چرا برندهای مشهوری که می‌شناختیم نابود شدند؟

واکاوی تاریخی سرنوشت کسب‌وکارها
۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
چرا برندهای مشهوری که می‌شناختیم نابود شدند؟

از سال ۱۹۵۵ تا کنون بیش از دو هزار شرکت به فهرست شرکت‌های برتر فورچون ۵۰۰ وارد شده‌اند، اما از فهرست نخست که مشتمل بر ۵۰۰ شرکت بوده است، تنها ۷۱ شرکت باقی مانده‌اند. به بیان دیگر نرخ نابودی این برندها ۸۶ درصد بوده است.

فردای اقتصاد: جیم کالینز، محقق و مشاور مشهور در حوزه کسب‌وکارها در مقاله‌ای که درباره تولد و مرگ برندها نوشته است با اشاره به نرخ نابودی ۸۶ درصدی برندهای مشهور، به این موضوع اشاره کرده که وجود نام یک شرکت در فهرست برترین‌ها هیچ معنای خاصی ندارد زیرا این شهرت هیچ تضمینی برای توانایی این شرکت‌ها در ادامه حیاتشان نیست.
بسیاری از شرکت‌هایی که امروز بزرگ و قدرتمند هستند، در سال ۱۹۵۵ هیچ نامی از آن‌ها نبود، مثل همه شرکت‌های حوزه تکنولوژی و از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌هایی که آن زمان پرآوازه بودند و این شهرت را جشن می‌گرفتند اکنون اثری از آنها نیست.
نمونه‌های زیادی از این دسته شرکت‌ها را می‌توان نام برد: جنرال موتورز، پولاروید، زنیت، وارنر لمبرت، اسکات پیپر و بتلهم استیل.

برای یافتن برندهایی که امروز دیگر اثری از آنها نیست، نیازی نداریم که به سال ۱۹۵۵ برگردیم زیرا نمونه‌های موخرتری هم هستند که زود نابود شدند که می‌توان از جمله آن‌ها به کامپیوترهای مشهور کامپک اشاره کرد که عمر برند آن‌ها از ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۲ طول کشید.

یکی از مثال‌های کلاسیک برندهای نابودشده می‌تواند برند پونتیاک باشد. این برند از محصولات جنرال موتورز، خودروهای کوچک و عضلانی‌ای را تولید کرد که به نماد دوران خود تبدیل شدند. گر چه پونتیاک در یک دوران به پرفروش‌ترین برند خودرو در آمریکا تبدیل شد، رهبری آن نتوانست استراتژی‌ای را تنظیم کند که بر اساس آن برند پونتیاک بتواند ادامه حیات دهد. این برند که از سال ۱۹۲۶ مشغول فعالیت بود، در آوریل سال ۲۰۰۹ برای همیشه از میان رفت.

برخی برندها نیز گرچه هنوز فعالیت‌هایشان را ادامه می‌دهند اما مثل بیماری هستند که حال خوشی ندارد و در حال احتضار است. در دنیای گوشی‌های همراه، نوکیا مثال بارزی از این دست شرکت‌ها محسوب می شود که تقربا رو به نابودی است. گر چه هنوز گوشی‌های نوکیا فروخته می‌شوند اما ارزش این شرکت در مقایسه با رقبایی چون آیفون به سطحی ناچیز کاهش یافته است.
در سال ۲۰۰۷ ارزش بازار شرکت نوکیا رقم ۱۱۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده بود، در حالی‌که ارزش بازار شرکت اپل ۱۰۴ میلیارد دلار بود.
اما در سال ۲۰۲۱ ارزش نوکیا تنها ۳۴ میلیارد دلار شد در حالی‌که شرکت اپل توانست رقم ۲.۵ تریلیون دلار را برای خود ثبت کند. امسال نیز ارزش بازار اپل رکورد ۳ تریلیون دلاری را شکست در حالی که ارزش نوکیا امسال به رقمی تنها نزدیک به ۲۷ میلیارد دلار رسید. ارزش اپل در یک برش زمانی کمتر از ۱۵ سال نه تنها از نوکیا سبقت گرفته بلکه بیش از ۱۰۰ برابر رقیب جامانده خود شده است.

زندگی به پیش می‌رود اما برخی برندها نه. به خاطر داشته باشید: «اگر آنچه امروز هستید را گره بزنید به آنچه برای آینده انجام می‌دهید و جایی که در آن فعالیت می‌کنید، منتظر مراسم خاکسپاری برندتان باشید.»

منبع:   insider strategy branding

نویسنده: مارک دی سوما، استراتژیست برندها

مترجم: شادی آذری حمیدیان

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

فهرست محتوای ویدیو

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار