۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
هفته پایانی بورس مرداد چگونه گذشت؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حالی آخرین هفته معاملاتی مرداد ماه را به اتمام رساند که برآیند داد و ستدها در هفته منتهی به یکم شهریور ماه از ۲۷ هزار واحد افت و بازگشت نماگر اصلی به محدوده یک میلیون و ۹۴۶ هزار واحدی حکایت داشت.

فردای اقتصاد:​​​​​ به رغم کاهش ۱.۳۶ درصدی دماسنج بورس تهران، معیار هم وزن نیز افتی به مراتب بیشتری را متحمل شد به نحوی که این پارامتر بورسی با ۲.۴۹ درصد کاهش هفته معاملاتی خود را به اتمام رساند. همان‌طور که از اعداد و ارقام پیداست در چند روز معاملاتی اخیر همانند هفته‌های پیشین سرمایه‌گذاران با راهبرد نقد کردن سهام و بعضا شناسایی سود میل به خروج از بازار داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) در مقیاس میانگین هفته و تثبیت رقم ۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومانی عاملی است که می‌تواند از عدم تمایل معامله‌گران برای فعالیت بیشتر در بازار کم رمق این روزهای سعادت آباد حکایت کند.

در ۵ روز معاملاتی که سپری شد سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از ۲ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان جریان نقد از بازار خارج کردند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در این مدت توانستند نزدیک به ۸۱۶ میلیارد تومان منابع از سوی سرمایه‌گذاران فعال در بازار را جذب کنند. این روزها بخشی از سرمایه‌گذاران با پارک منابع مالی در صندوق‌ها، راهبرد جذب حداقل بازدهی را در دستور کار معاملاتی خود قرار داده‌اند.

وزن‌کشی متغیرهای اثرگذار در بورس

شهیر محمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» عنوان کرد: شهریور را در حالی آغاز می‌کنیم که رکود عمیقی بازار سهام را فرا گرفته است. به نحوی که طرف تقاضا به پایین‌ترین میزان از ابتدای سال رسیده و ارزش معاملات خرد سهام به کمتر از همت ۳  بازگشت که این مهم نشان از رکود عمیق در بازار دارد.

وی معتقد است مؤلفه‌های مهم در هفته آینده را در چند پارامتر می توان در نظر گرفت. نخست، گزارش ماهانه شرکت‌ها که انتظار می‌رود در انتهای هفته کم کم وارد کدال شوند. با مشکلاتی که در تابستان برخی صنایع درگیر آن بودند مثل قطعی برق انتظار گزارش‌های فوق‌العاده وجود ندارد اما از طرف مقابل قیمت‌ها به قدری اصلاح کرده‌اند که اگر گزارش‌ها در سطح متوسط به بازار ارائه شود، احتمالا فروشنده رغبتی به فروش نخواهد داشت.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه مؤلفه دیگر را باید در اخبار جستجو کرد، ورود  صندوق توسعه بازار در سمت خریداران در هفته گذشته سیگنال مثبتی برای بازار است و همچنین خبر  انتشار اوراق اختیار فروش تبعی تا سقف ۶ همت با سررسید یک‌ساله و نرخ بازده حداقل ٢٠ درصد توسط صندوق توسعه بازار نوید نزدیک شدن به پایان رکود را می‌دهد. البته به شرطی که این حمایت‌ها و خریدها ادامه‌دار باشد و نه مقطعی و چند روزه.

محمدنیا ادامه داد: خبر مهم بعدی همچنان مانند چند ماه گذشته نرخ خوراک پتروشیمی هاست فرمول نرخ خوراک پتروشیمی ها قاعدتا به زودی باید تعیین تکلیف شود. خبرهای غیرموثق حاکی از آن است که دولت تغییر در فرمول را پذیرفته و این اتفاق خوبی است که اگر تایید رسمی شود می‌تواند بازار را به تحرک مثبت وا دارد.

وی افزود: مؤلفه بعدی در مورد گروه خودرویی ها است. معامله بلوکی خودرو در روز چهارشنبه جو این گروه را مثبت کرد. همچنین صحبت از برداشته شدن قیمت دستوری خودروها جدی‌تر شده و همین نکته می‌تواند جو این گروه را  مثبت نگه‌ دارد. هرچند فرسایش چند ماهه اخیر بازار باعث شد که فعالان تنها به خبرهای رسمی و موثق واکنش نشان دهند و نسبت به شایعات تا حدی بی‌تفاوت باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سایر گروه ها بیان کرد: در گروه فولادی در انتهای روز چهارشنبه خبر لغو عوارض صادرات مواد خام و نیمه خام به گوش رسید. خبری که برای گروه فولادی مثبت محسوب می‌شود به‌ خصوص برای شرکت‌هایی که صادرات شمش فولاد دارند چرا که عوارض شمش فولاد ۴۰۰ درصد افزایش داشت.

محمدنیا تصریح کرد: به لحاظ نموداری روند همچنان نزولی است و گام حرکتی حکایتی از پایان اصلاح ندارد و چه بسا اگر حمایت‌های حقوقی‌ها از شاخص‌سازها نبود، عدد شاخص کل به محدوده یک میلیون و هشتصد و چهل هزار واحد که حمایت معتبر بعدی است رسیده بود. به هر ترتیب انتظار می‌رود که هفته آینده هفته متعادل تری را در پیش داشته باشیم.

 چگونگی نجات بورس

رویا ذبیحی تحلیلگر بازار سرمایه نیز در ادامه به «فردای اقتصاد» گفت: در مردادماه، بازار فاز اصلاح فرسایشی را پشت سر گذاشت و ارزش معاملات نسبت به ابتدای سال در ارقامی پایین‌تر قرار گرفت. حال باید توجه داشت که خروج پول از بازار سرمایه در این مقطع از بازار، به رکود بیشتر معاملات دامن خواهد زد. در صورتی که شاهد تشدید خروج پول از سوی سرمایه‌گذاران باشیم هفته سخت و فرسایشی را پیش‌رو خواهیم داشت و افت سبدها و مارجین شدن بسیاری از حساب ها، منجر به فشار فروش مضاعف خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است معاملات مثبت نماد «فارس»، در روزهای منفی بازار، انتقادات نسبت به سازمان بورس برای دستکاری شاخص کل را افزایش داده است. در آخرین روز هفته‌ای که سپری شد، بازار نسبت به اخبار برگزاری جلسه هیات دولت پیرامون نرخ خوراک و احتمال افزایش نرخ ارز از ۲۸۵۰۰ به ۳۸ هزار تومان واکنش مثبت نشان داد که نشان از خوش‌بینی اهالی بازار به نتیجه این جلسه بود. اما تا پایان همان روز و روز بعد، هیچ خبری از نتیجه این جلسه منتشر نشد، که این موضوع می‌تواند موجب بدبینی و حتی از دست رفتن مانده اعتماد اهالی بازار به اخبار پیرامون این گونه جلسات شود.

ذبیحی ادامه داد: گزارش‌های ماهانه مرداد، در هفته پیش‌رو منتشر خواهد شد. باتوجه به کنترل نرخ ارز توسط دولت و قطعی برق شرکت‌ها در مرداد، گزارشکها چندان مطلوب ارزیابی  نمی‌شود.

وی چند عامل را برای خروج شرایط نامساعد سرمایه‌گذاری در بورس ضروری دانست و گفت: مشخص شدن تخفیف خوراک پالایشگاه‌ها در سال جاری، تعیین تکلیف نمادهای خودرویی و عرضه خودرو در بورس کالا، برطرف کردن چالش نرخ خوراک صنایع، می‌تواند بازار را از ارزش معاملات پایین و اصلاح فرسایشی نجات دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار