۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
هشدار مهم بانک جهانی/ شوک دوجانبه در راه است؟

بانک جهانی درباره شوک دوجانبه در کالاها به دلیل درگیری در خاورمیانه هشدار داد.

ایسنا به نقل از ترکیش: بانک جهانی هشدار داد که بازارهای جهانی کالا ممکن است با تشدید درگیری‌های اخیر در خاورمیانه، علاوه بر اختلالات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، با شوک دوجانبه مواجه شوند.

این بانک در آخرین گزارش چشم‌انداز بازارهای کالایی خود اعلام کرد که این مورد می‌تواند بازارهای جهانی کالا را به مسیرهای ناشناخته بکشاند.

این بانک انتظار دارد که قیمت نفت در سه ماهه آخر امسال به‌طور متوسط به ۹۰ دلار در هر بشکه برسد و در سال آینده با کاهش رشد اقتصاد جهانی به ۸۱ دلار در هر بشکه کاهش یابد.

این گزارش خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که قیمت کل کالاها در سال آینده ۴.۱ درصد کاهش یابد و در سال ۲۰۲۵ تثبیت شود.

بانک جهانی گفت که مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین تاکنون تاثیر محدودی بر بازارهای کالاهای جهانی داشته و به‌طور کلی قیمت نفت از زمان آغاز درگیری‌ها در هفت اکتبر حدود ۶ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در صورت تشدید درگیری، چشم‌انداز قیمت کالاها به سرعت تیره می‌شود.

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی و معاون ارشد اقتصاد توسعه، از سیاستگذاران خواست تا نسبت به اثرات مخرب این آشفتگی هوشیار باشند.

گیل گفت: اگر درگیری تشدید شود، اقتصاد جهانی برای نخستین بار طی دهه‌ها با شوک انرژی دوجانبه نه فقط از جنگ در اوکراین، بلکه از خاورمیانه مواجه می‌شود.

آیهان کوسه، معاون اقتصادی بانک جهانی و مدیر گروه چشم‌انداز جهانی هشدار داد که افزایش قیمت نفت باعث افزایش قیمت مواد غذایی خواهد شد.

کوزه افزود: در پایان سال ۲۰۲۲، بیش از ۷۰۰ میلیون نفر، نزدیک به یک دهم جمعیت جهان دچار سوء تغذیه بودند و تشدید درگیری اخیر ناامنی غذایی را نه تنها در منطقه بلکه در سراسر جهان تشدید خواهد کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها