۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
استان‌های برتر در تولید پسته ۱۴۰۲

۵۰۰ نفر از باغداران مناطق پسته‌خیز ایران پیش‌بینی می‌کنند امسال ۲۱۰هزار تن پسته خشک در ایران تولید شود.

فردای اقتصاد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۱۰هزار تن پسته خشک در ایران تولید شود. این پیش‌بینی در کمیته باغبانی انجمن پسته ایران و بر اساس جمع‌بندی آمار و اطلاعات دریافتی از باغداران پسته از سراسر کشور در تاریخ ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۲ در دفتر مرکزی انجمن پسته در شهر کرمان انجام شد. آمار موجود از طریق مصاحبه دبیرخانه انجمن با بیش از ۵۰۰ نفر از باغداران مناطق پسته‌خیز ایران جمع‌آوری شده‌ و سپس جمع‌بندی نتایج حاصله در جلسه کمیته باغبانی انجمن انجام شده است.

بر اساس جمع‌بندی این کمیته، امسال محصول پسته خشک کشور در مقایسه با تولید سال گذشته ۹۸درصد افزایش را تجربه خواهد کرد. آمارها حاکی از آن است که استان کرمان پس از پشت سر نهادن خسارت شدید سرمازدگی در دو سال متوالی، امسال میزان محصول قابل توجهی به‌رغم بروز سرمازدگی نسبی در ابتدای سال خواهد داشت. همچنین، استان‌های خراسان جنوبی، سمنان، فارس و اصفهان افزایش محصول را تجربه خواهند کرد. این در حالی‌ است‌ که استان‌های خراسان رضوی، قم و تهران به‌دلیل مواجه شدن با سال ناآور کاهش محصول نسبت به سال قبل را شاهد خواهند بود.

با توجه به سطح زیرکشت ارقام مختلف در کشور، برآورد می‌شود ترکیب محصول سال جاری شامل: ۳۳درصد رقم احمدآقایی، ۳۳درصد رقم فندقی، ۱۵درصد رقم اکبری و ۱۹ درصد رقم کله‌قوچی باشد. باتوجه به دمای بالای هوا به‌واسطه تغییر اقلیم و تسلط پدیده ال‌نینو و همچنین احتمال بروز آفات گیاهی، ارائه برآورد تولید با عدم قطعیت کمتر در زمان پس از برداشت محصول امکان‌پذیر خواهد شد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار