۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام؟

نه تنها بار دیگر ایران و غرب از توافق هسته‌ای فاصله گرفته‌اند بلکه بحث صدور قطعنامه علیه ایران در نشست آتی شورای حکام مطرح است، هرچند که این نگرانی‌ها اندک است. این نشست دوشنبه تا جمعه هفته آینده برگزار می‌شود

بورس روز چهارشنبه متعادل و منفی بود. به طوری که شاخص کل افت ۷،۹۷۵ واحدی (معادل ۰.۵۶ درصد) را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۱۱ درصدی همراه شد. 

ارزش معاملات خرد به ۳،۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو، شیمیایی و فلزات اساسی و در بین نمادها خاور، شپدیس و کازرو بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

حدود ۱۸۶ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای آسیاتک و قشرین بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای خساپا و خاور داشتند.

قیمت دلار معاملات هفته گذشته را با رشد ۲.۲ درصدی به پایان برد. نرخ ارز در معاملات پشت‌خطی آخر هفته طبق اعلام کانال‌های غیررسمی تلگرامی به ۳۰۴۰۰ تومان رسید که بیشترین قیمت از ۲۳ مرداد محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت: سهم ۲۰ درصدی دارندگان خودرو های فرسوده از سومین مرحله قرعه کشی خودرو در نظر گرفته شده است. 

بر اساس آمار اعلامی سخنگوی گمرک، ارزش و وزن تجارت غیرنفتی ایران و کشورهای همسایه در ۵ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری پیدا کرده و تجارت خارجی غیر نفتی ایران با ۱۵ کشور همسایه، نسبت به مدت مشابه با رشد ۲۴ درصدی همراه بوده است.

مدیر عامل شرکت توانیر: در حال حاضر ما توان ۱۵۰۰ مگاوات صادرات برق داریم، طبق برآوردها قرار است طی ۵ سال و تا ۱۴۰۱ به ۱۰ هزار مگاوات برسیم.

وزیر صمت: بندهای آیین‌نامه در مناطق آزاد هم صادق است و تنها تفاوت واردات خودرو به مناطق آزاد این است که یک قید بیشتر دارد و خودرو باید برقی یا هیبریدی باشد.

وزیر اقتصاد: بالاترین میزان سرانه شعب بانکی را در دنیا داریم. یکی از الزامات قانون برنامه ۵ ساله کاهش میزان شعب است. 

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، عرضه خودروی شاهین در گروه خودرویی سایپا در بورس کالا تایید شد. بدین ترتیب، ۲۰۰ دستگاه خودرو شاهین با قیمت پایه هر خودرو ۳۰۴ میلیون تومان در سه شنبه ۲۲ شهریور در بورس کالا عرضه میشود.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌ داران گفت، در برخی استان‌ها امکان سوخت‌گیری چه سهمیه نرخ اول و چه نرخ دوم به سقف ۳۰ لیتر کاهش یافته که گاها در برخی جایگاه‌ها تراکم ایجاد می‌کند.

 «جسیکا کاکس» مدیر سیاست اتمی ناتو درباره گسترش سریع زرادخانه‌های اتمی چین، تداوم نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران و آزمایش‌های موشکی بی‌سابقه کره شمالی ابراز نگرانی کرد.

 وزیر امور خارجه آمریکا گفت توافق با ایران باید پیشبرد امنیت ملی کشورش را در پی داشته باشد و الزامات حداقلی واشنگتن را برآورده کند. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. 

 مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهای رفع تحریم‌های وین با سران شماری از لابی‌های صهیونیستی مخالف برجام دیدار و گفت‌وگو کرده است. 

وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. بر اساس ادعای وزارت خزانه داری آمریکا این فرد و شرکت‌ها در زمینه ساخت و انتقال پهپادها به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نقش داشته‌اند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با همتای چینی درباره مذاکرات رفع تحریم تصریح کرد: آمریکا باید از کاربرد ادبیات ابهام در متن فاصله بگیرد تا توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

مقام کاخ سفید: دولت جان بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا متعهد به مسیر دیپلماسی با ایران است. «مذاکرات فعال» برای احیای توافق هسته‌ای با ایران کماکان ادامه دارند. دولت آمریکا می‌خواهد اطمینان حاصل کند در صورت عدم دستیابی به توافق، گزینه‌های دیگری برای جلوگیری از سلاح هسته‌ای ایران در اختیار خواهد داشت.

کاخ سفید مدعی شده اختلافات در مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران هنوز باقی است. 

 سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بعد از ادعاهای آژانس اتمی در گزارش جدید خود، مدعی شد فرانسه متاسف است که ایران از فرصت برای تعامل با آژانس استفاده نکرده است.

 نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به توییت خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال» که گفته بود در جلسه آینده شورای حکام آژانس اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد، در توییتی نوشت: چنین قطعنامه‌ای بسیار غیرسازنده خواهد بود. باید پیامدهای بسیار منفی تصویب قطعنامه درباره ایران در نشست ژوئن شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به یاد بیاوریم. روسیه قبل از رای‌گیری درباره آن هشدار داده بود.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس اتمی در واکنش به گزارش جدید گروسی گفت: سه ادعای پادمانی غیرمهم آژانس مربوط به حدود دو دهه قبل است و ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده‌ای را با این سازمان و با هدف حل و فصل آن‌ها داشته است. 

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار