۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
انقلاب صنعتی چهارم چگونه کسب‌وکارها را متحول کرد؟

انقلاب صنعتی چهارم با روش‌های متنوعی در حال تبدیل و تغییر مدل‌های تجاری، نحوه تولید و وضعیت رقابت است.

فردای اقتصاد: انقلاب صنعتی چهارم چه اثری بر کسب‌وکارها دارد؟ صنایع و کسب‌وکارها باید از الگوهای جدید در آستانه انقلاب صنعتی چهارم آگاهی داشته باشند. در سال‌های اخیر، تبدیل شدن به یک کارخانه هوشمند یکی از راه‌های تامین نیاز مشتری در نتیجه شرایط بسیار متغیر بازار خواهد بود. به این طریق صنعت می‌تواند مشکلات ساختاری خود را که ناشی از استفاده شدید از نیروی کار، هزینه‌های انرژی و عدم قطعیت بازار است، حل کند. در عین حال، آنها می‌توانند بهره‌وری و کارایی را در مراحل تولید افزایش دهند، همچنین می‌توان عملکرد عملیات تدارکاتی را افزایش داد.

بر اساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، انتظار بر این است که نسل چهارم صنعت پیامدهایی برای دو حوزه مدیریت و مشاغل آینده داشته باشد و به شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدیدی منجر شود که تاثیر چشم‌گیری بر صنعت و بازار دارند. همچنین این فناوری‌ها می‌توانند کل چرخه عمر محصول را تحت تاثیر قرار دهند، بهبود فرآیندها را ممکن سازند و رقابت‌پذیری شرکت را افزایش دهند. حوزه‌های مختلفی از جمله صنعت، محصولات و خدمات، اقتصاد، مدل‌های کسب‌وکار، محیط کار و توسعه مهارت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. صنعت بخشی است که بیشترین تاثیر را از انقلاب صنعتی چهارم می‌پذیرد. این رویکرد نوظهور صنعتی، چشم‌انداز تولید جدیدی را با خود به همراه می‌آورد؛ در این چشم‌انداز عناصر تولید می‌توانند به‌صورت مستقل خود را کنترل کرده و مجموعه‌ای از کنش‌ها را آغاز کنند. طی سال‌های اخیر مدل‌های کسب‌وکار و بازار دستخوش تحولات سریعی شده‌اند و مدل‌های کسب‌وکار نوآورانه‌ای ایجاد شده است. فناوری‌های تحول‌آفرینی که در چارچوب صنعت ۴.۰ ظهور یافته‌اند شیوه‌های فروش و ارائه محصولات و خدمات را تغییر داده‌اند و از این طریق فرصت‌ها و مدل‌های کسب‌وکار جدیدی خلق کرده‌اند. از آنجاکه صنعت ۴.۰ به ادغام تولیدکنندگان و مشتریان کمک می‌کند، زنجیره‌های ارزشی که بر اساس آن شکل می‌گیرند، واکنش‌گراتر می‌شوند و امکان تعادل با مشتریان و انطباق با مدل‌های کسب‌وکار با الزامات بازار را فراهم می‌کنند. انقلاب صنعتی چهارم با روش‌های متنوعی در حال تبدیل و تغییر مدل‌های تجاری، نحوه تولید و وضعیت رقابت است.

در سال ۲۰۲۲، به طور متوسط ۹۲.۱درصد از شرکت‌های فعال در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) دارای پهنای باند بوده‌اند. در حالیکه این آمار این سال ۲۰۱۰ حدود ۸۱درصد بوده است. افزایش اتصال به‌ویژه در رومانی زیاد بوده است. در حالیکه به نظر می‌رسد اتصال پهنای باند به وضعیت اشباع نزدیک شود، توجه جهانی به پهنای باند پرسرعت (۱۰۰مگابیت بر ثانیه یا بیشتر) وضعیت جدیدی را به وجود آورده است. انقلاب صنعتی چهارم به دلیل توسعه شبکه‌های ارتباطی به‌ویژه اینترنت شکل گرفته است. در سال ۲۰۲۲، به طور متوسط ۵۵.۷درصد از کشورهای مورد بررسی در نمودار از پهنای باند ۱۰۰مگابیت بر ثانیه استفاده کرده‌اند. تجربه کشورهای توسعه یافته به وضوح نشان می‌دهد که دستیابی به بهره‌وری بیشتر به واسطه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بوده است. عمده توانایی این فناوری‌ها مبتنی بر صرفه‌جویی در زمان به منظور تسهیل جست‌وجو، اشتراک‌گذاری و ذخیره‌سازی اطلاعات است. به عبارت دیگر، منبع ایجاد نوآوریی محسوب می‌شوند که به نوبه خود تغییرات اساسی را در فرآیندهای کسب‌وکار ایجاد می‌کنند. منبع اصلی این تغییرات چشمگیر، افزایش سرعت اتصال به اینترنت بوده که در نهایت اینترنت پرسرعت و توسعه پهنای باند را به ارمغان آورده است. استفاده فراگیر از اینترنت در دهه‌های اخیر جایگاه خود را به عنوان یک فناوری همه منظوره تثبیت و امکان توسعه پیشرفت نوین در کسب‌وکارها را فراهم کرده است. انقلاب صنعتی چهارم به دلیل توسعه شبکه‌های ارتباطی به ویژه اینترنت شکل گرفته است. فعالیت‌های مبتنی بر اینترنت و پهنای باند، باعث ایجاد تقاضای اتصالات باکیفیت بالاتر شده و به شکاف دیجیتالی موجود دامن زده است. این موضوعات نیاز به رویکردی فراگیرتر برای تحول دیجیتال را تقویت می‌کند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار