۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
ورود مجلس به تقویت حفاظت از پارک ملی لار

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به اهمیت حفاظت از پارک‌های ملی از پیگیری مجلس برای ارتقای وضعیت حفاظتی آنها به‌خصوص پارک ملی لار خبر داد.

فردای اقتصاد: دو سد لار و لتیان تامین‌کننده بخش اعظمی از آب شرق و شمال شرق تهران هستند. خشکسالی و کاهش بارندگی به کمبود ذخایر آبی این دو سد منجر شده و کمبود اعتبارات و تجهیزات محیط‌زیست برای مقابله با شکارچیان و ماهی‌گیران، منابع زیستی دشت لار و مراتع این منطقه را به خطر انداخته است.

در کنار این موارد، به دلیل ورود بیش از ظرفیت دام‌های عشایر مستقر در منطقه، ذخایر گیاهی این منطقه به کمترین سطح رسیده‌ است. از سوی دیگر، عشایر به دلیل افزایش نرخ نهاده‌های دامی مانند جو و ذرت از کیلویی ۲هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۱هزارتومان در تامین علوفه و مکمل غذایی مورد نیاز دام‌های خود مانده‌اند. عشایر تهران که از منطقه پاکدشت ورامین به دشت لار کوچ می‌کنند تقریبا، یک‌سوم از گوشت مورد نیاز تهرانی‌ها را تامین می‌کنند. با استناد به قوانین سازمان محیط‌زیست و سازمان امور عشایر ایران، سالانه یک‌صد هزار راس دام سبک مجوز چرا در مراتع دشت لار را دارند، اما در حال‌ حاضر بیش از ۳۰۰هزار راس دام در این پارک ملی تغذیه می‌کنند.

از سوی دیگر ایران، ۱۰ پارک ملی دارد که دشت لار تنها پارک ملی حفاظت‌شده‌ای است که محل زیست‌گونه کمیاب ماهی قزل‌آلا خال‌قرمز است. بر اساس قانون، جریمه صید ماهی قزل‌آلا خال قرمز ۳۰۰هزار تومان و ارجاع به ضابط قضایی است. تا سال ۹۵ بزرگترین مشکل محیط‌زیست و مراکز تحقیقاتی آبزیان، صید غیرقانونی و بی‌رویه این نوع ماهی بود. تدابیر شدید محیط‌زیستی و جرم‌انگاری، صید این نوع ماهی در منطقه لار را کنترل کرد و به گفته سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس درحال‌حاضر ذخایر ماهی قزل آلا خال قرمز در دشت لار مناسب است.

اگرچه از نظر مجلس در پارک ملی لار برای حفاظت از قزل‌آلا خال‌ قرمز اقدامات خوبی انجام شده است، اما رفیعی با تاکید بر اینکه استفاده بیش از ظرفیت و ورود و تعلیف دام حتما به نابودی پارک ملی منجر خواهد شد، اظهار کرد: بی‌توجهی به این موضوع باعث از بین رفتن مراتع و آسیب به تامین علوفه دام و حیات وحش منطقه خواهد بود.

رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس با اشاره به اهمیت حفاظت از پارک‌های ملی از پیگیری مجلس برای ارتقای وضعیت حفاظتی آنها به‌خصوص پارک ملی لار خبر داد و گفت: تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای حفظ قزل‌آلا خال‌قرمز را داریم و حفاظت از محیط‌زیست استان تهران باید هر چه سریع‌تر تامین شود.

وی افزود: پارک ملی لار به دلیل ویژگی‌های اکولوژیک و خاص دارای درجه حفاظتی اولویت‌دار بوده و از طرفی تامین‌کننده بخشی از آب شرب تهران و همچنین قسمتی از گوشت مورد نیاز مردم تهران به دلیل برخورداری و اهمیت شرایط تعلیف دام است.

رفیعی با بیان اینکه موضوع تامین علوفه قبلا در کمیسیون‌های مربوطه مجلس پیگیری شده است، تصریح کرد: هدف مجلس توجه و تامین همه نیازها با اولویت کاهش فشار به مناطق و مراتع است. پیگیری‌ها برای تامین و ذخیره علوفه دامداران شرق استان و تحقق بودجه لازم با همکاری دستگاه‌های مسئول در حال انجام است تا بتوانیم هم فشار به مراتع این منطقه را کاهش دهیم و هم در بحث استفاده اصولی از ظرفیت این پارک و تامین گوشت مورد نیاز استان و نیز حضور عشایر به عنوان جامعه‌ای مولد و زحمتکش در منطقه، مدیریت و برنامه‌ریزی جامع‌تری انجام شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار