۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا در کف ۳۸ ساله

از زمان روی کار آمدن بایدن ذخایر استراتژیک آمریکا از ۶۴۰ میلیون بشکه به ۴۵۰ میلیون بشکه کاهش یافته است که کمترین سطح از دسامبر ۱۹۸۴ است

فردای اقتصاد: ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا به کمترین سطح از دهه ۸۰ میلادی رسیده است. این اتفاق در پی این افتاده که در فروردین ماه به دنبال جهش قیمت نفت به سطوح بیش از ۱۰۰ دلار، بایدن، رئیس جمهور این کشور دستور آزادسازی روزانه یک میلیون بشکه از این ذخایر را صادر کرد تا بلکه از التهاب بازار قدری کاسته شود. در حال حاضر قیمت نفت نسبت به آن روزها حدود ۱۵ دلار کاهش یافته که قطعا آزادسازی ذخایر آمریکا در کنار مسائلی چون نگرانی از رکود و افت تقاضا در این کاهش نقش داشته است. اما حالا این سوال مطرح است که افت شدید ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا آیا می‌تواند ریسک بازار نفت و همچنین امنیت انرژی در آمریکا را به خطراندازد؟

ذخایر استراتژیک نفتی  چیست؟

به گزارش فوربس، در دسامبر ۱۹۷۵ کنگره آمریکا دستور تاسیس ذخایر استراتژیک نفت (SPR) را صادر کرد.  این اقدام در پی تحریم نفتی اوپک در سال ۱۹۷۳ و قحطی بنزین در آمریکا انجام شد و هدف از آن این بود که از این دست اقدامات از سوی کشورهای صادرکننده نفت نتواند امنیت انرژی آمریکا را در خطر اندازد.

با گذشت زمان، دولت ایالات متحده شروع به پر کردن ذخایر کرد. این ذخایر در اوج خود در سال ۲۰۱۰ به ۷۲۶.۶ میلیون بشکه رسید. از دسامبر ۱۹۸۴، سطح ذخایر استراتژیک هرگز کمتر از ۴۵۰ میلیون بشکه نبوده است.

چرا ذخایر استراتژیک دیگر استراتژیک نیست؟

اما حالا ذخایر استراتژیک نفتی اهمیت سابق را ندارد. چراکه تولید نفت شیل ایالات متحده موجب کاهش شدید وابستگی این کشور به واردات شده و امنیت انرژی آمریکا را افزایش داده است. از این رو اهمیت SPR کمتر از سابق است.

ایالات متحده در سال ۲۰۰۵ حدود ۱۰.۱ میلیون بشکه در روز نفت خام وارد می‌کرد که ۴.۸ میلیون بشکه در روز (حدود ۴۸ درصد) از آن توسط اوپک تامین می‌شد. در آن زمان حجم ذخایر استراتژیک حدود ۶۸۵ میلیون بشکه بود و این مقدار نفت برای پوشش ۶۸ روز تقاضا کافی بود.

در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده ۶.۱ میلیون بشکه در روز وارد کرده که تنها ۸۰۰ هزار بشکه آن از اوپک بوده است. مهمتر از آن، مقدار زیادی از آن نفت وارداتی پالایش و به عنوان محصولات نهایی صادر شده است. به طوریکه واردات خالص نفت خام و محصولات نهایی ایالات متحده در واقع ۶۲ هزار بشکه در روز بوده است.

بنابراین می‌توان استدلال کرد که SPR از اهمیت استراتژیک کمتری نسبت به گذشته برخوردار است و شاید آمریکا دیگر نیازی به ذخیره ۷۰۰ میلیون بشکه نفت نیست.

چرا بایدن ذخایر را آزاد کرد؟

در ۳۱ مارس ۲۰۲۲ بایدن برای مقابله با افزایش قیمت نفت و بنزین دستور انتشار روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به مدت شش ماه از ذخایر استراتژیک آمریکا را صادر کرد. این اقدام موجب شد که با تولید ۱۲ میلیون بشکه نفت در ایالات متحده به ۱۳ میلیون بشکه در روز که بیشترین سطح از قبل شیوع کرونا بود برسد.

آزادسازی ذخایر استراتژیک یک تصمیم سیاسی بود. دولتی که مکررا بر اهمیت کاهش انتشار کربن تاکید کرده است، عرضه نفت را افزایش داد تا قیمت نفت را کاهش دهد که به نوبه خود به بالا نگه داشتن تقاضا و انتشار کربن کمک می‌کند. اگرچه دولت بایدن می‌خواهد به افزایش انتشار کربن رسیدگی کند، اما قیمت‌های بالای بنزین باعث می‌شود دولت فعلی در انتخابات شکست بخورند. بنابراین، آنها سعی می‌کنند قیمت بنزین را رام کنند، حتی اگر این با اهداف کلیدی آنها در کاهش انتشار کربن در تضاد باشد.

از زمان روی کار آمدن بایدن ذخایر استراتژیک آمریکا از ۶۴۰ میلیون بشکه به ۴۵۰ میلیون بشکه کاهش یافته است. از نظر تاریخی، حجم SPR در طول دولت‌های جمهوری‌خواه افزایش یافته و در طول دولت‌های دموکرات کاهش یافته است. این الگو از سال ۱۹۸۰ برقرار است

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha