۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
افزایش ساخت و ساز مسکن در پایتخت

کمبود شدید زمین در پایتخت در کنار افت سنگین حاشیه سود ساخت مسکن و همچنین افزایش بی‌ثباتی اقتصادی مهم‌ترین عوامل کوچ سازندگان ملکی تهران بوده است.

آمار پروانه‌های صادر شده برای ساخت مسکن در فصل بهار منتشر شد. طبق این آمار در بهار سال ١٤٠٢، تعداد ۹۵۸۶ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ٢٨.٤ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۶۱ درصد افزایش داشته است.‏ همچنین تعداد ١٣٨٩ پروانه‌ی احداث ساختمان توسط شهرداری تهران در بهار ۱۴۰۲ صادرشده است که نسبت به فصل گذشته ٢٣.٩ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٨٨.٧ درصد افزایش داشته است.

چنین رشدی نسبت به فصل مشابه سال گذشته این ذهنیت را ایجاد می‌کند که ساخت مسکن رونق گرفته است. اما اگر به آمارهای سال‌های قبل‌تر نگاه کنیم می‌بینیم که ساخت‌وساز همچنان در سطوح پایینی قرار دارد. به عنوان مثال در بهار سال ۱۴۰۰، یعنی سالی که ساخت‌وساز در پایتخت به کمترین میزان خود در ۲۰ سال اخیر رسیده بود، برای بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شده بود که نسبت به بهار امسال حدود ۱۵ درصد بیشتر است.

کمبود شدید زمین در پایتخت در کنار افت سنگین حاشیه سود ساخت مسکن و همچنین افزایش بی‌ثباتی اقتصادی مهم‌ترین عوامل کوچ سازندگان ملکی تهران بوده است. به طور کل هم طی سال‌های اخیر به واسطه کاهش تقاضا برای خرید املاک نوساز در کل کشور شاهد افت ساخت‌وساز و عرضه مسکن بوده‌ایم. البته با افزایش نسبی ثبات اقتصادی در سال جاری انتظار می‌رود همزمان با کاهش سفته بازی و کاهش تعداد معاملات، سرمایه‌گذاری برای ساخت مسکن اندکی افزایش یابد.

پروانه‌های ساختمانی کل کشور

در بهار سال جاری، تعداد ٩٨ هزار و ۵۲۵ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ۲۲.۷ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٩.١ درصد افزایش داشته است.

همچنین تعداد ٢٩ هزار و ۵۶۵ پروانه‌ی احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در بهار ۱۴۰۲ صادرشده است که نسبت به فصل گذشته ۲۷.۵ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۰.۴ درصد افزایش داشته است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار