۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
کرملین توافق پوتین و اردوغان را رد کرد

دیمیتری کوله‌با وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته دوشنبه، تاکید کرد که مقامات کی‌یف به خاطر بازگشت روسیه به توافق غلات، در این خصوص هیچ امتیازی نخواهند داد.

تسنیم: امیدواری وزیر دفاع روسیه به داشتن عقل سلیم وزیر دفاع جدید اوکراین، امکان اخراج اوکراینی‌ها از کشورهای حوزه بالتیک برای اعزام به جبهه و به گفته پوتین کسی با مسکو درباره ابتکارات جدید صلح صحبت نکرده، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

"دیمیتری کوله‌با"، وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته دوشنبه، تاکید کرد که مقامات کی‌یف به خاطر بازگشت روسیه به توافق غلات، در این خصوص هیچ امتیازی نخواهند داد. وی در واکنش به سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان مذاکراتش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سوچی، این مسئله را بیان کرد.

اردوغان پیشنهاد کرد که کی‌یف باید برخی از خواسته‌های خود در خصوص توافق غلات را کنار بگذارد. کوله‌با تاکید کرد که کی‌یف از "همه مواضع اصولی" که قبلاً اعلام شده بود دفاع خواهد کرد. علاوه بر این، به گفته وی، دولت اوکراین به دنبال اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه است.

کوله‌با ابراز امیدواری کرد که اردوغان جزئیات مذاکرات خود با رئیس‌ جمهوری روسیه را به اطلاع مقامات کی‌یف برساند.

وزیر خارجه همچنین یادآور شد که هیچ کشوری در جهان بیش از اوکراین خواهان صلح نیست، ولی جنگ با روسیه را نمی توان با «نشستن طرفین بر میز مذاکره» پایان داد. وی معتقد است که تعلیق درگیری به روسیه این امکان را می‌دهد که از آن برای آماده سازی حمله جدید استفاده کند. کوله‌با تاکید کرد: «مسیر دیپلماسی از طریق میدان نبرد می‌گذرد.»

رئیس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه با اشاره به اینکه مذاکرات درباره توافق غلات با پوتین بسیار مفصل بوده، افزود که احیای توافق غلات از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا از بحران غذایی در کشورهای فقیر جلوگیری می‌کند. اردوغان ابراز امیدواری کرد که ابتکارات جدید تهیه شده توسط آنکارا امکان از سرگیری صادرات غلات از طریق دریای سیاه را بدهد.

رئیس جمهوری روسیه نیز به نوبه خود تاکید کرد که کریدورهای صادرات مواد غذایی نباید برای اهداف نظامی استفاده شوند. ولادیمیر پوتین افزود: روسیه مجبور شد اجرای توافق غلات را متوقف کند. به گفته وی، در حالی که روسیه امنیت در امتداد کریدور غلات را تامین می‌کرد، طرف مقابل از این منطقه برای اجرای حملات تروریستی علیه این کشور استفاده می‌کرد.

وی همچنین یادآور شد که روسیه همچنان یک تامین کننده قابل اعتماد غلات است و در صورت اجرای درخواست‌های مسکو، فوراً به توافق غلات باز خواهد گشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها