۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
سختگیری شدید برای ورود مهاجران افغانستان به ایران

مرزبانی خراسان رضوی گفت: هرچه پیش می‌رویم، اقدامات سختگیرانه و ممانعت از ورود اتباع بیشتر می‌شود، در خصوص جوی که اکنون در مورد افزایش تعداد افغان‌ها در کشور ایجاد شده، نگرانی وجود ندارد؛ بهترین کنترل در مرزهای کشور در خراسان رضوی اتفاق می‌افتد.

ایسنا: سردار مجید شجاع در پاسخ به این پرسش که آیا مرزبانی برنامه‌ای برای افزایش سختگیری‌ها نسبت به ورود اتباع افغانستانی دارد یا خیر، بیان کرد: آمار ورود اتباع افغانستانی کاهش داشته است. ما حضور افغانستانی‌ها در کشور را از سال ۵۸ داشتیم. کشور ما جذابیت‌هایی دارد که قابل مقایسه با کشورهای همسایه نیست. ما در مرز با رفتار اسلامی و به عنوان انسان با اتباع رفتار می‌کنیم، اگر بخواهیم هر فردی که به کشور می‌آید را با گلوله بزنیم، دیگر کسی وارد نمی‌شود، اما رفتار و اخلاق دینی ما با سایر کشورها متفاوت است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی ادامه داد: براساس آمار سازمان جهانی مهاجرت، تنها ۱۰ درصد مهاجرین دستگیر می‌شوند، اما ما بیشتر کنترل می‌کنیم و این آمار در مورد کشور ما ۵۰ درصد است. هرچه پیش می‌رویم، اقدامات سختگیرانه و ممانعت از ورود اتباع بیشتر می‌شود.

در خصوص جوی که اکنون در مورد افزایش تعداد افغان‌ها در کشور ایجاد شده، نگرانی وجود ندارد. بهترین کنترل در مرزهای کشور در خراسان رضوی اتفاق می‌افتد. باید به این سمت برویم که انسداد ‌مرزی ۱۰۰ درصد باشد، اکنون طرح انسداد کامل مرزی در مورد ۷۴ کیلومتر از مرز ما در تایباد آغاز شده است.

شجاع با اشاره به آمار دستگیری متجاوزان مرزی، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۴ هزار نفر دستگیر شدند و اجازه ورود به آنها ندادیم. این میزان ۳۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که بخشی نسبت به اقدامات پیشگیرانه و بخشی به دلیل تعاملات مرزبانی طرف مقابل بوده است. افرادی که از نقاط مرزی قصد عبورغیرمجاز داشتند، پس از دستگیری، در همان روز یا روز بعد از مرز طرد می‌شوند.

طرد مرز ۳۲۷ هزار تبعه از مرزهای استان

وی افزود: از سایر نقاط کشور نیز افرادی دستگیر شده، به مرزهای استان ما می‌آیند و طرد می‌شوند. بعضی روزها ما ۳۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ نفر داریم که باید طرد شوند. حدود ۳۲۷ هزار نفر تا امروز از مرزهای استان طرد شده‌اند. بیش از ۴۸۸ هزار نفر نیز به صورت رسمی و قانونی وارد کشور شدند که نسبت به دوره قبل ۲۳ درصد افزایش داشته است. ۳۹۹ هزار نفر نیز خارج شدند که ۳۴ درصد افزایش داشته است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی ادامه داد: ما در مرز مشترک با کشورهای همسایه ۳۲ پاسگاه داریم که کارهای انتظامی و قضایی را انجام می‌دهند و عمدتاً در سرخس، کلات، قوچان و درگز هستند. در زمینه تحقیقات قضایی حدود ۲۰۰۰ مورد و در حل اختلاف ۴۰۰۰ پرونده رسیدگی شده است.

شجاع با بیان اینکه در حوزه کشفیات کالای قاچاق افزایش قابل توجهی داشتیم، عنوان کرد: ارزش ریالی این کشفیات ۳۲۴ میلیارد ریال بوده که حدود ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. عمده کشفیات ما در زمینه سوخت بوده و در حوزه گوشی‌های سرقتی و دارو نیز کشفیاتی داشتیم. قاچاق شیر خشک بسیار کم بوده و از تمام موارد کمتر است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف کردیم که عمدتا گازوئیل بوده است. همچنین از ابتدای سال حدود ۱۲۷ میلیون لیتر گازوئیل و ۶۱ میلیون لیتر بنزین به افغانستان صادر شده است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما هوشمندسازی مرزهاست، خاطرنشان کرد: ما در تکمیل اقدامات فیزیکی همکاران و برای اشراف اطلاعاتی و تسلط بهتر، توسعه هوشمندسازی در مرز را در دستور کار داریم. اکنون بخش عمده‌ای از ماموریت‌ها را به سمت پایش صوتی و تصویری برده‌ایم. با استفاده از تجهیزات روز می‌توانیم تصاویر را انتقال دهیم. تعداد تجهیزات در این زمینه در حال افزایش است. امسال نیز این اولویت را در دستور کار داریم و تا پایان سال نیز اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

شجاع با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون جیره غذایی همکاران ما دو برابر شده است، عنوان کرد: اقلامی که تهیه می‌کنیم از بهترین برندهای تجاری با بهترین کیفیت است. در بین سربازان مرز حقوق کمتر از ۴ میلیون تومان نداریم و حتی با مدارک لیسانس و فوق‌لیسانس، تاهل و داشتن فرزند تا ۹ میلیون نیز حقوق می‌گیرند. ۳۵ پاسگاه را بهسازی و بازسازی کردیم تا روحیه همکاران ما بهتر شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha