۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
پیش‌ بینی بورس فردا ۲ آبان ۱۴۰۲

بورس تهران در اولین روز آبان ماه در حالی کار خود را آغاز کرد که انتظار می‌رفت با توجه به انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها، روند مثبتی را شاهد باشیم اما شرایط به گونه دیگری رقم خورد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: بورس تهران روز دوشنبه را در حالی به پایان رساند که همه تا قبل از آن انتظار داشتند که گزارش‌های منتشر در سامانه کدال در اکثر نمادها بتوانند مسیری مثبت داشته باشند اما از همان ابتدا شاهد فشار عرضه‌های سنگین در بسیاری از سهام بودیم و به جز برخی تک‌سهم‌ها، کلیت بازار شرایط سختی را سپری کرد. شاخص کل بورس طی معاملات امروز در نهایت کار خود را با یک کاهش ۰.۵۱ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۲.۰۲۱ میلیون واحدی ایستاد. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن شرایط مشابهی را تجربه کرد و با یک افت ۰.۶۲ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام نیز عدد ۳۷۵۰ میلیارد تومانی را ثبت کرد و با خروج پول ۳۷۶ میلیارد تومانی همراه بود.

خبرهای منتشر شده در رابطه با حمایت‌ها از بازار سهام و همچنین انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه برخی شرکت‌ها در کنار کاهش التهابات ناشی از جنگ اسرائیل و فلسطین، باعث شد که بورسی‌ها امروز با تمایل بیشتری به خرید سهام بپردازند و تا حدی مشکلات موجود را به دست فراموشی بسپارند. از این رو فعالان بازار سرمایه انتظار داشتند که امروز به دلیل انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها، کاهش التهابات جنگ، افزایش قیمت دلار و رشد نرخ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، بورس فردا شرایط بهتری را نسبت به روزهای گذشته سپری کند اما چنین نشد. در ادامه با نگاهی به این موضوعات و مسیر تکنیکالی شاخص کل، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

مسیر متفاوت بورس با گزارش‌های کدال

در شرایط کنونی بازار و از آنجا که ارزش معاملات به عنوان نماگری برای سنجیدن میزان رونق و رکود وضعیت مناسبی را طی نمی‌کند، اینگونه می‌توان برداشت کرد که بورسی‌ها در انتظار سیگنال مهمی برای تداوم روند صعودی و کسب قدرت بیشتر در این مسیر هستند. زمانی که در کلیه بازارها رکود حاکم شده و سیاست‌های کنترلی در اقتصاد حاکم شده است، صعود یک بازار نیازمند محرک‌های مهمی است که در گزارش‌های ۶ ماهه و وضعیت سودآوری شرکت‌ها می‌تواند این محرک مهم برای بازار سهام باشد. بنابراین انتظار می‌رود در صورت عدم وقوع رخدادی مهم و قدرتمند در این روزها، بورس تهران با فرارسیدن موعد انتشار صورت‌های مالی، در صورت بهبود چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها، بهانه‌های مناسبی را برای خرید سهام ایجاد کند.

 شب گذشته آخرین مهلت انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه توسط شرکت‌ها در سامانه کدال بود و اکثر گزارش‌های منتشر شده، وضعیت مناسبی را مخابره کردند و به نظر شرایط بهتر از انتظارات تحلیلگران نیز بود اگرچه برخی از صنایع و شرکت‌ها از جمله گروه خودرویی، همانطور که انتظار می‌رفت، بار دیگر با شناسایی زیان‌های سنگینی همراه بود. انتشار خبر تصویب افزایش سرمایه‌ بیش از ۱۴ هزار درصدی بانک آینده از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها توسط هیات مدیره نیز از دیگر خبرهای مهم بازار امروز بود.

سایه متغیرهای رکودی بر بورس

نگاهی به بازارهای مختلف طی دو روز گذشته به خوبی نشان می‌دهد که وضعیت رخ داده در دیگر کشورهای همسایه تا چه حد بر شرایط سیاسی و اقتصادی کشور اثرگذار است. دلار در بازار آزاد در حالیکه اواخر هفته گذشته به واسطه بیانیه اتحادیه اروپا در رابطه با عدم لغو تحریم‌های ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر به مرز ۵۰ هزار تومان رسیده بود، روز شنبه با انتشار اولین خبرها از شروع درگیری بین فلسطین و اسرائیل، روند صعودی قدرتمندی را آغاز کرد و تا بالای میانه این کانال صعود کرد و برای مدتی هم این مسیر را ادامه داد و به بالای میانه کانال ۵۳ هزار تومان رسید. طی روزهای اخیر اما به دلیل کاهش ریسک سیاسی در رابطه با مداخله ایران در جنگ، روندی کاهشی به خود گرفت و در زمان نگارش این گزارش به مرز ۵۰ هزار تومان رسیده است.

فارغ از روند قیمت دلار که در این برهه زمانی خاص مسیری متفاوت از بورس دارد، به نظر می‌رسد که بازار سهم همچنان ریسک سیاسی مهمی را احساس می‌کند و از آنجا که تا قبل از این اتفاقات نیز تمایل بیشتری به کاهش داشت، با بهانه‌های مختلفی به مسیر نزولی بازمی‌گردد و فعلا شاهد برگشت پول به معاملات خود نیست. از طرفی در چنین شرایطی که هر لحظه احتمال تغییر شرایط بوده و بورس تهران برخلاف دیگر بازارها با تشدید تنش‌ها مسیری نزولی را در پیش می‌گیرد، سرمایه‌گذاران نگاه اصلی خود را به بازارهایی همچون ارز و طلا می‌دوزند و سهام اولین انتخاب آن‌ها نخواهد بود. با این حال تلاش‌ها برای حفظ مرز ۲ میلیون واحد توسط سیاستگذار نیز جالب توجه است و فارغ از اینکه نمادهای بازار اغلب طی ماه‌های گذشته کاهش بسیاری را تجربه کرده‌اند، شاخص‌های تالار شیشه‌ای خبر از ریزش چشمگیری نمی‌دهند و نمایانگر وضعیت واقعی بورس نیستند.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

شاخص کل بورس پس از تلاش‌های نافرجامی که در روزها و هفته‌های گذشته برای عبور از مقاومت مهم خود در حوالی ۲.۱۵ میلیون واحدی داشت، روز یکشنبه با ثبت یک کندل منفی قدرتمند، کف ابر کومو را به سمت پایین شکست و بار دیگر به زیر این اندیکاتور رفت تا شرایط برای بررگشت بورس به محدوده‌های بالاتر سخت‌تر شود. اکنون همانطور که در تصویر پیداست، حمایت بعدی شاخص کل بورس در محدوده ۱.۹۴ تا ۱.۹۷ میلیون واحدی است که می‌تواند منطقه امنی برای بازار باشد اما امید به ایجاد یک مسیر صعودی و شکست دوباره ابر کومو به سمت بالا از محدوده نازک موجود نیز کم نیست.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲ آبان ۱۴۰۲
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا و شرایطی که درباره آن‌ها صحبت شد، پیش بینی می‌شود که بورس فردا در صورت عدم تغییرهای جدی در پارامترهای اثرگذار، روندی متعادل و مثبت را طی کند و شاهد اثرگذاری صورت‌های مالی بر روند تک‌سهم‌ها باشیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار