۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
ادعای ارزندگی بورس تهران تا چه حد درست است؟

برنامه امروز شمارش معکوس همراه با محسن خیرالدین، کارشناس بازار سرمایه به بررسی دوراهی پیش‌روی بورس تهران پرداخت.

فردای اقتصاد: برنامه امروز شمارش معکوس همراه با محسن خیرالدین، کارشناس بازار سرمایه به بررسی دوراهی پیش‌روی بورس تهران پرداخت. وی معتقد است ابهامات و فضای عدم اطمینان در زمینه مذاکرات هسته‌ای و سیاست‌های اقتصادی و همچنین رکود موجود در بازارهای جهانی و نبود چشم‌انداز مثبت برای آن به نوسانات اخیر بازار سرمایه دامن زده است. به گفته او P/E forward حوالی ۵.۵ برای بورس تهران عددی است که نشان از به قیمت بودن بازار دارد و به جز برخی نمادها که ریزش سنگینی را تجربه کرده‌اند، کلیت بازار از ارزندگی بالایی برخوردار نیست و در قیمت‌های منطقی قرار دارد.

روند فرسایشی بورس تهران تا کجا ادامه دارد؟

خیرالدین در ارزیابی شرایط جاری بازار سرمایه عنوان کرد: پس از کش و قوس‌های فراوان در حوزه سیاست‌گذاری کلان، ریسک سیستماتیک بازار به شدت افزایش یافته و در حال حاضر نیز برجام تاثیرگذارترین پارامتر بر روند آینده بورس است و سرمایه‌گذاران نسبت به خبرهای برجامی بیشتر به دید کوتاه مدت وارد بازار می‌شوند چراکه به دلیل ابهامات موجودی درایوری محکمی برای رشد بلندمدت بازار وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته بخشی از این ابهامات مربوط به برجام است و چشم‌انداز رکودی بازار جهانی با توجه به وضعیت چین و سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی از سوی دیگر بازار را تحت فشار قرار داده است.

محسن خیرالدین خاطرنشان کرد: در صنایع بزرگ که کامودیتی‌محور هستند چشم‌انداز قیمتی کامودیتی‌ها با توجه به شرایط موجود همچنان منفی است و حتی با وجود سطح قیمتی تاریخی خوب به دلیل شیب قیمت‌های منفی سرمایه‌گذاران همچنان دست به عصا نسبت به این صنایع حرکت می‌کنند.

چرایی عملکرد ضعیف شرکت‌ها در تابستان

این کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل کاهش تولید غالب شرکت‌ها در فصل بهار گفت: می‌توان به قطعی برق به عنوان مهم‌ترین چالشی که صنایع با آن روبرو بودند اشاره کرد و فولادی‌ها نیز بیشترین کاهش تولید را تجربه کردند. در صنایع داخلی نیز با توجه به افزایش نرخ تدریجی محصولات این شرکت‌ها باوجود این که اکثرا تولیدکننده کالاهای اساسی هستند و تقاضا در آن‌ها چندان به قیمت وابسته نیست اما به هرحال در کاهش نسبی تقاضا اثرگذار بوده است.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد چالش قطعی برق در آینده با توجه به تدابیری که برای حل این مشکل در نظر گرفته شده است، مرتفع می‌شود و کاهش تولید از این ناحیه جبران خواهد شد. البته در فصل زمستان باتوجه به احتمال قطعی گاز برخی از صنایع مانند واحدهای احیا، متانول و ... شرایط سختی را در پیش خواهند داشت و به نظر می‌رسد مشکل گاز در کوتاه‌مدت قابل حل نیست.

معمای ارزندگی بورس تهران

محسن خیرالدین کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ارزندگی بازار سهام عنوان کرد: با توجه به ریزش‌های سنگین اخیر تعدادی از تک سهم‌ها بسیار ارزنده و برای خرید مناسب هستند، اما درباره کلیت بازار نمی‌توان با قطعیت این موضوع را مطرح کرد.

وی ادامه داد: نسبت P/E که به عنوان متغیر مهم در تعیین ارزندگی بازار سهام مطرح می‌شود از متغیرهایی نظیر نرخ بهره و ریسک تاثیر می‌پذیرد که باتوجه به چشم‌انداز افزایشی نرخ بهره و ریسک‌های سیستماتیک بالا در اثر ابهامات سیاسی، بازدهی موردانتظار بازار بالاست. از سوی دیگر چشم‌انداز رشد سودآوری واقعی و اسمی نیز همچنان پایین است بنابراین P/E پایین باتوجه به موارد گفته شده قابل توجیه است.

خیرالدین تاکید کرد: اعداد حدود ۵.۵ واحد برای P/E منطقی به نظر می‌رسد. مطمئنا بازار به یک درایور تاثیرگذار برای شروع روند صعودی نیاز دارد که به نظر می‌رسد برجام در حال حاضر این نقش مهم را بر عهده دارد و تعیین تکلیف قطعی آن چه با توافق چه با عدم توافق می‌تواند کمک شایانی به شروع روند صعودی بورس کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار