۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
انتقال اختصاصی آب برای این استان از خلیج‌فارس

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در خصوص مطالب مطرح شده در فضای مجازی که آب خلیج‌فارس به فارس نرسیده است اما به استان‌های دیگر رسیده است، گفت: خط انتقال آب خلیج‌فارس به استان فارس مجزا از سایر استان‌هاست.

ایسنا: جعفر قادری در پاسخ به اینکه اخیراً در فضای مجازی خبری با این تیتر که آب خلیج‌فارس به فارس نرسید اما به استان‌های دیگر رسید، منتشر شده است، آیا این مطلب صحیح است، گفت: خیر به هیچ عنوان چنین چیزی نیست. خط انتقال آب مستقل بوده و ۶ خط آب تعریف شده که مربوط به استان‌های فارس، یزد، کرمان، اصفهان، سیستان و بلوچستان و خوزستان است.

 وی با بیان اینکه خط انتقال آب در استان فارس از پارسیان شروع می‌شود و تا قسمت‌های جنوبی، مرکزی و شمالی کشیده شده است، افزود: سرمایه‌گذار استان فارس پیش فروش داشته و قراردادی را منعقد کرده تا کار دنبال شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خط انتقال آب فارس مجزا بوده و از ۱۲ قسمت پیش‌بینی شده که ۶ قسمت آن واگذار و فعال شده است، گفت: عملیات اجرایی انتقال آب خلیج‌فارس به فارس یک الی دو سال است که شروع شده و امید است ظرف سه سال آینده آب خلیج‌فارس به استان فارس برسد.

وی در پاسخ به اینکه این آب شرب است یا صنعتی یا برای مصارف کشاورزی، گفت: انتقال آب خلیج‌فارس برای مصارف کشاورزی مقرون به صرفه نیست لذا این آب برای فعالیت‌های صنعتی بوده و آب در اختیار آبفا قرار می‌گیرد و پساب تحویل می‌دهند، در مصارف شرب هم مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما آبفا بخواهد آب را با قیمت مثلاً ۲ یورو خریداری کند برای آب شرب توضیحی نداشته و مقرون‌به‌صرفه نیست.

 قادری بیان کرد: این پروژه فراز و فرودهایی داشته برخی مشکلات حل شده و مشکلاتی که کم‌وبیش وجود دارد کار را عقب می‌اندازد، همچنین باید تلاش کنیم در کنار سرمایه‌گذار قرار بگیریم که این پروژه به‌زودی به اتمام رسد.

وی در پاسخ به اینکه این آب فقط در اختیار شیراز قرار می‌گیرد یا کل استان فارس گفت: تمام واحدهای صنعتی که در استان مجوز می‌گیرند، مجوز برداشت آب از رودخانه‌ها و چاه‌ها ندارند و تنها می‌توانند از آب طرح انتقال آب خلیج‌فارس استفاده کنند به عنوان مثال هفته گذشته مجوز احداث پالایشگاه پتروشیمی در اقلید در شورای توسعه برنامه‌ریزی استان مورد بررسی قرار گرفت و در آنجا شرط گذاشته شد که به هیچ عنوان حق استفاده از آب چاه کشاورزی ندارد و حق ندارد خودش مجوز حفر چاه اخذ کند و باید آب را از طرح مذکور تأمین کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر این‌ها در شرق فارس بخشی از آب‌های مورد نیاز صنایع شهرستان‌ها مثل نی‌ریز و آباده طشک، از خط کرمان تأمین می‌شود.

 قادری با بیان توضیحات بیشتر در خصوص مشکلات اجرایی این پروژه گفت: دیگر استان‌ها برای خط فارس سنگ‌اندازی نمی‌کند؛ بلکه بیان می‌کنند که ما خط انتقال آب مستقل ایجاد کرده‌ایم و دیگران نباید از خط ما استفاده کند. این در حالیست اگر بتوانیم علاوه از فارس انتقال آب را به استان‌های دیگر برسانیم هزینه‌ها کمتر می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 15
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م. ن IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    مضحک و مسخره. معلوم نیست هزینه این آبرسانی چقدر است وقتی شروع به کار کردند اینطوری حرف نمی زدند. خود استان فارس اینکار را انجام داده بود هزینه مادام العمر نداشت.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها