۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
پیش بینی بورس فردا ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

معاملات اخرین روز کاری هفته نیز با افت نماگرهای بورسی پایان یافت. معاملات شنبه چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بازار سرمایه در هفته گذشته نیز به روند نزولی خود ادامه داد و در روز چهارشنبه نیز نماگرهای اصلی بازار با برگشت از سقف روزانه خود نشان از برتری عرضه‌ها نسبت به تقاضا داشتند به طوری که شاخص کل بورس در انتهای معاملات با کاهش ۰.۵۶ درصدی و شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۱۱ درصدی همراه شد تا نمای سرخ‌رنگی را در نقشه بازار به نمایش بگذارند. ارزش معاملات در آخرین روز هفته گذشته با افزایشی اندک توانست به ابتدای کانال ۳هزار میلیارد تومانی برسد و شاهد خروج ۱۸۶ میلیارد تومان خروج سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

تداوم شرایط مبهم و عدم اطمینان از وضعیت آتی سیاسی و اقتصادی کشور به خصوص مذاکرات هسته‌ای باعث شده است که سرمایه‌گذاران در برهه کنونی همچنان به روند بااحتیاط خود ادامه دهند و از سمت دیگر بازارهای جهانی نیز هنوز سیگنال مثبتی را به بورس تهران مخابره نمی‌کنند. شرایط تکنیکالی نماگرهای بازار سهام نیز با افت‌های اخیر درحال از دست دادن حمایت‌های خود است که می‌تواند به روزهای پرعرضه‌تری منجر شود.

در ادامه با بررسی عوامل ذکر شده به بررسی شرایط بورس تهران و پیش‌بینی بازار فردا خواهیم پرداخت.

کم‌رنگ شدن خوش‌بینی‌های برجامی

شروع غیرمنتظره دور جدید مذاکرات هسته‌ای محرک خوبی برای شروع یک روند صعودی جدید برای بورس تهران بود که با ادامه‌دار شدن آن به مرور اثرگذاری خود را تا حدی از دست داد. این دور از گفتگوها که خوش‌بینی دوچندانی را نسبت به مذاکرات گذشته به بازارها مخابره کرده بودند و بورس تهران را نیز با روند مثبتی به خصوص در صنایع موسوم به گروه‌های برجامی همچون خودرویی و بانکی همراه کرده بود، اکنون گویا با چالش‌های جدیدی روبرو شده است.

پس از رد و بدل پاسخ‌ ایران به پیشنهادات اخیر آمریکا در راستای اختلافات موجود، خبرها و صحبت‌های منتشر شده از سمت آمریکایی‌ها نشان از ادامه‌دار بودن این اختلاف‌نظرها داشت که این موضوع پس از صحبت‌های جوزف بورل هماهنگ‌کننده ارشد اروپا به اوج خود رسید تا خوش‌بینی‌های گذشته کم‌رنگ شوند و عطش تقاضای برجامی بورس تهران نیز تا حد زیادی آرام بگیرد.

از همین رو به نظر می‌رسد که بازار سرمایه تا زمانی که خود را درگیر در این شرایط عدم اطمینان از توافق یا عدم توافق ببیند، روند نوسانی با ارزش معاملات پایین به امری معمول تبدیل شود.

قدم‌های لرزان کامودیتی‌ها

بازارهای جهانی نیز مدتی است که حال و روز خوبی ندارند و در طول هر هفته شاید یک یا دو روز مثبت را تجربه کنند. انگیزه بالای بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ دنیا برای مقابله با تورم توسط افزایش نرخ بهره باعث شده است که بازارهای سهامی و کالایی افت‌های قابل توجهی را نسبت به سقف‌های گذشته خود تجربه کنند و از آنجا که این جنگ تمام عیار تازه در ابتدای مسیر خود قرار دارد، پیش‌بینی‌ها از احتمال تداوم این موضوع خبر می‌دهند.

روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا در دومین اقدام خود برای افزایش نرخ بهره، این نرخ را ۰.۷۵ درصد افزایش داد و به ۱.۲۵ درصد رساند تا ثبات قدم خود را به رخ تورم ۹.۱ درصدی این قاره برساند. بانک مرکزی اروپا که با تاخیر نسبتا زیادی نسبت به دیگر کشورها با این قافله همراه شد، از ادامه‌دار بودن این افزایش‌ها تا سال ۲۰۲۳ نیز خبر داده است. آمریکا، کانادا، استرالیا و... نیز کمی قبل‌تر از قاره اروپا شروع به افزایش نرخ‌های بهره خود کرده بودند تا جدالی تمام عیار و در سطح جهانی برای مبارزه با تورم ایجاد شود که می‌تواند تقاضای سرمایه‌گذاری در بازارها را تا حد زیادی کاهش دهد.

کامودیتی‌ها امروز و پس از کاهش‌های اخیر، روز سبزی را پشت سر می‌گذارند. نفت دوباره به بالای کانال ۹۰ دلار بازگشته و مس نیز راهی تا رسیدن به ۸هزار دلار ندارد. با وجود این روند صعودی روزانه، همچنان نگرانی از ریزش‌های بیشتر در قیمت کامودیتی‌ها به دلیل اقدامات بانک‌های مرکزی و همچنین چشم‌انداز کاهش تقاضا در کشور چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده کامودیتی در دنیا، اوج می‌زند که می‌تواند صنایع بزرگ بورس تهران را با کمبود تقاضا همراه کند.

فروکش امید تکنیکالیست‌ها؟

نمودار شاخص کل بورس در روند تکنیکالی خود، حمایت نسبتا مهمی را حوالی ۱.۴۲ میلیون واحدی داشت که طی حرکت‌های اخیر خود دو بار از این محدوده به سمت بالا برگشت بود. روز چهارشنبه اما با کاهشی که شاخص بورس تجربه کرد، این حمایت با کندل نسبتا قدرتمندی شکسته شد و این حمایت از دست رفت. حال باتوجه به این اتفاق، احتمال افزایش عرضه‌ها برای فردا بالاتر می‌رود که می‌تواند نماگر اصلی بازار را تا مرز ۱.۴ میلیون واحد نیز کاهش دهد. حمایت ۱.۴ میلیون واحدی برای بورس تهران از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌تواند نقطه مناسبی برای برگشت بازار باشد.

اندیکاتور ایچی‌موکو نیز در روز چهارشنبه گارد صعودی به خود گرفت که می‌تواند به افزایش عرضه‌ها منجر شود. خطوط کیجنسن و تنکنسن نزولی شده‌اند و ابرکومو نیز علاوه به روند کاهشی درحال نازک شدن است که نشان از افزایش ملایم قدرت فروشندگان دارد.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که با توجه به نکات گفته شده، بورس تهران روندی نزولی به خود بگیرد و باید دید که آیا با نزدیک شدن شاخص بورس به مرز ۱.۴ میلیون تومانی، توان تغییر جهت به سمت بالا را خواهد داشت یا خیر.

پیش بینی بورس فردا ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    اقاول کنیداین بورس را ،پدرمردم را دراورد

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار