۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
ادعای جدید اسرائیل علیه ایران

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل از جمهوری اسلامی به عنوان "دلیل اصلی مشکلات در منطقه خاورمیانه" یاد کرد و به شدت نسبت به پیامدهای توافق هسته‌ای احتمالی غرب با ایران هشدار داد.

رونن بار، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل، شین‌بت، روز یکشنبه ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) طی سخنانی در اجلاس جهانی مبارزه با تروریسم در دانشگاه رایشمن در شهر هرتزلیا در اسرائیل گفت: «ایران نه تنها یک مشکل هسته‌ای، بلکه مشکل اساسی خاورمیانه است.»

او افزود که ایران، ''عامل اصلی بسیاری از مشکلاتی است'' که اسرائیل در کرانه باختری و همچنین در نبردهای اخیر در غزه با آن مواجه بوده است.

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل با هشدار نسبت به پیامدهای توافق هسته‌ای احتمالی غرب با جمهوری اسلامی گفت: «اگر توافق هسته‌ای امضا شود و خزانه ایران با ۸۵ میلیارد دلار اضافی غنی شود، ما فقط می‌توانیم دامنه نفوذ آینده [جمهوری اسلامی] را تصور کنیم.»

او افزود که بخشی از مبلغی که در پی امضای احتمالی توافق هسته‌ای غرب با جمهوری اسلامی، در اختیار ایران قرار می‌گیرد، ''ظاهرا [از سوی ایران] برای اهداف تروریستی و ​​​​نفوذ و تقویت سازمان‌هایی مانند جهاد اسلامی در فلسطین اختصاص داده خواهد شد''.

اسرائیل در هفته‌های گذشته بر تلاش خود افزوده تا مانع احیای توافق هسته‌ای شود زیرا آن را برای جلوگیری از دست یافتن ایران به بمب اتمی ناکافی می‌داند.

این سخنان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل به فاصله اندکی پیش از سفر یائیر لاپید، نخست‌وزیر این کشور به آلمان ابراز شد. ایران یکی از محوری‌ترین موضوع‌ها در جریان دیدار نخست‌وزیر اسرائیل و صدراعظم آلمان به شمار می‌رود.

یائیر لاپید پیش از سفر به برلین در نشست هیئت دولت به خاطر آنچه "مواضع قاطعانه" سه کشور اروپایی در برابر جمهوری اسلامی خوانده، از آنها تقدیر کرده است.

اشاره او به بیانیه  تند بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره شرط‌های جدید جمهوری اسلامی برای احیای برجام است.

در این بیانیه جمهوری اسلامی متهم شده که با درخواست‌هایی نظیر مختومه شدن پرونده پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درباره منشاء مواد رادیواکتیو در سه سایت اعلام نشده، چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای و برجام را به خطر می‌اندازد.

یائیر لاپید پیش از سفر به برلین گفت که اسرائیل در ماه‌های اخیر به صورت مستمر و فشرده وارد گفت‌وگو با رهبران سه کشور اروپایی طرف توافق شده و آنها را در جریان آخرین اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قرار داده است.

قرار است نخست‌وزیر اسرائیل و صدراعظم آلمان پس از رایزنی‌های دو جانبه، ظهر امروز، دوشنبه ۲۱ شهریور در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کنند.

منبع: دویچه‌وله فارسی

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها