۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
بعد از مرگ ملکه چه می‌شود؟

بریتانیا از سال‌ها قبل مراسمی را برای زمان مرگ ملکه برنامه‌ریزی کرده بود که به محض فوت او با رسم رمز «پل لندن خراب شد» کلید خورده است.

فردای اقتصاد: مرگ ملکه الیزابت دوم در شب گذشته جهان را با سوالاتی مواجه کرده است. اول اینکه بعد از مرگ او تحولات بریتانیا و ۳۶ کشور مشترک‌المنافع چگونه خواهد بود و روند انتقال قدرت به چه شکل انجام خواهد شد؟ مرگ ملکه آیا می‌تواند به سست شدن موقعیت بریتانیا منجر شود؟ و الیزابت دوم چقدر درآمد داشته و چه مقدار ثروتی از خود چقدر به جا گذاشت؟

بیزینس اینسایدر در سال ۲۰۱۹ تحولات بریتانیا و جهان بعد از مرگ ملکه را تشریح کرده بود، تحولاتی که بر اساس این گزارش با اسم رمز «پل لندن خراب شد» به محض مرگ ملکه کلید خورده است. 

به گزارش بیزینس اینسایدر، ملکه از سال ۱۹۵۲ بر تخت سلطنت نشسته است. این طولانی‌ترین دوره سلطنت هر پادشاه و ملکه‌ای در تاریخ بریتانیا است. او در این مدت بیش از ۱۳ نخست وزیر بریتانیا، نزدیک به ۲۰ المپیک تابستانی و بیش از شش پاپ را به چشم دیده است. ملکه سنگ‌بنای رفاه عمومی و حامی نزدیک به ۶۰۰ سازمان و بنیاد خیریه است و نقشی محوری در اتحاد بریتانیا با بسیاری از کشورها  ایفا می‌کند. بنابراین در گذشت او تقریباً تغییرات زیادی را به همراه خواهد داشت. نه تنها برای بریتانیا، بلکه به طور بالقوه برای کل دنیا.

تشریفات جالب رسانه‌ای شدن مرگ الیزابت دوم 

پس از مرگ ملکه، منشی شخصی ملکه، عالیجناب "ادوارد یانگ"، فوراً پیامی را به نخست وزیر وقت می‌رساند. آن پیام احتمالاً به این شکل خوانده می‌شود:  "پل لندن خراب شد"

 بعد از آن، نخست وزیر طرح عملیات «پل لندن» را به اجرا در می آورد. طی چند دقیقه، ۱۵ دولت خارج از بریتانیا که در آن ملکه شخصیت اول حکومت به به شمار می‌رود، از طریق یک خط امن مطلع خواهند شد و این رویه در مورد ۳۶ کشور مشترک المنافع و رهبران دیگر کشورهای دنیا انجام خواهد شد.

 پس از آن بر دروازه‌های کاخ باکینگهام نشانی با حاشیه‌های سیاه نصب می‌شود. همزمان، یک خبر فوری به رسانه‌های سراسر جهان مخابره خواهد شد. خروجی هر رسانه‌ای برای خبر آماده است.

هر ایستگاه رادیویی، شبکه‌ای از چراغ‌ها دارد که برای نشان دادن فاجعه‌ای ملی از این دست، روشن می‌شوند. تمامی برنامه‌های بی‌بی‌سی متوقف خواهد شد و برنامه‌ای مختص این خبر ادامه پیدا خواهد کرد. 
 مجری‌ها کت و  لباس مشکی‌ای به تن خواهند کرد که همیشه در استودیوهای خبر در دسترس است و برند سنتی قرمز بی‌بی‌سی نیوز، به رنگ سیاه در خواهد آمد. روزنامه‌ها، کانال‌های تلویزیونی و ایستگاه‌های رادیویی برای چندین روز پوشش خبری آماده دارند. در همان روز مرگ، پسر ارشد ملکه، چارلز، بلافاصله پادشاه خواهد شد. گزارش شده که بورس لندن، کسب و کارها و فروشگاه‌ها در سرتاسر بریتانیا احتمالاً در آن روز به نشانه احترام تعطیل خواهند شد. 

در روز بعد از مرگ ملکه، طی یک برنامه زنده، چارلز اولین بیانیه رسمی خود را به عنوان پادشاه ایراد خواهد کرد و دولت سوگند وفاداری خود را با صدای شلیک ۴۱ توپِ درود در "هاید پارک" لندن اعلام خواهد کرد و بعد از آن، پادشاه چارلز، اگر این اسمی باشد که انتخاب کرده است، عازم سفری به دور اتحادیه پادشاهی برای دیدار با رهبران دولت در پایتخت هرکدام از کشورها خواهد شد: ادینبرو، بلفاست و کاردیف؛ قبل از آن‌که به لندن برگردد. در این مدت، کانال‌های تلویزیونی مستندهای زیادی را پخش خواهند کرد که قبلاً به افتخار ملکه ساخته شده‌اند و بی‌بی‌سی به عنوان نشانه‌ای از احترام، تا بعد از مراسم خاکسپاری از پخش برنامه‌های کمدی خودداری خواهد کرد.

مراسم خاک‌سپاری ملکه انگلیس به چه شکل خواهد بود؟

چهار روز بعد از مرگ او، تابوت ملکه با تشریفات نظامی از قصر باکینگهام به سالن «وست مینستر» هدایت می‌شود. در این‌جا پیکر وی برای وداع  تا  ۴ روز بعدی مستقر خواهد شد. پس از آن، پادشاه چارلز، خانواده و مقامات ادای احترام خواهند کرد. سپس درها به روی احتمالاً صدها هزار نفری که در بیرون به صف ایستاده‌اند باز خواهد شد. تخمین زده می شود که مراسم خاکسپاری بین ۱۰ تا ۱۲ روز بعد از درگذشت ملکه برگزار شود.

 اما یک چیز قطعی است: «روز خاکسپاری در سرتاسر بریتانیا تعطیل رسمی خواهد بود.» بازار بورس برای بار دوم طی دو هفته تعطیل خواهد شد و بسیاری از کسب و کارها از این روند پیروی خواهند کرد.

در ساعت ۱۱ صبح، ناقوس های "بیگ بِن" به صدا در خواهند آمد؛ کشور در سکوت فرو خواهد رفت و تابوت به داخل کلیسای "وست مینستر" منتقل خواهد شد. جایی که ۲۰۰۰ مهمانی که به طور ویژه دعوت شده‌اند، نگاه خود را برای خواندن دعا به زمین معطوف خواهند کرد.

 بعد از مراسم، تابوت به قلعه "ویندزور" و سرانجام به نمازخانه "سنت جرج" منتقل خواهد شد. جایی که احتمالاً ملکه الیزابت دوم در کنار پدرش شاه جرج ششم آرام خواهد گرفت.

تحولات پیش‌بینی شده بریتانیا بعد از ملکه

 احتمالاً طی یک سال پس از خاکسپاری، مراسم رسمی تاجگذاری پادشاه چارلز  در روز تعطیل رسمی دیگری برگزار خواهد شد.

در مجموع با احتساب چندین روز تعطیل رسمی، هزینه‌های خاکسپاری و جشن‌های تاج‌گذاری تخمین زده می شود که در گذشت ملکه میلیاردها پوند برای اقتصاد بریتانیا هزینه دربرداشته باشد. علاوه بر آن در ماههای بعد صدها تغییر در سرتاسر بریتانیا به وقوع خواهد پیوست.

 اسکناس‌های جدید بریتانیا با عکس پادشاه چاپ خواهند شد و اسکناس‌های ملکه کم کم از دور خارج می‌شوند. همین اتفاق برای تمبرها، پاسپورت‌ها، یونیفرم های پلیس و ارتش خواهد افتاد و سرود ملی به "خداوند شاه را حفظ کند" تغییر خواهد کرد.

آیا با مرگ الیزابت دوم قدرت انگلیس کاهش می‌یابد؟

 ناگفته نماند این‌که دنیا و کشورهای مشترک المنافع چطور به پادشاه جدید واکنش نشان دهند، می‌تواند برای همیشه در آینده خانواده سلطنتی تاثیر گذار باشد.

برای مثال در استرالیا تقاضای فزاینده‌ای برای اینکه کشور به یک جمهوری بدل شود وجود دارد و مرگ ملکه می تواند این حمایت را افزایش دهد.چنین رویدادی می‌تواند کشورهای دیگر را نیز به همین رویه سوق دهد که  تقریباً به طور قطع سلطنت بریتانیا را تضعیف خواهد کرد. این سناریو روزی بر سر ما خواهد آمد؛ عملیات پل لندن به راه خواهد افتاد و شاید سراسر دنیا شاهد بزرگترین مراسم خاکسپاری دوران زندگی‌مان خواهد بود.

این پایان یک دوران خواهد بود!

ملکه چقدر از خود ثروت به جا گذاشت؟

تصویر ملکه الیزابت روی هر اسکناس و سکه‌ای در بریتانیا دیده می‌شود اما با وجودی که طولانی‌ترین دوره سلطنت در بریتانیا متعلق به او بوده و به هفتاد سال می‌رسد همچنان در مورد میزان پولی که  شخصا در اختیار داشته و نحوه دریافتش سوالاتی وجود دارد.

ملکه ثروت زیادی داشته که توسط افراد معتمدش نگهداری می‌شود. با توجه به ثبت‌های عمومی می‌دانیم که ملکه حداقل درآمد سالانه ۲۰ میلیون دلاری از املاک خصوصی خود داشته و هر ساله ۱۰۰ میلیون دلار هم به عنوان «کمک مالی حاکمیتی» از دولت بریتانیا دریافت می‌کرده است. اغلب تخمین‌ها ثروت خالص او را صدها میلیون پوند برآورد می‌کنند اما در گزارش تصویری زیر که از وال استریت ژورنال انتخاب شده رقم دقیقی از آنچه که الیزابت دوم از خود به جا گذاشته است، اعلام می‌شود.
 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    هیچ چی، بعد از مرگ ملکه دنیا به پایان میرسه.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار