۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
تسریع در توسعه زیرساخت‌های منطقه اقتصادی لامرد

توسعه زیرساخت‌های منطقه ویژه صنایع انرژی بَر در یکسال اخیر شدت گرفته است.

فردای اقتصاد- گروه شرکت ها: احسان انصاری مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: مهم‌ترین هدف از ساخت این نیروگاه تأمین و حفظ پایداری برق صنعت آلومینیوم جنوب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های آلومینیوم کشور و سایر صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد است که با پیگیری‌های مضاعف ایمیدرو این مگا پروژه نیز از اواخر پارسال کلید خورده و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است.

وی با اشاره به فعالیت‌های زیرساختی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزود: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال کار زیرساختی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد برای ۲ سال تعریف کردیم که ۵۰ هزار میلیارد ریال آن عملیاتی شده است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد به یکی از نمونه‌های طرح‌های فوق اشاره و تصریح کرد: یکی از طرح‌های ما در زمینه دفع سیلاب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اهمیت تامین آب پایدار در مناطق صنایع انرژی بَر گفت: احداث زیر ساخت‌های لازم تامین آب پایدار در منطقه ویژه اقتصادی لامرد در یکسال اخیر برنامه ریزی شده است.

انصاری با اشاره به طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس و به طور خاص شهر لامرد و پارسیان خاطرنشان کرد: این طرح با ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حال اجراست و برای رسیدن به شهر لامرد، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان نیاز به سرمایه گذاری دارد.

وی، به نیاز ۵۵ میلیون متر مکعبی آب در منطقه ویژه لامرد در افق طرح ۱۴۲۰ اشاره کرد و افزود: این خط انتقال تا الان برای ۶۰ میلیون متر مکعب کار انجام می‌دهد.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با بیان اینکه هزینه آب در مقابل ارزش افزوده ماده معدنی و صنعت، ناچیز است تصریح کرد: آلومینیوم به تنهایی نزدیک به ۲ میلیون متر مکعب در منطقه ویژه لامرد مصرف آب دارد که نباید از آب آشامیدن مردم تامین شود و صنایع موظف به تامین آب مصرفی خود هستند.

وی با اشاره به مشکلات تامین آب در این منطقه صنعتی خاطرنشان کرد : هم اکنون آب مورد نیازمان را از سد کوثر واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد با خط انتقالی به سمت بندرعباس و از خط عبوری به نام محرم، استحصال می‌کنیم که در واقع آب شرب مردم است.

انصاری با اشاره به ساخت نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی غدیر پس از یک وقفه و تعطیلی گفت: بهره برداری از این نیروگاه، مکملی در تامین برق پایدار منطقه صنایع انرژی بَر لامرد خواهد بود.

وی از طرح احداث آزاد راه ۴۵ تا ۵۰ کیلومتری خبر داد و افزود: این آزاد راه که از ملزومات منطقه است، منطقه لامرد را به بندر متصل می‌کند.  

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اشاره به اشتغال مستقیم حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، تصریح کرد: ۹۵ درصد شاغلان در این منطقه اقتصادی بومی هستند و ما توانستیم اشتغال پایدار را در این منطقه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: صنایع آلومینیوم جنوب یا سالکو در منطقه ویژه لامرد با ظرفیت اسمی سالانه ۳۰۰ هزار تُن تولید و ظرفیت نهایی یک میلیون تُن در فاز دو و سه فعال است همچنین نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی، صنایع پایین دست پتروشیمی در حال احداث و در زمینه سیمان با دو سرمایه گذار در حال رایزنی و فعالیت هستیم.

احداث منطقه ویژه اقتصادی لامرد، با هدف جلوگیری از خام فروشی گاز طبیعی، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی، آلومینیوم و فولاد از مواد اولیه تا محصولات نهایی و افزایش صادرات غیرنفتی از سال ۱۳۹۰ با مجوز هیئت دولت وقت آغاز شد.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر لامرد با گرایش صنعتی تجاری در شهرستان لامرد استان فارس، و در فاصله ۱ کیلومتری شمال شرق شهر لامرد قرار دارد و در زمینی به وسعت ۸۵۰۰ هکتار در حال توسعه است.

از ۱۲ سال قبل تاکنون فعالیت گسترده‌ای در راستای اهداف تعریف شده در این منطقه به انجام رسیده است، اما در دو سال اخیر به ویژه در یکسال اخیر و با تشکیل دولت جدید، توسعه زیرساخت‌های دو منطقه پارسیان و لامرد که مکمل هم هستند بی سابقه بوده است.

بر پایه طرح جامع پیشنهادی در افق نهایی منطقه ویژه اقتصادی لامرد استقرار صنایع تولید آلومینیوم (۹۰۰ هزار تن)، صنایع بالادست آلومینیوم شامل آلومینا، کک، ذوب (۳۰۰ هزار تن)، صنایع سیمان (۲ میلیون تن)، تولید نیرو (۴ هزار مگاوات)، منیزیم (۶۰ هزار تن)، پایین دست و میان‌دست پتروشیمی (۵ میلیون تن)، پایین‌دست فولاد (۲/۵ میلیون تن (دو و نیم میلیون تن))، پایین‌دست آلومینیوم (۶۰۰ هزار تن)، پایین‌دست سیمان (یک میلیون تن) با احداث زیرساخت‌های مربوطه در محدوده این کانون صنعتی پیش بینی شده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار