۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
پیش‌ بینی بورس فردا ۳۰ مرداد ۱۴۰۲

بورس تهران امروز هم یکی از روزهای کم‌رمق خود را سپری کرد و با وجود اندک تقاضایی که از نیمه دوم معاملات شاهد بودیم، نماگرهای بازار کار خود را در محدوده منفی به پایان رساندند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

روزهای کم‌حجم و بی‌رمق بازار سهام همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که فعلا محرک مثبت و مهمی وجود ندارد که بورسی‌ها را به خرید سهام مشتاق کند. با این حال اما امروز حمایت‌هایی وجود داشت که مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شد و می‌تواند معاملات بورس فردا را بهبود ببخشد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری کار خود را با یک کاهش اندک ۰.۱۸ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۱.۹۵۴ میلیون واحدی قرار گرفت. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن که به واسطه فشار فروش بیشتری که نمادهای کوچک تجربه می‌کردند، افت بیشتری داشت و با کاهش ۰.۵۱ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام اما چند روزیست که شرایط سخت‌تری را هم دنبال می‌کند و امروز نیز با ثبت عدد ۳۶۵۸ میلیارد تومانی این وضعیت را ادامه داد و با خروج پول ۴۱۴ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی مواجه شد.

بورس تهران مدت‌هاست که در حال نوسانات شدیدی توسط انتشار خبرها و شایعاتی است که اغلب مدت زیادی طول نمی‌کشد و با تکذیب آن موج فروش سنگینی در بازار شکل می‌گیرد و این درحالیست که انتشار خبرهای مثبت نمی‌تواند با قدرت قابل توجهی قیمت نمادها را در مسیر صعودی قرار دهد. ابهامات بسیاری که این روزها حوالی صنایع مختلف به گوش می‌رسد، با بی‌اعتمادی زیادی که در بازار حاکم است تلفیق شده و بسیاری از سهامداران را دست به ماشه برای فروش سهام در انتظار گذاشته و تمایل زیادی برای خرید دیده نمی‌شود. با این حال اما امروز دو محرک برای توقف ریزش بیشتر بازار وجود داشت که در ادامه با بررسی آن‌ها به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

تزریق امید به بورس با بلوک خودرو

یکی از اتفاقات مهم بازار امروز، عرضه بلوک ۳.۳۶ درصدی از سهام شرکت ایران‌خودرو توسط بانک صادرات با قیمت پایه هر سهم ۳۲۰ تومان بود و این درحالیست که هر سهم خودرو در تابلو با قیمتی حوالی ۲۵۰ تومان معامله می‌شود. اگرچه در ابتدای انتشار این خبر امیدها به وجود خریدار برای این بلوک بسیار پایین بود اما ناگهان برای این سهام در قیمت پایه خریدار نشست و در نهایت معامله با قیمتی حدود ۲۸ درصد بالاتر از نرخ تابلو صورت گرفت و مشخص شد که گروه بهمن توسط زیرمجموعه‌های خود خریدار این بلوک سهامی بوده است.

اگرچه نباید این نکته را نیز فراموش کرد که اغلب این معاملات بلوکی با هدفی فراتر از سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و به همین دلیل خریدار حاضر به پرداخت مبلغی بیشتر از تابلوی معاملات است اما همین اتفاق می‌تواند سیگنالی برای ارزنده بودن سهام در قیمت‌های کنونی باشد.

رکود حاکم بر بازارها

با توجه به سیاست‌های حال حاضر دولت و تلاشی که برای تامین کسری بودجه دارد، نمی‌توان انتظار حرکت قدرتمندی را در بازارهای دارایی مختلف داشت. دولت در سال گذشته نرخ دلار ترجیحی را از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تومان کاهش داد و اکنون نیز با مشکلاتی برای تامین ارز مورد نیاز خود مواجه است و طبق بودجه ۱۴۰۲، برای تامین این کسیر بایستی از محل واگذاری دارایی‌های خود اقدام کند. طبق بودجه سال جاری، با فرض دستیابی به تمامی درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده، دولت با کسری بودجه ۲۵۰ همتی در هزینه‌های جاری و ۳۰۰ همتی در هزینه‌های عمرانی همراه است و این اعداد با شرایط کنونی از محل واگذاری سهام دارایی‌ها قابل تحقق نخواهد بود بنابراین به سمت سخت‌تر کردن شرایط صنایع پیش می‌رود و این رفتار را طی ماه‌های گذشته شاهد بودیم.

از سمت دیگر در ماه گذشته سودهای پرداختی این صندوق‌ها با افزایش همراه بوده و حتی شاهد سود ۲.۸ درصدی نیز بوده‌ایم و این درحالیست که نرخ تورم ماهانه ۱.۹ درصد بوده و این یعنی نرخ بهره حقیقی مثبت شده که همین موضوع موجب می‌شود تا پول‌ها به سمت سپرده‌ در صندوق‌های درآمد ثابت با ریسک بسیار پایین حرکت کند و رکود حاکم بر بازارها را تشدید کند.

برگشت بورس از منطقه سبز تکنیکالی؟

همانطور که در گزارش روز گذشته نیز اشاره شده بود، کاهش‌های اخیر شاخص کل بورس، این نماگر را به سمت محدوده‌ای مهم هدایت کرده بود که می‌تواند آخرین سنگر تکنیکالی برای برگشت بازار به مدار مثبت باشد و در صورت شکست، کار برای نماگر اصلی تالار شیشه‌ای سخت‌تر از قبل خواهد شد. همانطور که در تصویر پیداست، شاخص کل بورس اکنون در مرز حمایتی خود قرار دارد و امروز نیز با برخورد به آن با اندک تقاضایی همراه شد که البته فعلا قدرت کافی را برای برگشت به سمت بالا نشان نداده است. در صورتی که معاملات در بورس فردا به گونه‌ای رقم بخورد که کندل مثبتی به ثبت برسد، می‌توان انتظار داشت که چند روزی از ریزش بیشتر در امان باشد اما در صورتی که این محدوده به سمت پایین شکسته شود، احتمال کاهش تا مرز ۱.۸۵ میلیون واحدی بسیار افزایش می‌یابد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا و همچنین اهمیتی که محدوده‌های کنونی برای شرایط تکنیکالی شاخص کل وجود دارد، پیش بینی می‌شود که بورس فردا روزی سبز اما متعادل و کم‌حجم را دنبال کند تا زمانی که مسیر اصلی آن برای برگشت به سمت بالا یا تداوم ریزش مشخص شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار