۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
پیش بینی تورم تا انتهای سال ۱۴۰۲

در بخش اول برنامه بورسان امروز، همراه با حسین صبوری کارخانه، کارشناس اقتصادی، به بررسی روند تورم ایران طی سال‌های گذشته و عوامل اثرگذار بر آن پرداختیم.

فردای اقتصاد: صبوری در ابتدای صحبت‌های خود با ارائه داده‌ و آمار از متغیرهای اقتصادی مختلف، عوامل ایجاد تورم‌های سنگین طی ۵ سال گذشته را مورد بررسی قرار داد. صبوری روند رشد نقدینگی ناشی از ضعف و مشکل سیستم بانکداری کشور را عامل اصلی رکوردهای تورمی در چند سال اخیر عنوان کرد و عواملی همچون تحریم‌ها، کمبود ارز و ناترازی بودجه دولت را نیز اثرگذار می‌دانست.

این کارشناس اقتصادی در بخشی از سخنان خود به بررسی سیاست تثبیت نرخ ارز و مباحثی همچون دلارزدایی پرداخت و عنوان کرد که اقتصاد ایران اکنون توانایی اجرای چنین سیاستی را ندارد و تبعات آن می‌تواند در ادامه بسیار سنگین باشد. وی عنوان کرد دولت طی سالیان گذشته با اجرای سیاست ارز ترجیحی تلاش کرد تا ارز مورد نیاز برای واردات را تامین کند و با عرضه کالا در بازار قیمت‌ها را کنترل کند اما موفق نبود. صبوری ادامه داد که این سیاست در زمانی اتفاق می‌افتد که دولت به تنهایی مسئولیت واردات، صادرات، تامین ارز و... را بر عهده بگیرد همچون تجربه‌ای که چین در سالیان دور داشت و نتیجه آن نیز دو دوره رکود سنگین شد بنابراین این سیاست به صورت کلی نمی‌تواند هدف کنترل تورم را محقق کند بلکه مشکلات بسیاری نیز به همراه خواهد داشت.

در بخش دیگری از این گفتگو، صبوری در واکنش به صحبت‌های اخیر دولت در رابطه با کنترل تورم و کاهشی کردن آن عنوان کرد که برای بررسی این موضوع باید نگاهی به روند تورم در دو سال گذشته داشته باشیم به طوری که در خرداد ماه سال گذشته به واسطه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش قیمت برخی محصولات و رشد سهم آن‌ها در سبد خانوار به همین واسطه، نرخ تورم نقطه به نقطه از خرداد ماه سال جاری روند کاهشی نسبتا تندی گرفت که دلیل اصلی آن نیز به دلیل افزایش قیمت‌ها در آن زمان بوده زیرا نرخ تورم نقطه به نقطه با زمان مشابه در سال گذشته سنجیده می‌شود. وی در ادامه به این سوال که اصلی‌ترین نگرانی در رابطه با نرخ تورم مرداد ماه و افزایشی شدن آن همین است که آیا با کاهش اثر حذف ارز ترجیحی در سال گذشته، تورم دوباره روندی صعودی به خود می‌گیرد یا خیر؟ پاسخ داد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • US ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    قیمت خانه و‌ خودرو آمده پایین ؟پس چرا اجاره خانه و مغازه وحشتناک شده ؟! به صاحب ملک میگیم مگر تورم نیامد پایین میگه دلم میخواد دوست دارم ببرم بالا !!!

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار