۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
پیش‌ بینی بورس فردا ۵ شهریور ۱۴۰۲

بورس تهران در روزهای ابتدایی شهریور ماه شروع بسیار خوبی داشته و امروز نیز توانست معاملات پررونقی را سپری کند به طوری که بخش عمده‌ای از نمادها در محدوده مثبت و حتی صف خرید به کار خود پایان دادند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

انتشار خبرهای مثبت در رابطه با مسائلی که حال و روز بازار سهام را طی ۴ ماه گذشته به سمت رخوت برده بود، اکنون توانسته رنگ سبزی به نقشه بازار تزریق کند. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با ثبت عملکردی مناسب توانست بازدهی مثبت ۲.۳۹ درصدی را تجربه کند و خود را به محدوده ۱.۹۹۳ میلیون واحدی برساند تا بار دیگر برای دستیابی به مرز ۲ میلیون واحدی آماده شود. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز روندی مشابه را طی کرد و توانست رشد ۲.۵۵ درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات خرد سهام نیز امروز نسبت به روزهای گذشته بهبود داشت و توانست پس از مدت‌ها بار دیگر وارد کانال ۵ هزار میلیارد تومانی شود که اگرچه همچنان در محدوده‌های قدرتمندی نیست اما می‌تواند نوید بهتر شدن شرایط کلی بازار در روزهای آینده باشد. امروز همچنین شاهد ورود پول ۶۰۵ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی به سهام و خروج ۷۴۴ میلیارد تومانی از صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم.

انتشار خبرهای تایید نشده‌ای درباره اقدامات احتمالی دولت و بانک مرکزی در رابطه با مسائلی که برای بازار سهام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و طی ماه‌های گذشته شرایط سختی را برای بورس تهران رقم زده بود، در کنار بسته حمایتی صندوق توسعه بازار و همچنین نکات مثبتی که در سطح کلان سیاسی رخ داده، موجب شده که سهامداران با امیدواری بیشتری به معاملات خود در تالار شیشه‌ای بپردازند و چشم‌انداز پیش رو را مناسب‌تر از قبل ترسیم کنند. در ادامه با بررسی این مسائل و نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص کل، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

افزایش امید به رفع موانع

خبرهای غیر موثق حاکی از آن است که دولت تغییر در فرمول را پذیرفته و این اتفاق خوبی است که اگر تایید رسمی شود می‌تواند بازار را به تحرک مثبت وا دارد. در آخرین روز هفته‌ای که سپری شد، بازار نسبت به اخبار برگزاری جلسه هیات دولت پیرامون نرخ خوراک و احتمال افزایش نرخ ارز از ۲۸۵۰۰ به ۳۸ هزار تومان واکنش مثبت نشان داد که نشان از خوش‌بینی اهالی بازار به نتیجه این جلسه بود. اگرچه تا پایان همان روز و حتی زمان نگارش این گزارش، هیچ خبری از نتیجه این جلسه منتشر نشده اما گفته می‌شود که تصمیماتی جدی در این خصوص اتخاذ شده و در روزهای آینده به صورت عمومی اعلام می‌شود.

از سمت دیگر، بر اساس شنیده‌ها قرار است که به زودی نرخ تسعیر ارز صنایع به نرخ مرکز مبادله ارز تغییر کند. کلیه ارز های ناشی از صادرات در مرکز مبادله عرضه خواهد شد و کلیه متقاضیان ارز با نرخ توافقی اقدام به تامین ارز (حواله و اسکناس) خود بطور مستقیم از صادرکنندگان خواهند کرد. نرخ بازار مبادله ای اختلاف کمتری با بازار آزاد خواهد داشت و بر اساس عرضه و تقاضا کشف نرخ خواهد شد. نرخ مرکز مبادله، مبنای نرخ گذاری کلیه محصولات داخلی (اعم از تعیین نرخ پایه در بورس کالا) در صنایع مختلف خواهد بود. عرضه ارز حاصل از صادرات نفت در بازار نیمایی باقی خواهد ماند و به کالاهای اساسی تخصیص خواهد یافت. آغاز رسمی کار مرکز مبادله احتمالا از نیمه دوم شهریور ماه خواهد بود. البته باید دقت داشت که تا اعلام رسمی از سوی بانک مرکزی، مطالب فوق صرفا شنیده است و باید منتظر اطلاعیه های رسمی ماند.

راهکار حمایتی سازمان بورس

در آخرین روز کاری هفته، مهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس، از یک راهکار حمایتی دیگر خبر داد و عنوان کرد که صندوق توسعه بازار قصد دارد برای برگشت آرامش و ثبات به بازار، ۶ هزار میلیارد تومان اوراق تبعی با سررسید یک ساله و نرخ ۲۰ درصد منتشر کند تا سرمایه‌گذاران بازار سهام بتوانند با آرامش بیشتری به معاملات خود بپردازند و به نوعی سبد سهام خود را تضمین کنند. سازمان در همین راستا موضوع جدیدی را نیز به میان آورده که طبق آن، کسانی که خریدار اختیار فروش تبعی هستند، نیازی به واگذاری اختیار خریدهای خود نیستند و این بدین معناست که کف بازدهی یکساله می‌تواند ۲۰ درصد باشد و سقف این بازدهی باز خواهد بود.

نگاهی به مسیر تکنیکالی شاخص بورس

همانطور که در گزارش‌های قبلی نیز بارها ذکر شده، شاخص کل بورس پس از شکست محدوده حمایتی ۱.۹۷۵ تا ۱.۹۵۵ میلیون واحد که از اهمیت نسبتا بالایی نیز برخوردار بود، شرایط سختی را سپری می‌کرد. با این حال اما ثبت کندل مثبت و قدرتمند امروز توانست بار دیگر مسیر را به بالای این محدوده مهم برگرداند و مانع از ریزش‌های بیشتر شود. از این رو می‌توان انتظار داشت که شرایط در روزهای آتی نیز با قدرت مناسبی تداوم یابد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۵ شهریور ۱۴۰۲
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده و امیدی که اکنون در بازار سرمایه در جریان است، انتظار می‌رود که در صورت عدم انتشار خبری در تضاد یا تکذیب مسائل ذکر شده، بورس تهران بتواند به مسیر صعودی خود ادامه دهد از همین رو پیش‌ بینی می‌شود که بورس فردا نیز با نقشه‌ای سبز همراه باشد اما کمی از قدرت تقاضا نسبت به امروز کاسته شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار