۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
صعود قیمت دلار به نیمه کانال ۳۰ هزار

نرخ ارز با نگرانی‌ها از صدور دومین قطعنامه علیه ایران و عدم احیای برجام تا انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، به سقف یک ماهه رسید.

فردای اقتصاد: قیمت دلار در نخستین روز هفته به نیمه کانال ۳۰ هزار تومان صعود کرد و در بیشترین سطح حدود یک ماه اخیر (از ۲۲ مرداد تا کنون) قرار گرفت.

خوشبینی‌ها به احیای زودهنگام برجام در حال کمرنگ شدن است. ۱۴ شهریور جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین بر خلاف خوشبینی همیشگی‌اش گفت که نسبت به توافق زودهنگام ناامید شده است. اکنون ۱۰ روز از ارسال آخرین پیشنهادات برجامی ایران به آمریکا می‌گذرد و اگر واشنگتن طی روزهای آینده پاسخی نفرستد احتمال تشدید هیجانات در بازار ارز وجود دارد. به ویژه آنکه از دوشنبه الی جمعه آینده نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پیش رو داریم. اگرچه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه مدعی شد در این نشست قطعنامه‌ای صادر نخواهد شد، اما نگرانی‌هایی در خصوص تصویب دومین قطعنامه علیه کشور وجود دارد.

نرخ ارز در خرداد پس از تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام رکورد زد و به بیش از ۳۳ هزار تومان رسید. پس از آن بود که به واسطه اقدامات بانک مرکزی در راستای افزایش عرضه ارز و همچنین شروع دوباره مذاکرات در قطر، اسکناس آمریکایی در حوالی ۳۲ هزار تومان آرام گرفت. جدی‌تر شدن مذاکرات و بازگشت مذاکره‌کنندگان به وین در نیمه مرداد موجب شد دلار از این محدوده تا کف ۲۸۴۰۰ تومان نزول کند. اما از زمان ارسال دومین پاسخ ایران در ۱۰ شهریور فضای مذاکرات معکوس شد و طرف غربی مدعی غیرسازنده بودن نظرات ایران و دور شدن از توافق شد.

کارشناسان اشاره می‌کنند که در صورتی که طی روزهای آینده واشنگتن نظرات خود را ارسال نکند، باید انتظار موکول شدن مذاکرات به بعد از انتخابات کنگره آمریکا در ۱۷ آبان را داشت. از این رو ممکن است که دلار تمام افت یک ماه اخیر خود را جبران کند و دوباره به کانال‌های بالاتر بازگردد. البته مانع صعود مجدد و جدی دلار می‌تواند افزایش مداخلات بازارساز باشد.

همچنین بخوانید: پیش‌بینی دلار در آستانه نشست حساس شورای حکام

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار