۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
امتیاز برجامی بایدن به لاپید؟

به نظر می‌رسد جو بایدن، مانند اوباما علاقه‌ای به روی کارآمدن نتانیاهو ندارد و مایل است تا لائیر لاپید در قدرت باقی بماند. تعویق در احیای برجام را می‌توان نوعی امتیاز بایدن به لاپید دانست.

فردای اقتصاد: در حالی که پیش از این رسانه‌های اسرائیل از ارزیابی‌های وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی و سازمان اطلاعات خارجی (موساد) درباره احتمال امضای توافق احتمالی برای احیای برجام خبر داده بودند، تایمز آو اسرائیل، از قول مقامات آمریکایی نوشت که این توافق احتمالا در آینده نزدیک امضا نخواهد شد.
تایمز آو اسرائیل، به نقل از سایت زمان یسرائل، خبر داد که مقام‌های آمریکا به یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل گفته‌اند توافق اتمی جدید با ایران از روی میز برداشته شده و در آینده نزدیک امضا نخواهد شد.
این سایت نوشت که لاپید این موضوع را احتمالا در رقابت‌های انتخاباتی اسرائیل به نفع خود در مقابل نتانیاهو به کار خواهد گرفت.
به نظر می‌رسد دولت جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا مانند دولت اوباما چندان علاقه‌ای به روی کارآمدن نتانیاهو ندارد و مایل است تا لائیر لاپید، نخست‌وزیر فعلی و رهبر حزب «یِش عَتید» یا «آینده آنجاست» در قدرت باقی بماند. تعویق در احیای برجام را می‌توان نوعی امتیاز دولت بایدن به لاپید دانست.
حزب آینده آنجاست در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد. این حزب، حزبی سکولار و لیبرال است که با وعده بهبود وضعیت اقتصادی و مقابله با نابرابری‌های اقتصادی به روی کار آمده‌است.
این گزارش در حالی منتشر شده که رسانه‌های اسرائیل پیش از این از احتمال امضای توافق خبر داده‌بودند.
در این گزارش‌ها اعلام شده‌بود بر اساس تخمین موساد، توافق احتمالی اتمی میان ایران و کشورهای غربی در چند روز یا چند هفته آینده امضا خواهد شد.
کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم روز ۱۱ شهریور خبر داده‌بود که بخش تحقیقات وزارت امور خارجه اسرائیل، ارزیابی مشابهی را به مقام‌های این رژیم اعلام کرده است.
لاپید روز یک‌شنبه در نشست هفتگی کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌بود که در حال رهبری یک کارزار فشرده برای جلوگیری از امضای توافق احیای برجام است.
او گفته بود: «اسرائیل به فشار بر آمریکا برای نپیوستن دوباره به توافق هسته‌ای با ایران ادامه خواهد داد اما نه تا حدی که باعث بحران در روابط شود.»
در همین حال اعلام شده است رییس موساد به واشینگتن سفر کرده و مذاکرات او با مقام‌های آمریکایی از روز ۱۵ شهریور آغاز شده است.
رسانه‌ها هنوز گزارشی درباره این مذاکرات رییس موساد منتشر نکرده‌اند.
اسرائیل چندین بار تاکید کرده که توافق احتمالی برای احیای برجام تعهدی برای تاآویو ایجاد نمی‌کند و هر اقدامی را که لازم بداند، برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک کشور اتمی انجام خواهد داد.
از سوی دیگر روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور، لیز تراس، نخست‌وزیر جدید بریتانیا و جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در اولین تماس تلفنی خود بر لزوم جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کردند.
این در حالی است که ایران بارها و بارها اعلام کرده که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکنون گزارشی درباره انحراف ایران به سمت سلاح هسته‌ای گزارش نکرده‌اند.
در همین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نسبت به «در خطر بودن چشم‌انداز احیای برجام» هشدار داد و اعلام کرد دیدگاه‌های مذاکره‌کنندگان به جای نزدیک‌تر شدن، از هم فاصله گرفته است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار