۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
تاثیر هوش مصنوعی بر انتخابات سال ۲۰۲۴

نیمی از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که در سال ۲۰۲۴ در آنها انتخابات برگزار می‌شود. در عصر هوش مصنوعی (AI) چقدر باید نگران اثر این پیشرفت فناورانه بر نتایج انتخابات باشیم؟

فردای اقتصاد: هفته نامه اکونومیست در یکی از سرمقاله‌های این هفته خود به تاثیر هوش مصنوعی بر انتخابات ۲۰۲۴ پرداخته و نوشته است: نیمی از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که در سال ۲۰۲۴ در آنها انتخابات برگزار می‌شود که برخی از مشهورترین آنها عبارتند از آمریکا، هند، اندونزی، مکزیک و تایوان. 

تولید اطلاعات نادرست اتفاق تازه‌ای نیست؛ حدودا یک قرن پیش، مخالفان ماسک در دوران آنفولانزای اسپانیایی کمپین‌هایی برای تولید اطلاعات غلط ایجاد کرده بودند و پیام‌های تقلبی را از طرف پزشک عمومی به نقاط مختلف تلگراف می‌کردند. داستان اخیر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نیز محل بحث و مناقشاتی از آن زمان تا کنون مبنی بر دستکاری نتایج با انتشار اطلاعات غلط بوده است. 

اکنون نکته این است که در عصر هوش مصنوعی (AI) چقدر باید نگران اثر این پیشرفت فناورانه بر نتایج انتخابات باشیم؟

منتخب اکونومیست را هر روز در رادیو فردای اقتصاد بشنوید:

مساله اول این است که این اطلاعات غلط با کمک AI در چه حجمی می‌تواند تولید شود؟ اگر آنها ضرب در هزار یا ۱۰۰ هزار شوند، می‌تواند افراد زیادی را متاثر کند.

دغدغه دوم، کیفیت این اطلاعات غلط است. محتواهای ویدئویی، عکس‌ها و صوت‌های دستکاری‌شده که اصطلاحا به «عمیقا تقلبی» مشهورند می‌توانند مساله‌ای را روایت کنند که هیچ گاه رخ نداده و باورپذیر است.

سومین مساله به هدف‌گذاری‌های جزئی برمی‌گردد؛ به کمک هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات غلط کاملا شخصی‌سازی‌شده در مقیاس‌های بزرگ به مردم ارائه شود. 
هرچند اینها دغدغه‌های مهمی هستند، اما دلایلی وجود دارد که می‌توان نگران تجربه ۲۵۰۰ ساله بشر درباره تمایل به دموکراسی نباشیم. مردم عمدتا فکر می‌کنند دیگران بیش از خودشان در معرض فریب خوردن قرار می‌گیرند (کافی است از خودتان بپرسید چند بار نظرتان در رای‌گیری را با یک اطلاعات تقلبی عوض کرده‌اید؛ مردم هم همین گونه‌اند). تولیدات محتوایی «عمیقا تقلبی» دهه‌هاست که حضور دارند و هرچند تیراژ آنها می‌تواند با هوش مصنوعی بیشتر شود، اما همانطور که تا کنون نتوانسته اعتباری برای یک حزب ایجاد کند، حالا هم بعید است چندان تغییری ایجاد کند. شبکه‌های اجتماعی نیز در شناسایی و حذف این اطلاعات غلط فعالیت خوبی انجام می‌دهند. مثلا شناسایی اکانت‌های تقلبی و متوقف کردن انتشار اطلاعات غلط.  

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha