۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
بهبود سلامت کارگران اسپانیا با هفته کاری چهار روزه

فردای اقتصاد: یک برنامه آزمایشی که نتایج آن به تازگی منتشر شد، نشان داد که هفته‌های کاری چهار روزه سلامت کارگران اسپانیایی را به روش‌های مختلفی از جمله کاهش استرسُ کاهش انتشار سوخت و سودمندی برای کودکان، بهبود می‌بخشد.

شهر ساحلی والنسیا - سومین شهر بزرگ اسپانیا با بیش از ۸۰۰هزار نفر جمعیت- تعطیلات محلی را در چهار دوشنبه متوالی بین ۱۰ آوریل و ۷ مه امسال برنامه ریزی کرد. در این پروژه ۳۶۰هزار نیروی کار  مورد بررسی قرار گرفتند.

به گفته یک کمیسیون مستقل از کارشناسان بهداشت و علوم اجتماعی که این برنامه را ارزیابی کردند، بسیاری از شرکت‌کنندگان از تعطیلات آخر هفته برای ایجاد عادات سالم‌تری مانند ورزش، استراحت و خوردن غذای خانگی استفاده کردند.

این داده‌ها نشان‌دهنده بهبود وضعیت سلامت خود، سطوح استرس پایین‌تر و احساسات بهتر در مورد خستگی، شادی، خلق و خو و رضایت شخصی است.

کاهش استفاده از وسایل نقلیه موتوری منجر به کیفیت بهتر هوا در چهار روز دوشنبه در طول دوره برنامه شد، زیرا بر اساس اندازه‌گیری روزانه انتشار گازهای گلخانه‌ای شهر، دی اکسید نیتروژن کمتری منتشر شد.

زمان بیشتر برای سرگرمی، اوقات فراغت

این کمیسیون اعلام کرد که درصد بالایی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند که تمایل بیشتری به خواندن، مطالعه، تماشای فیلم و سرگرمی‌هایی مانند عکاسی، موسیقی یا نقاشی دارند.

نتایج این آزمایش نشان داد که کودکان  بیشترین سود را بردند و دلیل آن بهبود تعادل بین کار و زندگی بود که والدین از آن لذت می‌برند.

کاهش فروش خرده فروشی 

این گزارش نشان داد در حالی که با هفته کاری ۴ روزه بخش‌های هتلداری و گردشگری در طول تعطیلات آخر هفته به مشتریان بیشتری خدمت ‌کردند، اما خرده‌فروشان گزارش کردند که فروش‌ها کاهش یافته و خدمات پزشکی اورژانس ممکن است بیش از حد زمان بر شده باشد زیرا تعداد بیشتری از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی مرخصی گرفتند.

سال گذشته، دولت اسپانیا پروژه دو ساله مشابهی را با تمرکز بر شرکت‌های صنعتی کوچک و متوسط در سراسر کشور راه‌اندازی کرده بود و نتایج مشابهی گرفته بود.

منبع: رویترز

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار