۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
نیمه دوم بورس ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟ مدیران بورسی پاسخ می‌دهند

نیمه اول سال ۱۴۰۲ پایان یافت و با اینکه شاخص کل بورس با ثبت بازدهی ۸.۲ درصدی توانست رقبایش را پشت سر بگذارد اما با توجه به سرمای معاملاتی بورس تابستان این برد چندان هم برای سهامداران جذاب نبود. آیا بورس جذابیت خود را از دست داده است؟

ما در جدیدترین نظرسنجی شاخص اطمینان فردای اقتصاد به دنبال پیدا کردن پاسخ این سوال از مدیران دارایی برآمدیم. اولین شاخص یعنی شاخص اطمینان که مهمترین شاخص این نظرسنجی هم به شمار می‌رود، به عدد ۷۰ رسیده؛ به عبارتی ۷۰ درصد از مدیران دارایی معتقدند بورس در یکسال آینده به بازدهی بالاتری نسبت به تورم دست پیدا خواهد کرد.

شاخص دوم؛ شاخص ارزندگی در این نظرسنجی، رقم ۹۵.۹ را به خود اختصاص داد که افزایش اندکی نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد. به عبارتی همچنان بیشتر مدیران دارایی سطح فعلی قیمت سهام را خیلی پایین یا نزدیک به ارزش ذاتی می‌دانند.

شاخص فرصت خرید؛ آیا مدیران دارایی هر افتی را فرصتی برای ورود مجدد و خرید سهام تلقی می‌کنند؟ این شاخص در نظرسنجی فعلی با کاهش ۸ واحدی به عدد ۴۱ رسید که البته کمترین سطح در ادوار اخیر این نظرسنجی نیز به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد روند اخیر شاخص‌های بورسی باعث شده تا شاهد کاهش ارتفاع این شاخص باشیم.

و در نهایت شاخص احتمال سقوط آزاد؛ شاخصی که شانس مواجهه بورس با یک ریزش سنگین را اندازه‌گیری می‌کند در این نظرسنجی به شکل محسوسی نسبت به مردادماه کاهش پیدا کرد و به عدد ۲۰ رسید. به نظر می‌رسد با وجود همه نوسان‌های اخیر شاخص‌های بورسی اما خیال مدیران دارایی از ریزش‌هایی مشابه سال ۹۲ و ۹۹ راحت شده است.


اما این مدیران دارایی چه انتظاری از بازدهی بورس در یکسال آینده دارند؟

مدیران دارایی رقم منصفانه برای شاخص کل بورس تهران بر اساس مولفه های بنیادی را ۳ میلیون و ۱۳۰ هزار واحد اعلام کردن که رشد محسوسی نسبت به نظرسنجی قبلی داشته و نسبت به سطوح فعلی شاخص کل،  ۴۷ درصد بالاتر است
و بازده مورد انتظار انها برای شاخص کل در یکسال آینده را حدود ۴۹ درصد اعلام شده. این بازدهی در نظرسنجی قبلی ۴۷ درصد بوده که باز هم از افزایش اطمینان بورسی ها به بازار طی یکسال آینده میده

در این نظرسنجی ۵۰ مدیردارایی با متوسط پرتفوی سهامی ۲۱۴۲ میلیارد تومان و متوسط اوراق ۲۸۶۸ میلیارد تومان شرکت کردن. یعنی جامعه حرفه ای از سهامداران که متوسط گردش سالانه ۱۳۶ درصدی دارن

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار