۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
استقلال در آستانه حذف دوباره از لیگ قهرمانان آسیا

استقلال بار دیگر در خطر از دست دادن لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته است.

ایلنا: علی خطیر در حالی مدعی شده که تا او هست، استقلال از آسیا حذف نمی‌شود که به نظر می‌رسد وعده‌اش غیر منطقی و ناپخته است. به‌خصوص که استقلال برای دریافت مجوز حرفه‌ای، به ۴۳۰ میلیارد تومان تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ نیاز دارد.

«تا من هستم، استقلال از آسیا حذف نمی‌شود.» این جمله‌ای است که علی خطیر در روزها، هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها به زبان آورده و تکرارش کرده. وعده عجیب خطیر آیا تحقق می‌یابد؟ این سؤالی است که نه تنها ذهن هواداران بلکه رسانه‌ها را نیز به خود مشغول کرده. آن هم در شرایطی که استقلال با مشکلات عدیده مالی مواجه است و حتی پول ندارد تا قرارداد برخی از بازیکنانش را ثبت کند. دراین اوضاع اسفبار مالی اما خطیر مدام وعده حضور در آسیا را می‌دهد و با قاطعیت می‌گوید که دیگر حذف تلخ اتفاق نخواهد افتاد.

حرف‌های خطیر اما کمی ناپخته و غیرکارشناسی است. او یک ژست پوپولیستی را انتخاب کرده و می‌خواهد به هواداران بگوید که فقط من می‌توانم استقلال را طوری مدیریت کنم که از لیگ قهرمانان آسیا حذف نشود و مجوز حرفه‌ای بگیرد. استقلال فصل قبل به دلیل بدهی به آندره‌آ استراماچونی و باشگاه الاهلی امارات حذف شد. دلیل اصلی همین بود و بقیه فرعی و قابل حل. امسال اما چه اتفاقی می‌افتد؟ وعده‌های خطیر را فاکتور می‌گیریم و سراغ بحث‌های مالی استقلال می‌رویم.

بنا برادعای رسمی باشگاه استقلال، بودجه این تیم در لیگ بیست و دوم، بالغ بر ۳۰۰ میلیارد بوده. بازیکنان و برخی از اعضای باشگاه مدعی‌اند که ۳۰ تا ۴۰ درصد از قراردادهای فصل قبل پرداخت نشده. یعنی استقلال مبلغی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بابت فصل قبل به بازیکنان بدهکار است. برای فصل جدید هم مصاحبه رسمی وجود دارد که بودجه استقلال ۳۰۰ میلیارد است.

باشگاه باید تا ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۳، ۶۰ درصد از قرارداد فصل جدید بازیکنان را پرداخت کند تا بتواند مجوزحرفه‌ای بگیرد. یعنی مبلغی در حدود ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه لازم است تا این اتفاق رخ بدهد. تا الان استقلال ۲۸۰ میلیارد نیاز دارد تا فقط بتواند تسویه با بازیکنان را به کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان بدهد. این اما پایان کار نیست. برای دریافت مجوز حرفه‌ای فیلترهای دیگری هم وجود دارد؛ مثل پرونده‌های باز که اگر به نتیجه نرسد، اتفاق سال قبل برای استقلال تکرار می‌شود.

اما بدهی‌های خارجی استقلال چقدر است؟ ۳۲۵ هزار دلار از مبلغ قرارداد ساپینتو و روی ماتا باقی مانده که استقلال باید آن را پرداخت کند. رافائل سیلوا هم حکم ۸۰۰ هزار دلاری گرفته که استقلال محکوم به پرداخت آن است. ۳۰۰ هزار دلار از فصل قبل و ۵۰۰ هزار دلار برای این فصل. سیلوا هم بدون تیم است، پس استقلال تا دلار آخرش را باید به او بپردازد. از طرفی دیگر ۱۱۲ هزاردلار طلب قبلی به علاوه ۴۰۰ هزار دلار قرارداد این فصل آمانوف باید به حساب او واریز شود. فقط نکته مثبت ماجرا این است که شاید دریافتی این فصل آمانوف از نسف قارشی ازبکستان از ۴۰۰ هزار دلار کم شود که فعلاً چنین اتفاقی رخ نداده است.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که استقلال به بازیکنان و مربیان خارجی باید مبلغ یک میلیون و ۶۳۷ هزار دلار پرداخت کند که رقم کمی هم نیست. همچنین طبق گفته خطیر، باشگاه استقلال باید ماهانه۵/۹ میلیارد قسط به بانک شهر پرداخت کند که تا فروردین ماه می‌شود حدود ۶۰ میلیارد. این بدهی‌ها باید پرداخت شود که استقلال بتواند مجوز حرفه‌ای دریافت کند.

۱۰۰ میلیارد بابت بدهی فصل قبل به بازیکنان، ۱۸۰ میلیارد برای تسویه ۶۰ درصدی با آنها تا فروردین ماه، ۹۰ میلیارد بدهی به مربیان و بازیکنان خارجی(یک میلیون و ۶۳۷ هزار دلار) و ۶۰ میلیارد هم اقساط بانک شهر، که روی هم می‌شود ۴۳۰ میلیارد که استقلال باید بتواند این رقم را پرداخت کند. کنفدراسیون فوتبال آسیا همه ساله این قانون را وضع می‌کند تا باشگاه‌ها تمام بدهی‌های خود را با ارائه مدرک رسمی حل و فصل کنند. یعنی موظفند تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ سند معتبر را برای ای‌اف‌سی بفرستند که ما با طلبکاران به توافق رسیده‌ و پول آنها را داده‌ایم.

خیلی ساده و دم دستی. اگر خطیر حتی یک ریال به بازیکنان در فصل جدید ندهد که طبق قانون ای‌اف‌سی امکان آن وجود ندارد، باید ۱۹۰ میلیارد بدهی فصل قبل به داخلی‌ها و خارجی‌ها را بپردازد. مدیری که تا امروز و با کلی این در و آن در زدن توانسته تنها ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان درآمدزایی کند، چطور می‌تواند در طول شش ماه ۴۳۰ میلیارد بدهی بدهد؟ اینها حرف و نظریه نیست. اعداد و ارقام واقعی و قوانین الزامی کنفدراسیون فوتبال آسیا است که باشگاه‌ها باید انجام بدهند تا مجوز حرفه‌ای بگیرند. فرقی هم نمی‌کند نام مدیرعامل خطیر باشد یا فتح‌الله‌زاده. اینکه خطیر برچه اساسی وعده حضور در آسیا و دریافت مجوز حرفه‌ای را می‌دهد عجیب است و تقریباً محال.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها