۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
بازگشت بنیانگذار گوگل با ماموریت جدید

رشد انفجاری هوش مصنوعی و رقابت نزدیک شرکت‌ها برای حضور در این عرصه منجر به بازگشت سرگئی برین یکی از هم‌بنیانگذاران گوگل به این شرکت شده است. 

فردای اقتصاد - رشد انفجاری هوش مصنوعی و رقابت نزدیک شرکت‌ها برای حضور در این عرصه منجر به بازگشت سرگئی برین یکی از هم‌بنیانگذاران گوگل به این شرکت شده است. 

سرگئی برین و لری پیج سالهاست از  مسوولیت‌های اجرایی گوگل فاصله گرفته‌اند اما در برهه‌ای که بسیاری از شرکتها رقابت گسترده‌ای را برای حضور در موج جدید هوش مصنوعی رقم زده‌اند، بنیانگذاران گوگل می‌خواهند در هدایت این شرکت نقشی ایفا کنند. 

سرگئی برین بین سه تا چهار روز در هفته در کنار محققان گوگل برای توسعه بعدی سیستم هوش مصنوعی گوگل که جمینای نام دارد، فعالیت می‌کند. 

برین از سال گذشته به طور مشخص در جلسات مربوط به توسعه هوش مصنوعی گوگل شرکت کرده بود اما از این اواخر حضور خود را بیشتر کرده است. برین پیش ازاین نیز بارها به حوزه هوش مصنوعی علاقه نشان داده بود. 

گوگل به رغم اینکه یکی از پیشگامان حوزه هوش مصنوعی هم محسوب می‌شود اما به طور مشخص در طی سالیان اخیر از رقبایی چون مایکروسافت عقب افتاده است. این موضوع به خصوص بعد از رونمایی از چت‌بات هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی بیشتر به چشم آمده است. 

به نظر می‌رسد حتی گوگل بارت چت بات هوش مصنوعی گوگل نتوانسته به اندازه چت جی پی تی توجه صنعت را به سمت خود جلب کند .

گوگل در تلاش است تا در سیستم «جمینای» که یک پلتفرم هوش مصنوعی چند منظوره است با GPT-4 ( نسخه فعلی و پیشرفته جت جی پی تی که توسط شرکت اوپن ای آی توسعه داده شده ) رقابت کند. دمیس هاسابیس مدیر اجرایی گوگل در این پروژه به کارمندان خود گفته که این برنامه تا پایان سال جاری در دسترس خواهد بود. 

سرگئی برین ۴۹ ساله در سال ۱۹۹۸ با لری پیج در دانشگاه استنفورد موتور جست وجوی گوگل را بنیان گذاشتند. 

برین در سال‌های اخیر عمدتا روی علایق خارج از کار مانند متمرکز بوده و ثروت خود را صرف موضوعاتی غیر از تکنولوژی کرده است. 

سرگئی برین بعد از لری پیج دومین سهامدار فردی آلفابت است و میزان سهام او در گوگل بالغ بر ۹۰ میلیارد دلار ارزش دارد. 

ارزش سهام آلفابت بعد از کنفرانس توسعه دهندگان گوگل که مجموعه‌ای از محصولات هوش مصنوعی در آن معرفی شد، بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است که مشابه افزایش سهام شرکت رقیب یعنی مایکروسافت و شاخص سهام نزدک است. 

سرگئی برین بیشتر وقت خود را در ساختمان تازه ساخته شده چارلستون ایست می‌گذراند که فاصله کوتاهی تا دفتر اصلی گوگل دارد. ساندار پیچای مدیرعامل گوگل و آلفابت هم دفتری در همین ساختمان دارد. 

چهارسال پیش که بنیانگذاران گوگل از مسوولیت‌های اجرایی شرکت کناره‌گیری کردند ساندار پیچای را به عنوان مدیرعامل آلفابت انتخاب کردند و گفتند که به مشاوره دادن به وی ادامه خواهند داد. 

گفته می‌شود ساندار پیچای از بازگشت برین خرسند است و او را به مشارکت بیشتر در این زمینه تشویق کرده است. 

گوگل از نظر تاریخی در حوزه هوش مصنوعی پیشگاهم بوده و واحد تحقیقاتی خود را از سال ۲۰۱۱ برای استفاده از یادگیری عمیق در برنامه‌های کاربردی این شرکت تشکیل داد. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار