ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

با توجه به این موضوع می‌توان گفت که معاملات فردا در کوتاه‌مدت برای بورس سرنوشت‌ساز خواهد بود. اگر شاخص کل بورس بتواند در روز آینده از همان دقایق ابتدایی به سمت بالا برگردد، احتمالا می‌توان به روزهای مثبتی در هفته آینده نیز امیدوار بود اما اگر این حمایت با قدرت به سمت پایین شکسته شود، احتمالا روند کم‌رمق روزهای گذشته برای مدتی ادامه داشته باشد و حمایت بعدی در مرز ۱.۴ میلیون واحدی قرار خواهد داشت. با توجه به اینکه قدرت عرضه‌ها در معاملات امروز تا انتهای بازار ادامه داشت، سناریو دوم محتمل‌تر به نظر می‌رسد اما هرگونه تغییر و تحولی به خصوص در خبرهای برجامی در ادامه روز می‌تواند بازار را به سمت سناریو ابتدایی سوق دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار