۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
سود سهام عدالت ۱۴۰۲ کی واریز می‌شود؟

رئیس سازمان بورس درباره شرایط و نحوه پرداخت سود سهام عدالت گفت: سود سهام عدالت امسال در دو مرحله پرداخت می‌شود که مرحله اول آن از پنجشنبه ۲۳ آذرماه خواهد بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از واریز مرحله اول سود سهام عدالت ۱۴۰۲ از پنجشنبه ۲۳ آذر خبر داد و این سود هم‌اکنون برای بسیاری از مردم واریز شده است و برای بسیاری نیز تا پایان آذرماه واریز می‌شود.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس نیز درباره شرایط و نحوه پرداخت سود سهام عدالت گفت: مرحله اول سود سهام عدالت آذر ماه پرداخت خواهد شد؛ برخی شرکت‌ها هنوز سود را واریز نکردند که موظف هستند در روزهای آتی این کار را انجام دهند؛ در غیر این صورت اسامی آنان منتشر می‌شود.

وی گفت: سود سهام عدالت امسال در دو بخش واریز خواهد شد؛ بخش اول آذر ماه و بخش دوم پایان سال.

مبلغ سود سهام عدالت امسال

به‌گفته سعادتی، مبلغ سود سهام عدالت در این مرحله به افرادی که سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی دارند مبلغ ۶۸۱ هزار تومان سود، افرادی که سبد سهام ۵۳۲ هزار تومانی دارند مبلغ ۷۳۶ هزار تومان سود و افرادی که سبد سهام یک میلیون تومانی دارند مبلغ یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

سال ۱۴۰۱ سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰ طی دو مرحله واریز شد. روند پرداخت مرحله اول از روز ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز و تا سوم دی ماه ادامه یافت. در مرحله نخست سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان داشتند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند.

فرآیند پرداخت مرحله دوم نیز روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ انجام گرفت. در اسفندماه نیز سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارایی داشتند، به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دریافت کردند. همچنین افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود به ایشان تعلق گرفت.

اگر سود سهام عدالت واریز نشد چه کنیم؟

وی همچنین درباره افرادی که تا کنون سود سهام عدالت دریافت نکردند و آیا سود آنها برای سال‌های گذشته باطل و سوخت شده، گفت: قطعا کسانی که در سامانه سهام عدالت و سجام ثبت نام کردند و شماره حساب کردند سود سنوات گذشته برای افراد واریز شده و اگر فردی در این دو سامانه ثبت نام نکرده و سود سهام عدالت را دریافت نکرده و بخواهد امروز ثبت نام کند، سود آن از سال ٩٨ و به صورت یکجا واریز خواهد شد و سود افراد سوخت نشده، محفوظ است و به محض ثبت نام واریز می‌شود.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، بیش از یک میلیون سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شبای بانکی معتبر روبه‌رو هستند که این افراد می‌توانند با ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (Sejam.ir) یا درج شماره شبای معتبر خود در سایت سهام عدالت (Sahamedalat.ir) در فرآیند دریافت سود سهام خود قرار گیرند.

سود سهام عدالت متوفیان چه زمانی پرداخت می‌شود؟

حاجی وند دستیار ویژه رئیس سازمان بورس گفت: اگر مراحل اداری توسط وراث به درستی انجام شود، اصل سهام عدالت در بازه زمانی کوتاهی به آنها منتقل خواهد شد و احتمالا چند روز کاری بیشتر زمان نخواهد برد.

وی افزود: برای واریز سود انباشت شده، باید شماره حساب، شماره موبایل و سایر اطلاعات ورثه به بانک مرکزی انتقال داده شود و ممکن است مراحل راستی آزمایی حساب بانکی، کمی زمانبر باشد.

حاجی وند گفت: تا پایان امسال زمان زیادی باقی نمانده؛ اما حتما تلاش میشود با توجه به نیاز مالی که وجود دارد، در نیمه اول ۱۴۰۳ سود انباشت شده به حساب ورثه واریز شود.

سهام عدالت جاماندگان

درباره سهام عدالت جاماندگان نیز سال گذشته حدود ۳.۵ میلون نفر به عنوان جاماندگان سهام عدالت شناسایی شدند و قرار بود به هرکدام از این افراد مبلغ ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت اختصاص پیدا کند. اما رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که تحقق این موضوع به ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد که چنین منابعی فعلا موجود نیست. اواسط شهریور امسال هم احسان خاندوزی ـ وزیر اقتصاد - اظهار کرد که مراحل تصویب و تخصیص سهام عدالت به جاماندگان باید از طریق هیات دولت طی شود.

برای دریافت سهام عدالت متوفیان چه کنیم؟

حسنلو تصریح کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در فرآیند تسهیم و انتقال هیچ گونه پیامکی از سرخط‌های شماره‌دار و بدون ماسک ارسال نمی‌کند و از نظر ما این پیامک‌ها بی‌اعتبار است و مردم نباید به این پیامک‌ها توجه کنند.

معاون سمات گفت: وراث سهام عدالت برای دریافت جدول زمان بندی و تشکیل پرونده به درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir و برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای این طرح ملی به سایت اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به نشانی csdiran.ir مراجعه کنند.

در صورتی که متوفی، سهامدار عدالت بود، وراث مطابق با جدول زمان‌بندی و تاریخ مطرح شده در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان به یکی از شعب سراسر کشور کارگزاری‌های بورسی یا یکی از شعب سراسر کشور بانک‌های ملت، ملی، ‌پارسیان و تجارت مراجعه کنند تا کار ثبت پرونده و تقسیم دارایی متوفی بین وراث انجام شود.

به گفته مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بعد از تایید پرونده، سهام متوفی حداکثر پس از دو روز کاری بین ورثه تقسیم خواهد شد.

در هیچ‌یک از مراحل این فرآیند نیازی به پرداخت وجه نیست و کاملا رایگان است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 295
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    این حرفابیخوده همش یه اخباری میگن بعدم اجرانمیشه همش وعده های دروغ دروغ آخه ایناکه خودشون میدونن همش حرفاشون الکیه وعده ندن حررررف نزنن ترابخدا
  • ava IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    برگه عضویت سهام عدالت پدرم و من ثبت در سال 85 و صدور در سال 87 هریک به ارزش 1 میلیون تومان بود و در سال 1400 اعلام شد آنهایی که سهام 1میلیونی داشته اند اعتبار 14 میلیون تومانی دارند درحالیکه برای ما اعتبار 7 میلیونی محاسبه شده . از کجا پیگیری کنم؟
  • محسن IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    پول بی ارزش شده والسلام؟!
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    خیلی علی