۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
ورود بریتانیا به رقابت جهانی هوش مصنوعی

کشور بریتانیا هم به جمع کشورهایی پیوسته که برای دستیابی به تراشه‌های جدید مورد استفاده در صنعت هوش مصنوعی در یک رقابت جهانی قرار دارند.

فردای اقتصاد - کشور بریتانیا هم به جمع کشورهایی پیوسته که برای دستیابی به تراشه‌های جدید مورد استفاده در صنعت هوش مصنوعی در یک رقابت جهانی قرار دارند. 

 این تراشه‌ها طی ماه‌های اخیر به مهمترین سخت‌افزار مورد نیاز برای تولید محصولات مرتبط با هوش مصنوعی و تحقیق در این زمینه محسوب شده‌اند.

بنابرگزارش تلگراف مقامات دولتی بریتانیا با برخی از سازندگان مشهور تراشه از جمله انویدیا،  ادونس میکرو دیوایس و اینتل برای خرید تراشه‌های جدید وارد مذاکره شده است. 

رشد تقاضای تراشه‌های کامپیوتری به دنبال انفجار بزرگ در حوزه هوش مصنوعی رخ داده که بسیاری از شرکتهای بزرگ و تعدادی از کشورها را به فکر خرید این تراشه‌ها انداخته است. 

دولت بریتانیا برای خرید تراشه‌های هوش مصنوعی قرار است ۱۲۷ میلیون دلار ( ۱۰۰ میلیون پوند) هزینه کند. 

بریتانیا قرار است بیش از ۵هزار پردازنده گرافیکی را فقط از شرکت انویدیا خریداری کند تا برای تحقیقات ملی مورد استفاده قرار گیرد. 

ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا وعده داده تا سال ۲۰۳۰ این کشور به یک ابرقدرت علم و فناوری جهانی تبدیل شود. سوناک قرار است اواخر سال جاری میلادی رویدادی با حضور رهبران جهانی و مدیران برخی از شرکتهای بزرگ هوش مصنوعی را با حمایت جوبایدن رئیس‌جمهور آمریکا برگزار کند. 

کشورهای عربی خریداران بزرگ تراشه‌های هوش مصنوعی

چند روز قبل اعلام شد که عربستان و امارات در حال مذاکره برای خرید هزاران تراشه شرکت انویدیا هستند که برای تولید نرم‌افزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT ضروری است. 
در همین زمینه بخوانید: خیز عربستان و امارات به منابع هوش مصنوعی

تراشه‌های انویدیا یکی از مهمترین ابزارهای در دسترس برای تولید برنامه‌های هوش مصنوعی است که تقاضای آن در طی ماه‌های اخیر به شدت بالا رفته است. ورود بریتانیا به رقابت جهانی هوش مصنوعی

انویدیا به واسطه این افزایش تقاضا در خردادماه امسال به جمع شرکتهای با ارزش یک تریلیون دلار رسید. در همین زمینه بخوانید:‌پرده‌برداری غول تراشه‌سازی از جدیدترین محصولات هوش مصنوعی

دو کشور امارات و عربستان به طور علنی هدف خود را برای تبدیل شدن به هاب‌های هوش مصنوعی در جهان اعلام کرده‌اند و هدف آنها تقویت اقتصاد از طریق برنامه‌های بلندپروازانه تکنولوژی محور است. 

بر اساس گزارش عربستان سعودی تاکنون حداقل ۳ هزار تراشه Nvidia’s H100 را که هر کدام ۴۰هزاردلار قیمت دارند خریداری کرده است. این تراشه‌ها اخیرا توسط جیسون هانگ مدیر انویدیا رونمایی شد. هانگ این محصول را نخستین تراشه طراحی شده برای هوش مصنوعی مولد ( generative AI ) نامیده بود. 
 

امارات نخستین کشوری در منطقه بود که در سال ۲۰۱۷ وزارت هوش مصنوعی را راه‌ندازی کرد و سپس دستورالعملی برای راه‌اندازی هوش مصنوعی مولد منتشر کرد. این برنامه بخشی از برنامه دولت امارات برای قرار گرفتن این کشور در سطح اول تکنولوژی هوش مصنوعی جهان و همچنین رگولاتوری این عرصه بوده است. 

پلتفرم فالکون امارات که به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار دارد طی دو ماه گذشته توسط ۳۸۴ تراشه A100  انویدیا توسعه داده شده است. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار