۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
فوری/ مهاجران افغان از این کشور همسایه هم اخراج  می‌شوند

درحالی که مهلت یک ماهه پاکستان به مهاجران غیرقانونی افغان در حال اتمام است به تازگی وزیر کشور پاکستان از افغان‌های مهاجر خواسته است به افغانستان برگردند در غیرآن به گونه اجباری اخراج خواهند شد.

شفقنا: به نقل از بی‌بی‌سی، سرفراز بگتی، وزیر کشور دولت موقت پاکستان امروز (پنجشنبه، ۴ آبان ماه) تاکید کرد که برای آخرین بار به همه مهاجران «غیرقانونی» در این کشور از جمله صدها هزار اتباع افغانستان هشدار می‌دهد تا قبل از ضرب الاجل اول نوامبر این کشور را داوطلبانه ترک کنند.

بگتی گفته است با نزدیک شدن موعد مقرر برای استرداد همه مهاجران «غیرقانونی» طرحی را در این زمینه نهایی کرده است.

وی تاکید کرده است که دولت از تصمیم خود برای اخراج این گروه از مهاجران پس از اول ماه نوامبر کوتاه نخواهد آمد.

پاکستان میزبان بیش از یک میلیون مهاجر فاقد مدرک قانونی اقامت است که بیشتر آنها از افغانستان هستند و در طول سال‌ها از ناامنی در کشورشان گریخته‌اند.

بگتی گفت: «سلسله امادگی‌های ما نهایی شده است. حکومت‌های ایالتی و حکومت اسلام‌آباد در مناطق ویژه‌ای مراکزی را ایجاد کرده‌ایم که نامشان مراکز نگهداری است. تا کسانی که آن‌جا می‌روند در آن‌جا نگهداری می‌شوند. برای آنها در این مراکز تسهیلات پزشکی، خوراک و تمام اقدامات برای کودکان، زنان و مخصوصا کهنسالان با نهایت احترام در نظر گرفته شده. همزمان، بعد از اول نوامبر، با هر کسی که به طور غیرقانونی در پاکستان زندگی کند سازش نخواهیم کرد.»

وزیر کشور پاکستان افزود: « این موضوع شامل کسانی است که هیچ مدرک اقامت ندارند. در وهله اول آنها را اخراج خواهیم کرد. آنها را به زندانی نمی‌فرستیم، به مراکز نگهداری می‌فرستیم‌ و از این مراکز آنها به خارج از پاکستان فرستاده خواهند شد.»

او همچنین درباره مقدار پولی که این مهاجران با خود می‌توانند ببرند را نیز مشخص کرد: ««پولی که به آنها اجازه داد می‌شود که با خود ببرند، ۵۰هزار روپیه (معادل حدود ۱۸۰ دلار) برای هر خانواده است‌. بیشتر از این مقدار به صورت نقد اجازه ندارند که از کشورمان پول با خود ببرند.»

او همچنین به شهروندان پاکستانی که از مهاجران «غیرقانونی» میزبانی می‌کنند و برای حضور شان تسهیلات فراهم می‌کنند، هشدار داد و گفت این کار «نقض قانون ماست» و با آنها برخورد خواهد شد و مورد مجازات قرار خواهند گرفت.

این درحالی است که سازمان ملل متحد و گروه‌های حقوق بشری از پاکستان خواسته‌اند که اخراج اتباع افغانستان را متوقف کند، زیرا آنها در صورت بازگشت به کشورشان با مشکلات امنیتی و اقتصادی حاد روبه‌رو خواهند بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها