بزرگ‌ترین خطری که شرکت‌ شما را تهدید می‌کند

مقصر شکست شرکت‌ را در درون سازمان‌تان جستجو کنید نه در رقبا
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶
بزرگ‌ترین خطری که شرکت‌ شما را تهدید می‌کند

وزارت دادگستری آمریکا، شرکت گوگل را به رقابت ناعادلانه در بازار موتورهای جستجو متهم کرده است. مدیرعامل هندی- آمریکایی این غول فناوری اما می‌گوید رقبا باید علت شکست را در مشکلات درونی خود جستجو کنند نه مشکلات خارجی.

فردای اقتصاد: سوندار پیچای مدیرعامل شرکت شرکت گوگل، غول موتورهای جستجو که بخاطر استراتژی‌های ضدرقابتی‌اش در مرکز توجه قرار گرفته است، به تازگی در کنفرانسی در بورلی هیلز، سخنرانی تاثیرگذاری درباره "رقابت" و "تبعات جانبی" آن ایراد کرد. وزارت دادگستری آمریکا شرکت گوگل را متهم کرده است که فعالیت‌های ضدرقابت انجام داده و مبالغ هنگفتی به شرکت‌های تکنولوژی پرداخته است تا بتواند سلطه خود در بازار موتورهای جستجو را تثبیت کند.

اما سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل در کنفرانسی موسوم به "کد" گفت:« فکر کردن درباره رقابت، بدترین کاری است که یک شرکت می‌تواند در حق خود انجام دهد. من همیشه بر این باور بوده‌ام که با تمرکز بیش از حد بر رقابت، مسیر اشتباه را در پیش می‌گیرید. به‌ویژه شرکت‌های بزرگ با این کار شکست می‌خورند چون در مسایل داخلی خود دچار لغزش می‌شوند.»

مدیرعامل گوگل با اشاره به اینکه تقریبا هر کسب‌وکاری بیشتر وقت خود را صرف نگرانی بیش از حد درباره رقابت می‌کند، گفت که در نتیجه، وقت کمتری برایشان باقی می‌ماند تا صرف موضوعاتی کنند که به واقع از اهمیت برخوردارند.

البته منظور پیچای این نیست که هرگز نباید ببینیم در حوزه رقابت در چه جایگاهی هستیم. او نمی‌گوید که رقابت هرگز تهدیدی برای شرکت نیست. بلکه این مدیر هندی-آمریکایی بر این باور است آنچه بیشتر احتمال دارد به عامل شکست شرکت شما تبدیل شود، عوامل درون سازمان خودتان است، نه آنچه در خارج از سازمان در حال وقوع است.

پیچای می‌گوید: «شما می‌خواهید از هر آنچه در خارج از سازمانتان رخ می‌دهد، آگاه باشید اما در پایان روز، موفقیت شما به مدیریت خودتان بستگی دارد. رقابت از هیچ‌جایی نمی‌آید. هیچیک از ما سه سال پیش حرفی از تیک‌تاک نمی‌زدیم.»

تیک‌تاک، یک پلتفرم ویدیویی مشهور چینی است که ناگهان شهرتش به اوج رسید و به پرطرفدارترین اپلیکیشن جهان تبدیل شد. از سوی دیگر آلفابت، شرکت مادر گوگل، طی یک سال گذشته شاهد افت ارزش سهام خود شد. چون کندی اقتصاد بر درآمد تبلیغات بسیاری از شرکت‌های حوزه تکنولوژی اثر منفی گذاشت. آلفابت همچنین نتوانست برآورد درآمدی خود را در فصل دوم سال 2022 محقق کند.  

بخاطر چنین شرایطی، شرکت گوگل، یکی از بزرگترین کارفرماهای جهان در حوزه تکنولوژی سیاست‌های احتیاطی در پیش گرفته است. به تازگی پیچای از احتمال تعدیل نیرو در شرکت خبر داد و اعلام کرد با این کار قصد دارد پس از سال‌ها استخدام پرسرعت، عملکرد شرکت را 20 درصد ارتقاء دهد. او با اشاره به عوامل درونی در هر سازمان که می‌تواند بزرگترین تهدید برای هر شرکتی باشد گفت: «ما می‌خواهیم به عنوان یک شرکت مطمئن شویم وقتی که نسبت به گذشته منابع کمتری در اختیار داریم، همه کارهای درست را در اولویت قرار داده‌ایم تا کارکنان به راستی آنقدر مولد باشند که بتوانند بر کارهایشان اثر مثبت بگذارند. این همان چیزی است که ما وقت خود را برای آن صرف می‌کنیم.»

گردآوری: شادی آذری حمیدیان     

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار