۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
فروش اوراق مجددا کم شد

دولت در حراج نهم اوراق دولتی در پنجم مهرماه نتوانست تامین مالی چندانی از این محل داشته باشد.

فردای اقتصاد: پس از افزایش قابل توجه میزان فروش اوراق دولتی در حراج هشتم اوراق دولتی، در هفته گذشته مجددا میزان فروش اوراق دولتی کاهش یافت و به حدود ۱.۵ همت (هزار میلیارد تومان) رسید. به نظر می‌رسد که پایین بودن نرخ بهره اوراق نسبت به بازار، همچنان عامل اصلی این اتفاق باشد.

دولت در حراج نهم اوراق دولتی در پنجم مهرماه توانست تنها حدود ۱.۵ همت از اوراق خود را به فروش برساند که از این مبلغ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان از آن توسط بانک‌ها و مابقی در بازار سرمایه خریداری شد. این در حالی است که در هفته آخر شهریور دولت توانست بیش از ۱۷ همت از اوراق خود را به فروش برساند که البته ۶ همت از آنها در قالب پذیره نویسی بود. در واقع با توجه به عدم تغییرات قابل توجه در نرخ‌های بهره، به نظر می‌رسد که فروش بالای اوراق در آن هفته ناشی از دلایلی مانند الزام به نگهداری بخشی از دارایی‌های بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای مالی به عنوان اوراق به دلیل سررسید شدن بخشی از آنها و یا افزایش ارزش دارایی‌ها بوده باشد.

از آنجا که طی نیمه اول سال تخصیص هزینه‌های دولت به میزان کمتری صورت می‌پذیرد و از طرف دیگر درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت نسبت به سال گذشته هم رشد قابل قبولی داشته، فعلا دولت نرخ‌های بهره پیشنهادی اوراق خود را بدون تغییر گذاشته است. همچنین با توجه به کمتر بودن این نرخ‌ها نسبت به نرخ‌های اوراق بازار، معمولا میزان کمی از این اوراق در هفته‌های گذشته به فروش رسیده است و بایستی دید که آیا همانند سال گذشته با نزدیک شدن به انتهای سال این نرخ‌ها افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر.

فروش اوراق مجددا کم شد

در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۸۷ همت برای فروش اوراق در نظر گرفته شده که تا کنون ۶۶ همت در قالب اوراق مرابحه و ۳۰ همت در قالب اسناد خزانه منتشر شده که حدود ۴۴.۶ همت از اوراق مرابحه به فروش رسیده و تخصیص اسناد خزانه نیز به صورت تدریجی انجام خواهد پذیرفت. لذا همچنان حدود ۹۰ همت ظرفیت برای انتشار اوراق وجود دارد و از طرف دیگر با توجه به عدم فروش بخشی از اوراق منتشر شده، به نظر می‌رسد که با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و در صورت عدم افزایش نرخ‌های بهره، دولت برای فروش اوراق با مشکل مواجه شود.

در همین رابطه بخوانید: بیشترین فروش هفتگی اوراق در سال ۱۴۰۲

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار