۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
ترکیه و امارات با کمک عراق، ایران را دور زدند

وزیر حمل‌ونقل ترکیه و وزیر سرمایه‌گذاری امارات درباره همکاری در پروژه عراقی-ترکیه‌ای جاده توسعه گفت‌وگو کردند.

ایلنا: از «الخلیج آنلاین» وزیر حمل‌ونقل ترکیه روز گذشته در شبکه اجتماعی X نوشت: با وزیر سرمایه‌گذاری امارات در شهر استانبول دیدار و با وی درباره پروژه عراقی-ترکیه‌ای جاده توسعه و راه‌های همکاری در اجرای آن گفت‌وگو کردم.

وی افزود که وزیر اماراتی اظهارکرد که کشورش آماده همکاری در این پروژه است و آنها قصد دارند در نزدیک‌ترین زمان ممکن همکاری خود را آغاز کنند.

وزیر حمل‌ونقل ترکیه خاطرنشان کرد که دو طرف اقدامات زیادی دارند که باید برای ارتقای نقش جهانی خود در زمینه حمل‌ونقل از طریق پروژه جاده توسعه اتخاذ کنند.

وزیر حمل‌ونقل ترکیه روز گذشته در سفر به بغداد با همتای عراقی خود و نیز با نخست وزیر عراق دیدار کرد.

رزاق محیبس السعداوی، وزیر حمل‌ونقل عراق پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود از تشکیل کمیته‌های مشترک میان بغداد و آنکارا برای بررسی مسائل فنی، مالی و حقوقی خبر داد.

گفتنی است پروژه جاده توسعه که اواخر ماه مه گذشته توسط محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اعلام شد، شامل مسیری زمینی و ریلی از عراق به ترکیه و بنادر آن است.

این مسیر از بندر فاو در بصره آغاز می‌شود و برنامه‌ریزی شده تا متشکل از یک جاده و راه آهن به طول یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر داخل خاک عراق و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه است.

بودجه این پروژه حدود ۱۷ برآورد شده و در ۳ مرحله اجرا می‌شود. مرحله نخست سال ۲۰۲۸ مرحله دوم سال ۲۰۳۳ و مرحله پایانی نیز سال ۲۰۵۰ تکمیل می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها