۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
شاخص کل بورس در نزدیکی مرز دو میلیونی

شاخص کل بورس تهران در روزی که ۸۲ درصد نمادها با رشد قیمت همراه شدند، ۱.۴۶ درصد افزایش ارتفاع داد.

فردای اقتصاد: پس از سخنرانی سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان و کاهش احتمال وقوع جنگ در منطقه، بسیاری از سرمایه‌گذارانی که منتظر زمان مناسب برای ورود به بازارهای کم‌ریسک بودند، امروز فرصت یافتند که وارد جریان معاملات شوند. در نتیجه با غلبه تقاضا بر عرضه، بورس امروز سبزپوش شد. نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ایران‌ خودرو (خودرو) و سایپا (خساپا) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

با این حال، در انتهای معاملات امروز با نزدیک شدن شاخص کل به مقاومت دو میلیونی عرضه در برخی نمادها افزایش یافت و در نهایت، شاخص کل بورس با افزایش ۱.۴۶ درصدی تا نزدیکی محدوده دو میلیونی پیش روی کرد. شاخص کل فرابورس نیز به ارتفاع ۲۴ هزار و ۴۳۸ واحدی رسید که ۱.۵۶ درصد رشد نشان می‌داد و شاخص کل هموزن ۱.۹۳ درصد افزایش ارتفاع داد. همچنین، ارزش معاملات خرد از ۴۰۰۰ میلیارد تومان گذشت که با وجود فاصله نسبت به سطوح قابل قبول، اما خبر خوبی برای مسیر آتی بازار است.

اخبار افزایش سرمایه‌ها

به تازگی مجوز چهار شرکت مبین انرژی خلیج فارس (مبین)، س.ص.بازنشستگی کارکنان بانکها (وسکاب)، صنعتی‌ آما (فاما) و بسته‌ بندی‌ ایران‌ (فبیرا) صادر شد. در این میان، نمادهای «وسکاب» و «فاما» از محل سود انباشته و «مبین» و «فبیرا» از محل آورده نقدی افزایش سرمایه خواهند داشت.

کاهش اندک در نرخ بهره بین بانکی

با اعلام بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی ۰.۱۱ درصد کاهش یافت و به ۲۳.۶ درصد رسید. کاهش نرخ بهره بانکی، به طور مستقیم بر بازار سرمایه موثر نیست، اما کاهش و افزایش آن می‌تواند بر دریافت تسهیلات توسط بنگاه‌های بورسی اثرگذار باشد. در نتیجه، کاهش نرخ بهره بین بانکی خبر خوبی برای اهالی بورس است.

نسبت P/E میانگین کل بازار

نمودار زیر نسبت قیمت به سود کل بازار را از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون نشان می‌دهد. با توجه به نمودار، مقدار قیمت به سود در حال حاضر پایین ترین مقدار از دی ماه ۱۴۰۱ است.

شاخص کل بورس در نزدیکی مرز دو میلیونی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار