۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
تورم غیرخوراکی‌ها در مسیر صعود

علی‌رغم کاهش تورم سالانه کل و مواد خوراکی‌ در چند ماه گذشته، تورم مواد غیرخوراکی همچنان صعودی است.

فردای اقتصاد: آخرین داده‌های تورم مرکز آمار برای شهریور ۱۴۰۲ نشان می‌دهند که تمام شاخص‌های تورم نقطه به نقطه، سالانه و ماهانه نزولی شده‌اند با این حال تورم سالانه (میانگین شاخص قیمت در یک سال منتهی به شهریور نسبت به دوره مشابه قبل از آن) مواد غیرخوراکی و خدمات همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

تورم نقطه به نقطه در فروردین ماه به اوج خود رسید و پس از آن در خردادماه و پس از عبور از شوک قیمتی اردیبهشت ۱۴۰۱، روند آن به میزان بالایی نزولی شد.

در همین رابطه بخوانید: دلایل کاهش تورم چه بود؟

پس از این دوره نیز بجز در مرداد ماه، شاهد تثبیت تورم ماهانه روی ۲ درصد و کاهش در تورم نقطه به نقطه و سالانه هستیم به طوری که تورم نقطه به نقطه و سالانه کل از اوج خود به ترتیب ۱۶ و ۱.۵ واحد درصد کاهش یافته‌اند. این کاهش برای تورم خوراکی‌ها به مراتب بیشتر بوده به طوری که تورم نقطه به نقطه و سالانه آن بیش از ۴۰ و ۱۵ واحد درصد بوده است. 

تورم غیرخوراکی‌ها در مسیر صعود

هر چند تورم نقطه به نقطه مواد غیرخوراکی و خدمات نیز از پیک خود حدود ۵ واحد درصد کاهش یافته، با این حال تورم سالانه آن همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. در واقع کاهش تورم مواد خوراکی عمدتا ناشی از عبور از شوک قیمتی در خرداد ماه بوده در حالی که تورم مواد غیرخوراکی و خدمات معمولا با وقفه بیشتری نسبت به بخش کالایی واکنش نشان می‌دهد.

در همین رابطه بخوانید: تورم تولید، فقط صنعت نیست

 البته در تابستان نیز تورم بخش خدمات متاثر از بالا رفتن تورم اجاره و سهم بالای آن در شاخص قیمت، تحت تاثیر قرار می‌گیرد که این امر نیز می‌تواند بر افزایش تورم این بخش موثر بوده باشد.

در همین رابطه بخوانید:

تورم شهریور کاهشی شد

دلایل کاهش تورم چه بود؟

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار