۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
نگاه مدیران دارایی به بورس ۱۴۰۲

دومین ماه تابستان نیز پایان یافت و همزمان با تداوم افت قیمت سهام، بورس در گرمترین ماه سال، سردترین روزهای معاملاتی را ثبت کرد. آیا پس از چهارماه افت پیاپی قیمت‌ها، هنوز فرصت خرید سهام فرانرسیده است؟ فاطمه اسماعیلی پاسخ می‌دهد.

فردای اقتصاد: شاخص اطمینان فردای اقتصاد به عنوان مهم‌ترین شاخص این نظرسنجی در مردادماه به عدد ۶۶ رسید که نسبت به دور قبلی نظرسنجی افزایش خوبی داشته و نشان می‌دهد بیشتر مدیران بورسی انتظار دارند بورس در یکسال آینده بازدهی بالاتری از نرخ تورم داشته باشد. شاخص دوم یعنی شاخص ارزندگی در مردادماه اندکی افزایش یافت و به عدد ۹۶.۲ رسید. یعنی بیشتر مدیران دارایی معتقدند قیمت‌ها در بازار سهام خیلی پایین یا نزدیک به ارزش ذاتی هستند. شاخص فرصت خرید اما در این ماه تقریبا بدون تغییر باقی ماند و عدد ۴۹ را نشان داد. یعنی نیمی از مدیران دارایی هر افتی را فرصتی برای ورود مجدد و خرید سهام تلقی میکنند.

و در نهایت شاخص احتمال سقوط آزاد که شانس مواجهه بورس با یک ریزش چشم‌گیر همانند اتفاقی که در دی ۹۲ یا مرداد ۹۹ رخ داد را نشان می‌دهد در مردادماه افزایش محسوسی را نشان داد و به ۳۲ رسید. ۱۷ مدیر بورسی در این نظرسنجی احتمال ریزش بورس در ۶ ماه آینده را بیش از ۱۰ درصد ارزیابی می‌کنند و ۵ نفر این احتمال را بیش از ۳۰ درصد دانستند که با توجه به افت‌های اخیر شاخص ها به نظر طبیعی می‌رسد.

مرور همه این شاخص‌ها نشان می‌دهد که با وجود افزایش نگرانی مدیران بورسی از احتمال تجربه یک ریزش شدید دیگر، اما سطوح فعلی قیمت‌ها برای خرید جذاب به نظر می‌رسد و از این رو شاهد رشد شاخص ارزندگی و همینطور افزایش محسوس اطمینان بورسی‌ها برای زمین زدن تورم هستیم.

اما مدیران دارایی در نظرسنجی مردادماه شاخص اطمینان فردای اقتصاد، رقم منصفانه برای شاخص کل بورس تهران بر اساس مولفه‌های بنیادی را ۲ میلیون و ۴۳۶ هزار واحد اعلام کردند که حدود ۵ درصد کمتر از انتظار این فعالان حرفه‌ای بورس در نظرسنجی قبلی و ۲۵ درصد بالاتر از ارقام فعلی این شاخص است. همچنین بازده مورد انتظار آن‌ها برای شاخص کل در یکسال آینده حدود ۴۹ درصد اعلام شده است. این بازدهی در نظرسنجی قبلی ۴۷ درصد بود.

در این نظرسنجی ۵۳ مدیردارایی با متوسط پرتفوی سهامی ۳۲۳۳ میلیارد تومان و متوسط اوراق ۲۱۶۱ میلیارد تومان شرکت کردند؛ یعنی یک جامعه حرفه‌ای از سهامداران با متوسط گردش سالانه ۱۶۴ درصدی دارایی.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • S d IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    پیشنهاد میکنم فعلا وارد بازار سرمایه نشید از طریق صندوق های ثابت بورس اقدام کنید سود کنید.
  • شخده IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    بورس دیگه حالا حالا ها بورس نمیشه ریزش تا مرز 800هزار واحد قطعی است
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    افزایس وکاهش قیمت سهام به چند مولفه بستگی دارد مهمترین مولفه اطمینان از آرامش در کشور دارد .همانطوریکه فرار مغزها وجوددارد سرمایه هم از کشور خارج میشود۴۹۵
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    نگاه مدیران دارائی به بورس مکانی برای تامین منابع مالی دولت
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    وقتی ریس بورس خودش مدیر وسهامدار بیش از ۹ شرکت باشه و خاندوزی دم از عدالت بزنه چی میشه .

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار