۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷
خزانه‌داری آمریکا خریداران نفت روسیه را تحریم می‌کند؟

وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار دستورالعملی به خریداران نفت روسیه هشدار داد که در صورت خرید نفت با نرخ بالاتر از سقف قیمتی مشمول تحریم می‌شوند.

فردای اقتصاد: روز گذشته ایالات متحده آمریکا با انتشار دستور العملی در راستای سقف‌ گذاشتن بر قیمت نفت روسیه، خریداران نفت را تهدید کرد که در صورت عدم تبعیت از این دستورالعمل مشمول تحریم‌های این کشور می‌شوند. آمریکا معتقد است که سقف قیمت گذاشتن بر نفت روسیه بر خلاف آنچه که برخی از کارشناسان اعلام می‌کنند به طور موثری به کاهش درآمدهای نفتی کرملین منجر خواهد شد.

در دستورالعملی که روز جمعه منتشر شد، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده گفت: بعد از اجرای مقررات سقف قیمت‌گذاری بر نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی روسیه، افرادی که «خریدهای قابل توجه نفت بالاتر از سقف قیمت» انجام دهند و همچنین افرادی که اطلاعات نادرست در مورد این خریدها ارائه می‌دهند، «ممکن است هدفی برای اعمال تحریم‌ها باشند.» آنطور که بلومبرگ نوشته است، هدف از این دستورالعمل راهنمایی شرکت‌های بیمه و شرکت‌های مالی است که تجارت بین‌المللی نفت را تسهیل می‌کنند.

این سقف قیمتی قرار است تا پنجم دسامبر(۱۴ آذر) برای نفت خام و در ۵ فوریه (۱۶ بهمن) برای فرآورده های نفتی اعمال شود.

هشدار دولت بایدن برای خریداران نفت روسیه در سرتاسر جهان اعمال خواهد شد و خزانه‌داری آمریکا بررسی خواهد کرد که آیا سقف قیمت تعیین شده توسط کشورهای گروه ۷  توسط خریداران رعایت می‌شود یا خیر. بسیاری از خریداران نفت روسیه از خدمات شرکت‌های غربی مانند شرکت‌های بیمه دریایی برای جابه جایی محموله‌های خود استفاده می‌کنند. بنابراین آنها موظف به رعایت سقف قیمتی گروه ۷ خواهند بود. بازیگرانی که به طور منظم به اطلاعات قیمت در روند عادی تجارت دسترسی دارند، مانند تجار نفتی و پالایشگاه‌ها، باید اسنادی را که نشان می‌دهد نفت روسیه را از طریق دریا با سقف قیمتی یا کمتر از آن خریداری شده است، حفظ کرده و در صورت نیاز به اشتراک بگذارند.

به گزارش فایننشال تایمز، دستورالعمل وزارت خزانه داری یک هفته پس از آن منتشر شد که وزرای دارایی گروه ۷  پس از ماه‌ها بحث به توافق رسیدند تا سقف قیمت برای خرید نفت روسیه تعیین کنند. هدف محدود کردن درآمد روسیه از صادرات نفت خام و محصولات پالایش شده بدون کاهش عرضه و جهش قیمت‌های جهانی است. طبیعتا خریداران نفت روسیه که از ارائه دهندگان خدمات غربی استفاده نمی‌کنند، تحریم نخواهند شد.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در سخنرانی خود در این نشست گفت: رویکرد ما برای اجرا بر اساس این اصل است که نفت روسیه باید همچنان به بازار جهانی برسد، مشروط بر اینکه خریداران و ارائه دهندگان خدمات سقف قیمت را رعایت کنند.

کشورهای گروه ۷ هنوز سقف قیمتی برای نفت روسیه تعیین نکرده‌اند و هنوز منتظرند ببینند آیا سایر دولت‌ها به ائتلاف خواهند پیوست یا خیر. ایالات متحده بر این باور است که سقف‌گذاری بر قیمت نفت روسیه با اجماع مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

تحلیلگران می‌گویند تنها عنوان شدن لفظ «تحریم» بازار نفت را نگران کاهش عرضه نفت از سوی روسیه خواهد کرد و می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد. به خصوص اینکه روز چهارشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد که اگر کشورهای غربی به برنامه‌هایی برای محدود کردن قیمت نفت و گاز خود ادامه دهند، مسکو صادرات انرژی را متوقف خواهد کرد.

او گفت: «ما عرضه گاز، نفت، زغال سنگ و نفت کوره عرضه نخواهیم کرد.»

در اوایل هفته، مسکو اعلام کرد تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، خط لوله گاز طبیعی نورد استریم یک به اروپا را بازگشایی نخواهد کرد. مقامات ایالات متحده این تهدید را که در مورد صادرات نفت نیز انجام شده، نادیده گرفته‌اند و استدلال می‌کنند که روسیه مجبور است به فروش نفت خود ادامه دهد چراکه توقف تولید از میادین قدیمی ممکن است بعدا شروع مجدد تولید را پرهزینه کند.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «روسیه ممکن است غر بزند و بگوید که زیر قیمت تعیین شده نمی‌فروشد، اما محدود کردن عرضه نفت از لحاظ اقتصادی برای این کشور منطقی نیست.» با این حال تاجران و تحلیلگران نفتی نسبت به موفق بودن طرح سقف قیمتی تردید دارند زیرا این طرح توسط هند و چین، بزرگترین واردکنندگان نفت روسیه، حمایت نشده است.

باب مک نالی، مشاور سابق جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور آمریکا و رئیس گروه راپیدان انرژی گفت که علیرغم نگرانی از تحریم‌ها، دولت ایالات متحده در تلاش است تا سردرگمی بازار را در مورد طرح سقف قیمت روشن کند. به گفته او، در حالی که احتمالا تجار نفت با ذکر «تحریم‌» نگران شوند، اما ظاهرا مقامات آمریکا به دنبال این هستند که با اعمال سقف قیمتی خرید نفت از روسیه را برای واردکنندگان آسان کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار