۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
زیان ۳ هزار میلیارد تومان تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی

تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی از ریزش قیمت فولاد و گران خریدن ورق بیش از ۳ هزار میلیارد تومان زیان دیدند.

به گزارش فردای اقتصاد : در حالی که موعد تحویل قرارداد های دو ماهه ورق به تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی به سر رسیده قیمت های جهانی با ریزش شدید روبرو شده و انعکاس این افت قیمت ها ضرر و زیان واحد های تولید کننده لوله و پروفیل را در بر داشته است.

دبیر سندیکای تولید کننده لوله و پروفیل فولادی ایران اظهارداشت: با شدت گرفتن ریزش قیمت ها در بازارهای جهانی و انعکاس آن در بازار داخلی انتظار آن می رود علاوه بر تولید کنندگان فولاد سیاست گذاران نیز خود را با شرایط آدابته کرده و تصمیماتی اتخاذ کنند که تولید کنندگان کمترین زیان را دیده و بتوانند موقعیت ارز آوری خود را حفظ کنند.

آنوش رحام تصریح کرد: این افت قیمت ها تنها مشمول یک دسته از تولید کنندگان نبوده و شامل کل زنجیره فولاد است اما متاسفانه تصمیمات حمایتی تنها مشمول کل زنجیره نبوده و باتوجه به اینکه دولت در حوزه فولاد بنگاه دار نیز است  اغلب تصمیماتی که در این بخش اتخاذ میشود بیشتر معطوف به بخشی خاص است گواه آن نیز ابلاغیه حمایتی بورس کالا از شمش فولاد است در حالیکه کل زنجیره در حال حاضر در زیان بسر میبرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی به عنوان تولید کنندگانی در دست زنجیره فولاد که با مصرف کننده نهایی سرو کار دارند بیشتر زیان را از این افت قیمت ها متحمل شده و از دولت توقع دارند با توجه به زمان سررسید تحویل خرید های دو ماهه ورق ضمن اقاله معاملات قیمت ها را تعیدل کنند.

 رحام تصریح کرد: از سویی با توجه به اینکه قیمت های جهانی ریزش بوده هنوز قیمت پایه صادراتی لوله و پروفیل فولادی متناسب با قیمت های جهانی کاهش نداشته و این موضوع باعث کاهش صادرات می شود که نه به نفع تولید کنندگان است و نه به نفع اقتصاد کشور .

وی اظهارداشت: میزان زیان واحد های لوله و پروفیل از ریزش قیمت ها بیش از ۳ هزار میلیارد تومان بوده که ناشی از ریزش قیمت ورقی است که به عنوان ماده اولیه خریداری و هنوز تبدیل به محصول نشده در حالیکه موازنه بین قیمت محصول و ماده اولیه برهم خورده و ادامه این روند ضرر و زیان واحد ها را بدنبال خواهد داشت و قطعا در بلندمدت به زیان فولاد مبارکه به عنوان تامین کننده و اقتصاد کشو رخواهد بود .

دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی همچنین اظهار داشت: در حالیکه قیمت محصول نهایی روز به روز با کاهش بیشتری مواجه می شود نرخ ورق هنوز مطابق با قیمت های جهانی کاهش نیافته و نسبت به قیمت های جهانی ۳۰ درصد بالاتراست .

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار