۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
جایگاه ایران در تجارت الکترونیک

به گفته شریف اعمال سیاست‌های ممنوعیت واردات  تاثیر قابل توجهی بر تجارت الکترونیکی ایران گذاشته و برنده این وضعیت، کشورهای منطقه و استارتاپ‌هایی مانند ترندیول هستند.

فردای اقتصاد: دبیر گروه تکنولوژی فردای اقتصاد معتقد است موج نخست تجارت الکترونیکی در منطقه همزمان با رشد استارتاپ‌ها از اوایل دهه ۹۰ شروع شد اما به تدریج کشورهای منطقه از ایران پیش افتادند از جمله ترکیه که امروز دارای بیشترین سهم تجارت آنلاین نسبت به تجارت آفلاین است. 

شهرام شریف با حضور در برنامه بورسان عنوان کرد: دولت نقش قابل توجهی در توسعه استارتاپ‌ها ایفا نکرده و صرفا با پیگیری سیاست وام یا تسهیلات نمی‌توان یک اکوسیستم استارتاپی را رشد داد و شاهد بودیم سیاست حمایت از «دانش‌بنیان»‌ها منجر رشد این عرصه نشد.  
دبیر گروه دیجیتال فردای اقتصاد گفت: استارتاپ‌ها با وام رشد نمی‌کنند و نیاز به سرمایه‌گذاری جسورانه به عنوان یک مدل تامین مالی اختصاصی دارند که در آن هم سرمایه‌گذار و هم کارآفرین با پذیرش ریسک به دنبال ایده‌های نوآورانه در حوزه کسب و کار باشند. 

در دنیا سرمایه‌گذاران استارتاپی به طور تخصصی در این عرصه فعالیت می‌کنند ونقش دولت‌ها عمدتا بسترسازی، مقررات‌گذاری و یا مشارکت در سرمایه‌گذاری روی شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری است.
شریف گفت: در زمینه سرمایه‌گذاری استارتاپی در ایران داستان موفقیتی شکل نگرفت و شرایط اقتصادی هم به شکلی پیش رفت که حتی سرمایه‌گذار داخلی هم رغبتی به حضور در این فضا ندارد.
به گفته شریف و اعمال سیاست‌های ممنوعیت واردات  تاثیر قابل توجهی بر تجارت الکترونیکی ایران گذاشته و برنده این وضعیت، کشورهای منطقه و استارتاپ‌هایی مانند ترندیول هستند که بدون حضور مستقیم در بازار ایران سهم قابل توجهی از فروش در بازار ایران را به خود اختصاص داده‌اند.
در برنامه امروز بورسان، شهرام شریف دبیر گروه دیجیتال فردای اقتصاد به ارزیابی وضعیت جایگاه تجارت الکترونیک ایران در خاورمیانه پرداخت. در ادامه حسین شیبانی کارشناس بازارهای مالی بین‌الملل عملکرد بازارهای جهانی را بررسی کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار