۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
مزایای صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی / بازنشستگان به بورس بروند؟

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در خصوص صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی گفت: ما یک سری صندوق‌های بازنشستگی اجباری داریم که تامین اجتماعی یا سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی، برای کارمندان و کارگران تشکیل داده‌اند؛ ولی فارغ از این صندوق‌های بازنشستگی اجباری، ما صندوق بازنشستگی تکمیلی تعریف کرده‌ایم که بر اساس قانون بازار اوراق بهادار تحت نظارت سازمان بورس فعالیت داشته و مقررات آنها هم توسط سازمان بورس تدوین شده است.

تسنیم: وی گفت: در این صندوق‌ها، بخشی از حقوق کارمندان بعلاوه منابعی که کارفرمایانی ترجیح می‌دهند برای آینده پرسنل خود کنار بگذارند، سرمایه‌گذاری خواهد شد. زمانی که کارمندان به موعد بازنشستگی برسند این مبالغ تسویه شده و به حساب شخص واریز می‌شود. البته که این کار در ساختارهای مختلفی در بعضی شرکت‌ها و دستگاه‌ها و ارگان‌ها انجام می‌شود؛ اما بعضاً در شفافیت آنها مسائلی وجود دارد و مشکلات مالیاتی دارند و... با تعریف صندوق بازنشستگی تکمیلی در بازار سرمایه، شرایطی فراهم کردیم که با کارفرماها با منابع حاصل از کسر درصدی از حقوق پرسنل بعلاوه مبلغی توسط کارفرما، واحدهای این صندوق‌ها خریداری و برای بلندمدت نگهداری شود.

عشقی افزود: به این دلیل روی بلند مدت تاکید می‌کنیم که مقایسه بازدهی بازار سرمایه با سایر بازارها در بازه ۱۰ ساله یا ۲۰ ساله نشان می‌دهد این بازار بازدهی بسیار بالاتری برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته است. ضمن اینکه صندوق‌های بازنشستگی اجباری بعضاً دچار معضلی به نام تصدی‌گری یا بنگاه‌داری هستند؛ اما صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی با توجه به حد نصاب‌های سرمایه‌گذاری، حق تصدی‌گری ندارند. لذا در بلندمدت ما مشکل تصدی‌گری در این صندوق‌ها را نخواهیم داشت و منابع به صورت خرد در سهم‌های متنوعی سرمایه‌گذاری خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان بورس، با توجه به سابقه تقریباً ۱۸ ساله فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ما چیزی به نام نکول (عدم ایفای تعهدات) در مورد این صندوق‌ها نداریم. با توجه به مدیریتی که در حد نصاب‌ صندوق‌ها اعمال می‌شود و سازمان بورس هم روی این حد نصاب‌ها نظارت جدی دارد و پرونده‌های تخلفاتی جدی برای صندوق‌هایی که حد نصاب‌ها را رعایت نکردند، تشکیل شده؛ بنابراین صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی فارغ از بحث تصدی‌گری در بلندمدت بازدهی خوبی برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهند داشت.

عشقی در مورد مزیت صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی برای کارفرماها اظهار کرد: مهمترین مزیت این صندوق‌ها برای کارفرما، بحث نگهداشت نیروی انسانی در شرکت‌ها و سازمان‌ها خواهد بود. استقبال بسیار خوبی از این صندوق‌ها بعمل آمده و درخواست‌های بسیار زیادی از سوی کارفرماها برای تاسیس و راه‌اندازی این صندوق‌ها داشته‌ایم. حداقل سرمایه هر صندوق بازنشستگی تکمیلی ۵۰۰ میلیارد تومان است. ما یک سری صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی عمومی داریم که ممکن است ۱۰ کارفرما در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند و هر یک حساب جداگانه داشته باشند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها